در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت مطرح شد:

هوشمندسازی خدمات شهرداری رشت | کاهش مراحل صدور پروانه ساخت و ساز

در یکصد و هشتاد و دومین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت به ایجاد زیر ساخت های لازم به منظور ارائه خدمات شهرداری رشت به صورت هوشمند اشاره شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در یک صد و هشتاد و دومین جلسه این کمیسیون با اشاره به بررسی لایحه روند ارائه خدمات الکترونیک شهروندی شهرداری رشت اظهار کرد: راه اندازی فیبر نوری در دوران فعالیت شورای پنجم شهر رشت، یکی از زیر ساخت های شهر هوشمند است و در فاز نخست اجرای این پروژه مجوز اجرای یک صد کیلومتر فیبر نوری صادر شد.

احمد رمضانپور با بیان اینکه در گذشته جمعیت قالب گیلان روستایی بودند افزود: امروزه با تغییر این روند، جمعیت شهری روز به روز در حال افزایش است و از این جهت باید با توجه به تغییر رویکردها، سیاست گذاری لازم به منظور ارائه خدمات رفاهی بیشتر مورد نظر باشد.

وی با انتقاد از روند صدور پروانه ساخت و ساز در رشت بیان کرد: در حال حاضر به منظور صدور پروانه ساخت و ساز در رشت باید ۹۰ مرحله انجام شود و این مسیر طولانی موجب گلایه شهروندان است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با تاکید به اینکه بهره مندی از تکنولوژی های مدرن به منظور کاهش مسیر صدور پروانه ساخت و ساز در رشت تصریح کرد: ارائه خدمات شهرداری رشت به صورت الکترونیکی مانع از بروز فساد، رانت و امضاهای طلایی می شود.

رمضانپور با اشاره به هوشمند سازی برخی امور در شهرداری های کرج و مشهد افزود: با این اقدام میزان مراجعه حضوری مردم به شهرداری ها بسیار کاهش یافته و امیدواریم با این اقدام شاهد کاهش حجم مراجعات به شهرداری رشت و تسریع بخشیدن به امور باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت نیز قابلیت تبدیل شدن به شهرداری هوشمند را دارد گفت: زیر ساخت های مورد نیاز در رشت مهیا شده و با مجری طرح سیماک استان گیلان که در زمینه شهر هوشمند مشغول فعالیت هستند نیز نشست های متعددی در این باره برگزار شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به بهره مندی شهرداری رشت از تجربیات دیگر شهرداری های کشور تصریح کرد: یکی از ایراداتی که در شهرداری مشاهده می شود عدم برقراری ارتباط به منظور بهره مندی از تجارب دیگر شهرداری های کشور است.

رمضانپور با تاکید بر اینکه شهر هوشمند بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: این طرح با همکاری فاوای شهرداری رشت و مجری طرح سیماک در گیلان در دست بررسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مناطق شهرداری رشت به منظور اجرای طرح سیماک به صورت پایلوت انتخاب شود گفت: این اقدام موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات شهرداری رشت می شود و رضایتمندی آنان را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به مزیت های مورد توجه به منظور راه اندازی سامانه شهرداری هوشمند بیان کرد: کیفیت، قیمت و سرعت در این سامانه مورد توجه است و این موضوع موجب ایجاد رقابت در بین شرکت های فعال این حوزه به به منظور همکاری با شهرداری رشت می شود.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره مهم ترین مسئله پیرامون ایجاد شهرداری الکترونیک فعل خواستن است اظهار کرد: گویا برخی تمایل به اجرای این طرح در شهرداری را ندارند.

حامد عبداللهی با بیان اینکه کاهش مراحل صدور پروانه ساخت و ساز مورد تقاضای شهروندان است افزود: چند سالی است که این موضوع مطرح شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

وی با تاکید به انجام شهر هوشمند در شهرداری رشت بیان کرد: شهروندان از رفت و آمدهای مکرر به منظور دریافت پروانه ساخت و ساز به شهرداری رشت ناراضی هستند و اطمینان دارم با راه اندازی شهر هوشمند از فساد و رانت جلوگیری می شود.

مجری طرح سیماک در استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اجرای این پروژه در شهرداری رشت اظهار کرد: از سال ۹۴ فعالیت پروژه سیماک در استان گیلان آغاز شد و در حال حاضر بالغ بر سی شهرداری گیلان به این سیستم متصل هستند و روزانه تراکنش های خود را از این طریق پیگیری می کنند.

مهدی گلی با بیان اینکه الکترونیکی شدن خدمات شهرداری رشت رضایت شهروندان را به همراه دارد افزود: سیماک یک زیر ساخت تحت وب است و کاربران بدون ایجاد هیچ گونه خللی می توانند به خدمات مورد نیاز دست پیدا کنند و نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری رشت نیست.

وی با اشاره به اینکه محاسبات عوارض در این سیستم به صورت الکترونیکی انجام می شود تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر مراجعین به شهرداری رشت با آن مواجه هستند صدور استعلام است و با اجرای این طرح این مشکل کاملا برطرف می شود.

مجری طرح سیماک در گیلان به مدیریت اسناد ، آرشیو و امضای الکترونیکی در این سامانه اشاره کرد و گفت: در این سامانه از نقشه های رقومی استفاده می شود و زنجیره استعلامات مانع از حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری ها شده و ازاستعلامات موازی و جعل جلوگیری می شود.

گلی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح تمهیدات ویژه ای برای رشت قائل می شویم افزود؛ نقشه های کاداستر که از سال ۹۰ به بعد تهیه شده است را به منظور شناسایی بهتر در صدور پروانه ساخت و ساز در اختیار شهرداری رشت قرار می دهیم .

مدیر کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه زیر ساخت های لازم به منظور اجرای طرح سیماک در رشت فراهم است اظهار کرد: با شهرداری رشت پیرامون الکترونیکی کردن خدمات شهرداری همکاری می کنیم.

فرزاد توکلی با بیان اینکه این سامانه مجوزهای لازم را کسب کرده است افزود: پیشنهاد می کنم در ابتدا این طرح در یکی از مناطق کوچک شهرداری رشت به صورت پایلوت اجرایی شود.

مشاور کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کاهش بروکراسی اداری انتظار شهروندان از شهرداری رشت است اظهار کرد: در شهرداری های کشور صدور پروانه ساخت و ساز ۱۸۰ روز به طول می انجامد که از این بابت در رده ۱۷۰ دنیا قرار داریم.

مهدی برزگر با بیان اینکه شهرداری رشت در تلاش برای اصلاح فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز است افزود: شهروندان از مراجعات مکرر به منظور دریافت پروانه ساخت و ساز در رشت گلایه دارند.

معاون شهرسازی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان برای شهرداری رشت بسبار حائز اهمیت است اظهار کرد: مردم رشت نباید از حداقل های خدمات الکترونیک محروم باشند و باید هر ضابطه ای در کمترین زمان ممکن ارائه شود.

رضا ویسی با بیان اینکه در گذشته عملکرد مشخصی پیرامون شهر هوشمند در رشت انجام نشد افزود: طی چند ماه اخیر اقدامات خوبی در این باره انجام شد و روند رو به رشدی در پیش است.

مدیر سازمان فاوا شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پیرامون الکترونیکی کردن خدمات شهرداری رشت جلسات متعددی برگزار شده است، اظهار کرد: زیر ساخت های لازم از این بابت در رشت آماده شده است.

عزیزی با بیان اینکه جامعه هدف شهرداری رشت در این طرح مناطق۱،۲،۳ شهرداری هستند، افزود: یکسان سازی نقشه ها و غیره به منظور اجرای این طرح انجام شده است و در مرحله تست قرار دارد و تا هفته آینده این نقشه ها را در اختیار معاونت شهرسازی شهرداری رشت قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تمامی خدمات ارائه شده توسط کاربران و مدیران قابلیت رصد شدن دارد گفت: تمامی تخلفات ساختمانی پس از اجرای این طرح بدون دخالت عوامل انسانی و به دور از هر گونه تبعیض انجام می شود و به طور یقین تحول اداری چشمگیری رقم می خورد.

متین عاشوری مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اصلاح روند صدور پروانه ساخت و ساز در شهرداری رشت در دستور کار است اظهار کرد: در حال حاضر این روند به ۹۰ گام کاهش یافته و همچنان نیازمند بازنگری است.

Share