رئیس فراکسیون مستقلین مجلس:

فرمانداران چهار ماه برای افزایش قیمت بنزین آموزش دیدند ولی در جامعه زمینه‌سازی نکردند

غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، با اعلام اینکه والدین مراقب جوانان خود باشند تا کف خیابان نیایند و در این تجمعات آشوب‌زده آسیب نبینند، گفت: اعتراضات خیابانی با توجه به ورود سلطنت‌طلبان و منافقان، از اعتراض به بنزین خارج شده و بسیاری از کشته‌شدگان جوانانی هستند که هیجان‌زده به این غائله آمده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در توصیه‌ای به والدین از آنها خواست که در شلوغی‌های اخیر جوانان خود را کنترل کنند. او در همین راستا توضیح داد: پس از افزایش قیمت بنزین و تجمعات اعتراضی کف خیابان، بسیاری از جوانان به صورت هیجانی وارد تجمعات شده‌اند و آسیب زیادی دیده‌اند. به پدر و مادرها توصیه می‌کنیم در این شرایط مراقب جوانان‌شان باشند، چراکه بسیاری از کشته و زخمی‌ها جزو جوانان هستند که هیجان‌زده وارد این آشوب‌ها شده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی مطالبات و شعارهایی گفته می‌شود ربطی به گرانی بنزین ندارد و با توجه به ورود سلطنت‌طلبان و منافقان و ایجاد درگیری و تیراندازی در برخی شهرها، پدر و مادرها مراقب فرزندان‌شان باشند و با نظارت بیشتر می‌توانند جلوی کشته و زخمی شدن این جوانان و نوجوانان گرفته شود.

جعفرزاده تاکید کرد: پدر و مادرها باید نظارت و کنترل بیشتری روی فرزندان‌شان داشته باشند تا مسئولان ذی‌ربط و قوای سه‌گانه بتوانند شرایط را به حالت عادی برگردانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال با انتقاد از اجرای ناگهانی افزایش قیمت بنزین توضیح داد: بدون هیچ برنامه‌ریزی و آمادگی‌ای این برنامه اجرایی شد که شوک بزرگی به مردم وارد کرد و حتی من نماینده هم از زمان اجرای آن اطلاع نداشتم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: البته برای افزایش قیمت بنزین و هدفمندی یارانه‌ها چهار ماه فرمانداران دوره دیده‌اند و قرار بود در مساجد سخنرانی کنند و وضعیت را برای مردم تشریح کنند تا برای افزایش قیمت بنزین زمینه‌سازی شود، ولی این کار را نکردند.

جعفرزاده توضیح داد: اگر از ۱۰ فرماندار تلفنی سوال کنید و بخواهید درباره قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن برایتان توضیح دهند، نمی‌توانند، در حالی که چهار ماه آموزش دیده‌اند.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در ادامه تاکید کرد: تا شب گران شدن قیمت بنزین من هم از این موضوع اطلاع نداشتم و از صف طولانی پمپ بنزین‌ها فهمیدم. دولت نباید برای گران کردن قیمت بنزین از اصل غافلگیری استفاده می‌کرد و در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی باب نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره نوع نظارت دولت بر بازار گفت: معتقدم دولت ضعف نظارت ندارد، بلکه تمایلی به نظارت نشان نمی‌دهد چراکه به اقتصاد باز و رقابتی معتقد است و می‌خواهد در بازار، خودشان رقابت کنند و هر کسی که توانست کالا را با قیمت پایین‌تری به مردم بفروشد برنده است.

جعفرزاده افزود: در جایی که تقاضا بیشتر از عرضه است اقتصاد باز جواب نمی‌دهد و دولت در این باره موفق نمی‌شود. پس به نظر من دولت اعتقادی به سیستم کنترل و نظارت ندارد، نه اینکه نتواند این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد نوع نظارت مجلس بر بازار گفت: مجلس اهرم نظارتی وسیعی ندارد. ۲ نظارت درون‌سیستمی و برون‌سیستمی داریم. نظارت مجلس بر کل مجموعه قوه مجریه است، اما کنترل و نظارت بازار وظیفه دولت است و دولت باید با تغییر رویکرد در قبال اقتصاد آزاد و باز، مانع افزایش قیمت کالاها شود.

Share