پرونده حقوق بشری ایران برای یکسال دیگر مفتوح ماند

مجمع عمومی سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچون سال‌های گذشته با رایی ضعیف، قطعنامه‌ حقوق بشری ایران را تصویب کرد که بانیان و حامیان آن، مرتکب نقض جدی حقوق بشر در کشور خود و جهان شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در نشست هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های کمیته سوم این مجمع در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها، قطعنامه حقوق بشری ایران بود که از سوی کانادا ارائه شد.

این قطعنامه با ۸۱ رای مثبت در برابر ۳۰ رای منفی تصویب شد. رای ۶۶ کشور ممتنع بود.

این قطعنامه با اشاره به گزارش های اخیر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، از این کشور خواسته است فعالان زندانی حقوق زنان را آزاد کند، به تبعیض علیه زنان و اقلیت های دینی و قومی پایان دهد، شرایط زندانیان را بهتر کند و به آزادی بیان احترام بگذارد.

بر این اساس، پرونده حقوق بشری ایران برای یکسال دیگر مفتوح ماند تا گزارشگر ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اند به فعالیت خود ادامه دهد.

محمد حسنی نژاد نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم پیش از رای گیری ابراز امیدواری کرد کانادا این قطعنامه بیهوده سیاسی را کنار بگذارد.

وی تصریح کرد: ما این قطعنامه را جدی نمی گیریم و هیچ کسی نباید این نمایش تکراری از ناهنجاری را جدی بگیرد.

این دیپلمات ایران با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا که از حامیان این قطعنامه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: حتی امروز، مردم من در تلاشند تا از مبانی حقوق بشری خود در برابر جنگ اقتصادی نسل کشانه که ایالات متحده انجام داده، محافظت کنند.

حسنی نژاد افزود: تروریسم اقتصادی افسار گسیخته آمریکا علیه ایرانیان به ویژه آسیب پذیرترین آنها، به طور عمد و غیرقانونی حقوق بشر اولیه را همچون حق آنها برای غذا، حق آنها برای تحصیل، حق آنها برای سلامت و حق حیات آنها نقض می کند.

وی تصریح کرد: این عمل تروریسم اقتصادی به طور هدفمند و بی رحمانه کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های ژنتیکی و همچنین بیماران دیابت، مالتیپل اسکلروزیس، آسم، تالاسمی و سایر بیماران صعب العلاج یا بیماران کمیاب را هدف گرفته است.

نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: تحمیل قوانین ملی ایالات متحده به کشورهای مستقل، هم تجلی استبداد در سطح بین المللی و هم حمله آشکار به اصل برابری کشورهای عضو سازمان ملل است.

Share