یک نماینده مجلس مطرح کرد:

مخالفان به جای بیان ایرادات فنی، لجبازی سیاسی می‌کنند | عراق، لبنان و سوریه جزو FATF هستند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این که عده‌ای عنوان می‌کنند با پیوستن به «FATF» نمی‌توانیم تحریم‌ها دور بزنیم بهانه است همین امروز هم این کار را به سختی انجام می‌دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، معصومه آقاپور علیشاهی درباره پیوستن ایران به «FATF» و تعیین تکلیف آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «FATF» یک پروتکل جهانی برای شفاف‌سازی تجارت بین‌الملل است که دارای چندین اصول و شاخص‌های متفاوت است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران درحال حاضر باتوجه به قوانینی که دارد در حال اجرایی چندین و چند مفاد این سازمان است، عنوان کرد: امروز در کشورمان عملاً این شاخص‌ها را  اجرایی می‌کنیم که به عنوان مثال می‌توان به شفاف‌سازی بین بانک‌ها اشاره کرد.

به گفته وی ایران در حال حاضر ۳۲ مورد از شاخص‌های «FATF» را رعایت می‌کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک حداقل‌هایی برای پیوستن به «FATF» وجود دارد و هستند کشورهایی که  با حداقل‌های ۱۲ یا ۱۳ شاخص به آن پیوستند.

وی ادامه داد: «FATF» یک برگه و یا ضمانت نامه برای تجارت و روابط بین الملل است که تضمین می‌دهد افراد و کشورها با شخص و یا کشوری بتوانند معامله و روابط بین بانکی داشته باشند.

آقاپور افزود: همانگونه که برگ هویت ما شناسنامه و کارت ملی است، هنگامی هم که «FATF» از سوی یک کشور پذیرفته می‌شود، یعنی این‌که برگه تضمینی برای تجارت صادر می‌شود. در کل تقریبا تمامی کشورها پیوستن به «FATF» را پذیرفته‌اند و تنها ۲ الی ۳ کشور  هستند که عضو نشدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکنون «FATF» چندین بار به ما فرصت داده است که به آن بپیوندیم اما ما هنوز تعیین تکلیف نکردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی کشورهای همسایه ما مانند عراق، عربستان، لبنان، سوریه جز لیست «FATF» هستند و این آخرین فرصتی است که به ما داده شده و اگر در لیست سیاه قرار بگیریم قطعا شرایط و مراودات بانکی برای ما بسیار مشکل خواهد شد.

آقاپور تاکید کرد: نپیوستن ما به «FATF» یعنی این‌که ما یک گزارشی را مخابره می‌کنیم مبنی بر اینکه با شفاف‌سازی در زمینه تجاری مخالفیم. این امر برای ما دارای پیامدهایی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات غیر نفتی و تجارت از اهمیت برخودار است و همین روابط تجاری که داریم به حداقل‌ها می‌رسد.

این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرتبا اعلام می‌کنیم ما پایبند برجام هستیم، گفت: اگر عضو «FATF» نشویم  باعث می‌شود بهانه‌ای به دست دشمنان بدهیم و آنها می‌گویند چه طور شما بیان می‌کنید که دوست ما و خواهان روابط با هستید اما این پروتکل جهانی را نمی‌پذیرید.

وی تاکید کرد: معتقدم در شرایط فعلی پیوستن به «FATF» جزء الزاماتی است که باید بپذیریم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا نگاه به پیوستن به «FATF» بیشتر از این‌که فنی باشد رنگ و بوی سیاسی گرفته است و مخالفان به جای بیان کردن ایرادات فنی یک نوع لجبازی سیاسی می‌کنند، گفت: به بدنه اقتصاد نباید لباس سیاست بپوشانیم زیرا سیاست در نمودار لحظه به لحظه حرکت سینوسی با شتاب دارد و اقتصاد نمی‌تواند با آن منطبق شود.

 وی ادامه داد: اگر ما بر تن اقتصاد لباسی کنیم که اندازه‌اش نیست مطمئن باشید که این بدن طاقت این همه تحولات را نخواهد داشت و به نقطه مرگ می‌رسد.

آقاپور ادامه داد: در مناسبات اقتصادی سیاست می‌تواند نقشی داشته باشد اما نمی‌تواند کل اقتصاد را در بر بگیرد.

وی افزود: معتقدم تصمیم گیران در مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایط فعلی تصمیمی خواهند گرفت که به نفع مردم و کشور خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص این‌که برخی از مخالفان «FATF» عنوان می‌کنند پیوستن به این سازمان راه دور زدن تحریم‌ها را بر ما خواهد بست، گفت: بیان کردن چنین مطالبی بهانه است در حال حاضر هم ما این کار به سختی انجام می‌دهیم در صورتی که پیوستن به «FATF» کمک می‌کند شرایط برای ما بهتر شود.

Share