مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران:

قایق نجات سانچی ذوب شده است | سناریوی دزدیده شدن پرسنل سانچی واقعی نیست

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران درباره ادعاهایی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌ها در مورد کشتی سانچی منتشر شده، تاکید کرد: برخی تلاش می‌کنند از احساسات پاک خانواده‌ها سوء استفاده کنند. صدها ساعت بررسی و همچنین اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی، بیانگر این است که امکان زنده ماندن خدمه شجاع این کشتی وجود نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کاپیتان شهرام فرحبد – مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران – در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که تصور نمی‌کنم در هیچ حادثه‌ای در کشور ما مانند سانچی تا این حد پیگیری و تلاشی صورت گرفته باشد، گفت: در سانحه کشتی سانچی سعی شد تمام جوانب دیده شود و هیچ موردی از قلم نیافتد. از همان روز اول تیم اضطراری در شرکت ملی نفتکش ایران تشکیل و پیگیری‌های لازم انجام شد. در آن زمان کشتی‌های ما تحت پوشش بیمه‌های درجه یک بین المللی بودند و بیمه‌گران مربوطه بلافاصله مطلع و درگیر کار شدند و بلافاصله ۱۲ سازمان و شرکت تخصصی بین المللی مرتبط از طرف کلوب P&I مربوطه (steam ship) درگیر حادثه شدند.

او ادامه داد: روایتی که از سانحه می‌شود، روایت ایران نیست بلکه چهار کشور چین، پاناما، هنگ کنگ و ایران به صورت مشترک کارگروهی تشکیل دادند و پس از چند ماه بررسی مستندات، فیلم ها، مشاهدات میدانی و جعبه سیاه کشتی‌ها نتایج گزارش خود را اعلام کردند. از کشور ما نیز نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند و در این کارگروه عضو بودند. نتایج این گزارش مشترک چند کشور به سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان بین المللی دریانوردی نیز ارایه شد.

ادعاهای اخیر در مورد سانچی غیر واقعی است

 وی در ادامه به ادعاهایی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌ها در مورد کشتی سانچی منتشر شده، اشاره کرد و گفت: ما عقیده داریم برخی تلاش می‌کنند از احساسات پاک خانواده‌ها سوء استفاده کنند. صدها ساعت بررسی فنی، علمی، شبیه سازی سانحه، استفاده از شواهد و داده‌های اطلاعاتی حاضر در صحنه سانحه و همچنین اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی، بیانگر این است که امکان زنده ماندن خدمه شجاع این کشتی وجود نداشته و این عزیزان در همان لحظات اولیه بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: در برنامه‌ای که در یکی از شبکه‌های ماهواره ای پخش شد، موارد متعددی خلاف واقع و فاقد جایگاه تخصصی در مورد این سانحه مطرح شد که خانواده کارکنان سانچی را آزرده ساخت. برای مثال در این برنامه گفته شده از قایق نجات کشتی استفاده شده است، در حالی که این نظر کاملا غیر تخصصی و غیر فنی می‌باشد و حتی به وضوح در تصویر منتشر شده در این برنامه نیز عدم استفاده از قایق های نجات کاملا مشخص است. زیرا در درجه اول پایه‌های نگهدارنده قایق نجات در موقعیت اولیه خود هستند که به وضوح بیانگر عدم استفاده از قایق نجات است.  یا به دروغ در مورد مقصد کشتی، نوع محموله، لحظات اولیه سانحه و اتفاقات رخ داده بعد از سانحه مطالبی طرح می‌شود که کاملا غیرواقعی است.

تاکنون ۲.۵ میلیون دلار به خانواده ها پرداخت شد

فرحبد با اشاره به این‌که کارکنانی که در کشتی هستند، تحت پوشش بیمه‌اند اظهار کرد: البته  پرداخت خسارت­ بیمه‌ای طبق قوانین داخلی و قوانین بیمه بین‌المللی منوط به طی مراحل قانونی است و منوط به اخذ گواهی حصر وراثت برای رعایت حقوق تمام بازماندگان است. بر اساس قانون وقتی پیکرها پیدا نمی‌شود، باید پنج سال زمان بگذرد ولی برای این‌که این خانواده‌ها زودتر به حقوق قانونی‌شان برسد، با هماهنگی مقامات قضایی گواهی فوت برای این عزیزان صادر شد.

به گفته او خسارت به تمام خانواده هایی که این مراحل را طی کردند و مدارک مورد نیاز را ارائه داده‌اند، به صورت کامل و در قالب پرداخت ارزی انجام شده است و این رقم تا اینجا حدود ۲.۵ میلیون دلار است. علاوه بر این شرکت ملی نفتکش ایران  به هر کدام از این خانواده‌ها در روزهای ابتدای سانحه مبلغ ۷۰ میلیون تومان جهت انجام مراسمات و به عنوان هبه پرداخت کرد. از طرفی طبق مصوبه هیات مدیره شرکت، یک نفر از بستگان درجه یک هر کدام از این خانواده‌ها در شرکت ملی نفتکش استخدام شده یا می‌شوند و تا کنون ۱۳ نفر از بستگان این خانواده‌ها استخدام شدند. فراتر از این، طبق مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت، مقرر شد نحوه پرداخت حقوق به خانواده و بازماندگان آن‌ها با یک درجه ارتقای شغلی برای هر فرد، طبق ضوابط پرداخت به خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی باشد.

خانواده‌هایی که غرامت نگرفتند حق و حقوقشان محفوظ است

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش خاطر نشان کرد: برخی خانواده ها هنوز برای انحصار وراثت و پیگیری مسائل قانونی خود مراجعه نکردند و ما اعلام کردیم که مبالغ محفوظ است و در هر زمانی که این عزیزان مراجعه کنند و امورات قانونی شان را انجام دهند این مبلغ پرداخت خواهد شد.

ماجرای تماس‌های مشکوک تلفنی

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ملی نفتکش اقدامی در جهت پاسخ به مطالبه برخی از خانواده که معتقدند فرزندانشان هنوز زنده‌اند و با آنها تماس می‌گیرند انجام داده است یا خیر، گفت: علی رغم این‌که برخی از این خانواده‌ها می‌گویند بیش از ۱۲۰۰ تماس ناشناس داشته‌اند، چرا حتی یکی از تماس‌ها واقعی نبوده و هیچ کدام از این خانواده‌ها نتوانسته‌اند بعد از گذشت ۲ سال یک تماس تلفنی موفق داشته باشند؟ چرا فقط این چند خانواده تماس تلفنی مشکوک دریافت می‌کنند و مابقی ۲۲ خانواده دیگر این تماس ها را ندارند؟

به گفته او، برخی از این خانواده‌ها معترض به این بودند که فرزندان، همسر یا عزیزانشان که در کشتی شهید شدند ،هنوز زنده‌اند و احتمالا در جایی هستند و باید پیگیری و پیدا شوند. آن‌ها راضی نبودند واقعیت را بپذیرند که عزیزانشان طی این حادثه به شهادت رسیدند و تمام تلاش‌ها برای نجات و یافتن پیکر آن‌ها شده است اما این مهم میسر نشد.حتی اقدامات کارشناسی بسیاری نیز صورت گرفت و بیش از این کاری در این رابطه امکان‌پذیر نبود.

فرحبد افزود: ما به صورت مرتب به این خانواده‌ها گفتیم مستندات خود را به نهادهای مربوطه برای پیگیری ارسال کنند و حتی ما خودمان نیز پیگیر این موضوع شدیم ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم، نهادهای تخصصی مربوطه نیز این ادعاهای مربوط به تماس خدمه کشتی با برخی خانواده‌ها را رد کرده‌اند و آن را بی اساس دانستند. در عین حال علی رغم این پیگیری ها باید گفت که مساله تماس‌ها یک مساله تخصصی است و نهادهای امنیتی مربوطه قطعا در صلاحیت بررسی این موضوع هستند.

برگزاری نشست جامع کارشناسی با خانواده‌ها

کاپیتان فرحبد با بیان این‌که از همان ابتدای سانحه، رسیدگی به امور خانواده‌ها و آرامش آن‌ها بالاترین اولویت‌های ما بود افزود: بعد از بررسی‌های تخصصی گسترده و شبیه سازی علمی این سانحه توسط تیم کارشناسی مجرب دانشگاه تهران، در یک اقدام کم سابقه، شرکت ملی نفتکش ایران از همه خانواده‌ها و بستگان آنها دعوت به عمل آورد که با حضور در یک جلسه کارشناسی جامع به طرح همه سوالات و ابهامات خود بپردازند. این نشست کارشناسی با حضور همه تیم ها و افراد درگیر در سانحه بود و شامل کارشناسان و مدیران سازمان بنادر، مدیران وزارت خارجه، تیم های مختلف شرکت ملی نفتکش، تیم های علمی و تحقیقاتی دانشگاه تهران، کارشناسان غواصی، فرمانده تکاوران اعزامی ارتش، مدیران وزارت کار و… بود و در قالب این جلسه که از صبح زود تا پایان عصر ادامه داشت و سقفی هم برای آن قائل نشده بودیم، خانواده ها همه سوالات و ابهامات خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت کردند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش افزود: با وجود تدارک این جلسه جامع کارشناسی، این چند خانواده ابتدا شرط و شروطی برای حضور در جلسه مطرح کردند و علی رغم قبول این شروط که شامل عدم رسانه‌ای شدن نشست، حضور مقامات وزارت کار، محل برگزاری نشست و…بود، در نهایت اعلام کردند حاضر نیستند در این نشست شرکت کنند. حتی شرکت ملی نفتکش به این خانواده‌ها اعلام کرد که تیم تخصصی خود را برای پیگیری مسائل و ابهامات خود به شرکت معرفی کنند که این مساله هم از طرف آن‌ها پیگیری نشد.

برگزاری جلسات با مقامات بلند مرتبه اجرایی کشور

کاپیتان فرحبد در پاسخ به این سوال که برخی خانواده‌ها ادعا می‌کنند، به هر جایی مراجعه می‌کنند کسی پاسخ آنها را نمی‌دهد گفت: این مساله خلاف واقعیت است. از زمان سانحه سانچی تاکنون که نزدیک به دو سال می‌گذرد، طبق مصوبه هیات مدیره شرکت در صورت مراجعه خانواده شهدای سانچی بدون هیچ ملاحظه‌ای عالی‌ترین مقامات شرکت آن‌ها را پذیرا خواهند بود. بارها جلسات مختلف کارشناسی و بررسی سانحه با حضور خانواده‌ها و نمایندگانشان انجام شد. این خانواده‌ها با هر مدیر و مقامی که درخواست داشتند، ملاقات کردند. از وزیر کار گرفته تا دفتر رئیس جمهور و دفاتر مقامات قضایی و امنیتی و همچنین مجلس شورای اسلامی.

سناریوی دزدیده شدن پرسنل سانچی واقعی نیست

این مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افرادی که در حال سوءاستفاده از عواطف خانواده‌های سانچی هستند اشاره کرد و گفت: این افراد می‌گویند شواهدی موجود است که نشان می دهد این افراد با قایق نجات رفته و در جایی هستند و تماس‌ها نیز شاهد این است که آن‌ها زنده اند.اولین سوالی که بعد از شنیدن این حرف‌ها ممکن است در ذهن هرکسی پیش بیاید این است که اساسا چه دلیلی برای این کار وجود دارد؟ مثلا برنامه‌ریزی شده که یک کشتی با کشتی دیگری برخورد کند، عده ای با قایق نجات پیاده شوند و پرسنل را به جایی ببرند و دو سال هم بگذرد که چه نتیجه‌ای حاصل شود؟ قطعا کسی که این نقشه را برنامه‌ریزی کرده باید هدفی داشته باشد. برای مثال دزدان دریایی نیز در قبال نگهداری افراد درخواست پول می‌کنند یا هدفی دارند اما از این سناریوی ادعایی چیده شده، هدفی استنباط نمی‌شود و اگر قطعا اسناد و مدارکی وجود داشت، مقامات دستور پیگیری می‌دادند، ولی این سناریو واقعی نیست و اگر جای پیگیری داشت قطعا مقامات پیگیری می‌کردند.

وی اظهار کرد: من ۲۰ سال در کشتی نفتکش خدمت کردم و میدانم که در سانحه به این بزرگی و ۸ روز سوختن کشتی در دمای نزدیک به ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به هیچ وجه امکان زنده ماندن این خدمه وجود ندارد. حتی اگر به اندازه سر سوزنی امید داشتم که این خدمه که همکاران من بودند، زنده‌اند، حاضر بودم دنبال این موضوع بروم، کما این‌که در آن دوره ۸ روزه حادثه  دردناک  سانچی نیز پیگیر آن بودیم.

فرحبد با اشاره به این‌که دیدن مجدد تصاویر جعبه سیاه کشتی برای ما بسیار دردناک است گفت: تکرار این سناریوی غیرواقعی بدون هیچ مدرک و منطقی، زاییده ذهن ناسالم است که خانواده ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

 چهار کشور حادثه سانچی را بررسی کردند

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفت کش در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در هر حادثه ای دریایی که رخ می‌دهد، وظیفه ما این است که بر اساس سیستم کیفی شرکت که مبتنی بر الزامات بین المللی دریایی می‌باشد، حادثه را بررسی کنیم، دلیل ریشه‌ای آن را پیدا کرده تا نتیجه آن برای جلوگیری از عدم تکرار حادثه مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا و بر اساس الزامات سازمان جهانی دریانوردی بررسی سانحه توسط کشورهای ذیربط (چین، هنگ کنگ، پاناما، ایران و بنگلادش (تفویض حق اختیار به ایران)، در دستور کار قرار گرفت و طی نزدیک به سه ماه بررسی‌های کارشناسی انجام شد و در نهایت گزارش بین المللی سانحه ارائه شد. (چین؛ زیرا این سانحه در آب‌های چین اتفاق افتاد، هنگ کنگ؛ زیرا کشتی مقابل پرچم کشتی  هنگ کنگ را داشت، ایران؛ زیرا خدمه کشتی ایرانی بودند و پاناما؛ زیرا پرچم کشتی سانچی پرچم پاناما بوده است.) از طرفی چون دو نفر از پرسنل کشتی بنگلادشی بودند، این کشور اختیارات خود را به کشور ایران تفویض کرد.بنابراین جعبه سیاه تحت نظارت این کشورها باز و راه‌اندازی شد و حدود چند ماه بر روی آن بررسی‌های متعددی انجام شد تا علت حادثه مشخص شود.

به گفته او، این حادثه به غیر از ابعاد انسانی از نظر خسارت ابعاد وسیع دیگری نیز داشته است؛ از جمله آلودگی محیط زیست، بحث حقوقی تصادف، از بین رفتن محموله کشتی و.. که تمامی این‌ها از طریق وکلای مربوطه در دادگاه‌های صالحه چین و هنگ کنگ تحت پیگیری حقوقی می‌باشد و تمامی این پیگیری‌ها تحت مدیریت کلوب p&I  کشتی است و در این ارتباط تا این لحظه برآورد خسارت بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است و تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیون دلار هزینه شده است.

 از قایق نجات استفاده نشده است

وی با اشاره به این‌که پرسنل کشتی سانچی جزویی از خانواده شرکت ملی نفتکش بودند و ما با اکثر آن‌ها زندگی کردیم و سال‌های سال با یکدیگر در دریا بودیم، تاکید کرد: بررسی‌های کارشناسی هیچ جای شکی در امکان زنده بودن پرسنل نمی‌گذارد. بعد از حادثه، دو نفتکش غول پیکر دیگر ما نیز در منطقه حضور داشتند و کشتی ایرانی دیگری نیز در منطقه بود که هر ۳ بلافاصله درگیر عملیات جست‌وجو و امداد و نجات در منطقه شدند. همچنین دو شناور پیشرفته امداد و نجات هم ازطرف بندر شانگهای برای جست‌وجو اعزام شدند که همین شناورها هم پیکر شهید آروی را از آب گرفتند.

او ادامه داد: به عبارت دیگر تا روز آخر این شناورها در منطقه حضور داشتند و در حال جست‌وجوی تمام منطقه بودند. در کنار آن‌ها نیز شناورهای ماهیگیری بسیاری در آن منطقه بودند و گشت هوایی نیز انجام شد، طبیعتا اگر قایق نجاتی در منطقه بود، قطعا قابل شناسایی بود و توسط آن‌ها  پیدا می‌شد. همان گونه که قایق نجات کشتی کریستال بلافاصله شناسایی گردید و عملیات امداد در مورد آن‌ها انجام شد.

به گفته او با قایق نجات نمی‌توان صدها مایل حرکت کرد و این قایق تنها برای دور شدن از مکان حادثه تا رسیدن گروه‌های نجات است و اگر پرسنل سانچی از قایق نجات استفاده می‌کردند، قطعا آن‌ها را پیدا می کردند.

Davit قایق نجات از جایش تکان نخورده است

وی در واکنش به این‌که گفته می‌شود طی حادثه از قایق نجات استفاده شده است، گفت: وسیله‌ای که به آن “Davit” گفته می‌شود، پایه‌ای است که قایق نجات روی آن قرار دارد و توسط دو قلاب به قایق نجات وصل شده و روی آن بسته است تا قایق نجات محکم باشد و در طوفان یا حرکت باز نشود. اگر به تصویر نگاه کنید و از یک کارشناس دریایی نیز سوال کنید، واضح است که Davit از جایش تکان نخورده است. در صورتی که وقتی قرار است قایق نجات را در آب بیاندازند، Davit به سمت پایین می‌آید و باز می‌شود و قایق نیز کنار کشتی و بالای آب قرار می‌گیرد. وقتی دسته‌های  این وسیله بالا و در جایگاه اولیه قرار دارد، امکان ندارد قایق مورد استفاده واقع شده باشد. این موضوع نیز همانند دیگر موضوعات تخصصی برای کارشناسان این حوزه کاملا مشخص است.

قایق نجات ذوب شده است

به گفته وی، آن چیزی که تصاویر نشان می‌دهد این است که قایق نجات کاملا ذوب شده است. کما این‌که اجساد افرادی که برروی عرشه کشتی پیدا شدند، در اطراف قایق نجات پیدا شدند و اگر امکان رفتن با قایق نجات بود آن‌ها قطعا رفته بودند.

وی در پاسخ به این ادعا که پیکرهای افرادی که در کنار قایق نجات پیدا شدند، نشان می‌دهد بر اساس پروتکل‌های دریایی این افراد باید آخرین افرادی باشند که سوار قایق نجات شده و کشتی را ترک کنند، گفت: این دو نفر یکی افسر اول کشتی و دیگری افسر تدارکات بوده است و حتی اگر قرار باشد کسی درکشتی بماند و پس از سوار شدن همه خدمه سوار قایق نجات شود، این افسرها نیستند بلکه فرمانده کشتی باید آخرین نفری باشد که کشتی را ترک می‌کند. حداقل هیچ ضرورتی وجود نداشته که افسر تدارکات در صورت فراهم بودن ترک کشتی توسط قایق نجات بر اساس پروتکل خاصی کشتی را ترک نکند.

مقصد کشتی کره جنوبی بود

وی در پاسخ به این سوال که ادعا می‌شود مقصد کشتی کره شمالی است و آیا شما این ادعا را تایید می‌کنید یا خیر، گفت: این نیز از موارد خلاف واقع اظهار شده می‌باشد که در پاسخ به آن مستندات بسیاری وجود دارد و پیشتر نیز به اطلاع افکار عمومی رسیده بود. این کشتی تحت اجاره شرکت هانواتوتال کره جنوبی بود و کلیه مستندات محموله در این خصوص موجود و قابل ارایه است و بارها این محموله به آنجا صادر شده است و مقامات این شرکت و مقامات سفارت کره جنوبی در مراسم ترحیم خدمه سانچی حضور داشتند. در حال حاضر نیز یکی از ذی نفعان حقوقی که به واسطه از دست دادن محموله پیگیر حقوقی مساله است، نماینده این شرکت است. کره یکی از خریداران عمده‌ای میعانات گازی بود و به صورت مرتب کشتی‌هایی با این محموله به آن کشور رفته‌اند.

AIS سانچی روشن بود

کاپیتان فرحبد در پاسخ به این سوال که ادعا می‌شود سیستم AIS کشتی سانچی در زمان سانحه خاموش بود، گفت: تمام سیستم‌های ناوبری کشتی روشن بوده و سیستم AIS کشتی سانچی در زمان سانحه خاموش نبود و طبق روال عادی در مسیر خود در حال حرکت بود.

 پیام کشتی سانچی ارسال نشده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به از بین رفتن کل سیستم‌های کشتی سانچی بعد از تصادف اشاره کرد و گفت: به طور کل وقتی کشتی تصادف می‌کند، باید تماس بگیرد و حادثه را اطلاع دهد و ما نیز فورا تیم اضطرار را تشکیل می دهیم و مساله پیگیری می‌شود. علاوه بر آن، فرمانده کشتی اختیار کامل دارد که در چنین مواردی با مراکز کمک‌رسانی که در سیستم های دریایی تعیین شده است، تماس برقرار و تقاضای کمک کند. در جعبه سیاه کشتی سانچی هم ملاحظه می‌شود که کاپیتان دستوراتی در این زمینه می‌دهد، اما فرصت آنقدر کوتاه بوده که سریعا سیستم‌ها از کار افتاده و بعد از آن صدای بوق شنیده می‌شود و پیام ارسال نمی‌شود و از طریق کشتی‌های اطراف پیام‌هایی مخابره می‌شود.

۴۰ میلیون یورو برای مراحل عملیاتی بررسی لاشه کشتی هزینه شد

وی در پاسخ به این سوال که نتیجه ارزیابی انجام غواصی در محل سانحه سانچی چه بود؟ گفت: شرکت ملی نفتکش ایران  از زمان سانحه سانچی برای مراحل عملیاتی مختلف از جمله ارزیابی اعزام غواص، اعزام ربات و تصویربرداری از کشتی سانچی حدود ۴۰ میلیون یورو هزینه کرده است.

به گفته او تیم مشاور عملیات غواصی سانچی که متشکل از مجرب‎ترین شرکت‎های داخلی معتبر و هم‌چنین شرکت‎های مشاور بین ا‎لمللی در حوزه غواصی است (اعضای تیم عملیات شرکت اسمیت به عنوان بهترین شرکت سالویج در دنیا)، در همان بررسی‎های اولیه خود، اعزام غواص به موقعیت سانچی (جهت تفحص و یا خارج سازی لاشه) را با توجه به شرایط جوی منطقه، عمق و شرایط این کشتی و محدودیت‎های غواصی و ۸ روز سوختن کشتی در دمای نزدیک به هزار درجه کاملا منتفی دانست و اعلام کرد در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.

وی افزود: این تیم پس از  بررسی تمامی تصاویر دریافتی از اعزام ربات پیشرفته به موقعیت کشتی سانچی در عمق ۱۱۵ متری دریا  نتایج خود را منتشر و اعلام کرد که با توجه به وضعیت و تغییر شکل ساختمان کشتی سانچی در اثر حرارت و فشار آب در زمان غرق شدن، کاهش ارتفاع ساختمان آن از حدود ۲۸ متر به حدود ۱۳ متر، در هم پیچیدگی ساختمان کشتی و ریزش اجزای داخلی آن و مسدود شدن منافذ و راه‌های ورود به کشتی احتمال وورد غواص به ساختمان  این کشتی منتفی است.

کشتی چینی کریستال از نوع فله‌بر بود

وی در پاسخ به سوال که چراهیچ یک از کارکنان کشتی چینی آسیب ندید، اظهار کرد: محموله کشتی چینی غله و نوع کشتی چینی نیز کشتی فله بربود. قایق نجات کشتی چینی کریستال سیستم FREE FALL  داشت. در این سیستم  قایق نجات در قسمت پاشنه کشتی قرار می‌گیرد که در زمان اضطرار پرسنل بلافاصله داخل این قایق می‌روند و با کشیدن یک اهرم قایق در مسیر سرسره مانند به دریا پرتاب می‌شود. این قایق پشت کشتی بود. از طرفی کشتی چینی کریستال در برخورد، تقریبا وارد بدنه کشتی سانچی می‌شود و بیشتر سرعت آن گرفته  می‌شود. میزان آسیبی که به کشتی کریستال وارد شده و حریق رخ داده در قسمت جلوی کشتی بوده و در فیلمی که پرسنل این کشتی توسط موبایل گرفته شده نیز مشخص است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از قسمت عقب کشتی خارج شوند. اما کشتی سانچی بعد از برخورد به صورت کامل متوقف نمی‌شود و تا مدتی به حرکت خود ادامه می‌دهد. بنابراین شعله‌های آتش و گازهای سمی ناشی از آن در زمان کوتاهی کشتی را احاطه می‌کنند؛ به طوری که تنها راه ممکن نجات از کشتی، استفاده از قایق نجات سمت چپ بود که همان گونه که مشاهده شد امکان آن متاسفانه فراهم نشد.

جعبه سیاه کشتی چینی

 مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به این‌که آیا جعبه سیاه کشتی چینی توسط چینی‌ها از بین رفته است یا خیر، گفت: جعبه سیاه مدت زمان مشخصی برای نگهداری اطلاعات دارند و بعد از این مدت اطلاعات قبلی پاک می‌شود و جای آن‌ها را اطلاعات جدید می‌گیرد و اصطلاحا اور رایت می‌شود. این موضوع چیزی نیست که برروی بررسی نتیجه حادثه اثر گذار باشد. خوشبختانه ما توانستیم از طریق وکلا و کلوب P&I به اطلاعات جعبه‌های سیاه دو کشتی که در منطقه حضور داشتند و متعلق به دو شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا بودند نیز دست یابیم که کمک بیش‌تری به بررسی سانحه کرد.

 امدادرسانی ساده نبود

این مقام مسئول در پایان در پاسخ به این سوال که آیا چینی‌ها در روند امدارسانی اختلالی ایجاد کردند، گفت: این مطلب خلاف واقع است؛ شرکت شانگهای سالویج بزرگترین شرکت سالویج در منطقه است و از نظر امکانات نجات در دریا و اطفای حریق بسیار پیشرفته است و این امر مورد تایید شرکت‌های اروپایی صاحب نام در عرصه سالویج مانند اسمیت نیز هست. همچنین در این ارتباط با شرکت‌های ژاپنی نیز تماس‌هایی گرفته شد و از آن‌ها کمک خواسته شد ولی به اذعان خود آن‌ها، امکانات شرکت چینی بسیار بیش‌تر بود. در نهایت یک شناور ژاپنی نیز به منطقه اعزام شد، هرچند امکانات آن شناور در مقایسه با شناورهای گینی بسیار پایین‌تر بود. در هر صورت روند امدادرسانی ساده نبود، زیرا در درجه اول این حادثه درجایی اتفاق  افتاد که ۲۴۰ کیلومتر یعنی حدود ۱۳۰ مایل با سواحل چین فاصله و در آن منطقه خاص اقتصادی قرار داشت. با این حال از همه ظرفیت‌ها برای امدادرسانی استفاده شد و کشور چین نیز در این روند کمک بسیاری کرد.

Share