سخنگوی دولت: پخش اعترافات خواست دولت نیست

صادقانه آمار کشته‌ها و بازداشتی را اعلام می‌کنیم | برنامه‌ای برای قطع اینترنت نداریم

سخنگوی دولت گفت: همه می‌دانیم مسیر ثبات کشور از انتخابات می‌گذرد و تنها راه مواجهه برای ایجاد تغییرات بین نسلی همین انتخابات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی ربیعی در نشست امروز خود با خبرنگاران گفت: پس از روزهای تلخ اخیر، دلجویی رهبر انقلاب راهگشا بود. این وقایع البته نیازمند بررسی است. به آسیب‌دیدگان می‌گویم ما در غم شما شریک هستیم.

ملت ایران می‌بیند در دوران رنج و سختی چه کسانی عید خون می‌گیرند

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم که در شرایط تحریم هستیم. اگرچه شاهد بودیم رسانه‌های خارجی می‌گفتند دیدید تحریم‌ها چه کرد اما وجدان‌های بیدار آمریکا هم می‌گفتند اگر به برجام پایبند بودیم این مردم به سختی نمی‌افتادند. ملت ایران همه این رویدادها را می‌بیند و می‌بیند در دوران رنج و سختی چه کسانی همراهشان هستند و چه کسانی عید خون می‌گیرند.

گزارش اتفاقات اخیر از طریق شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم رهبر انقلاب شد

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت معتقد است اتفاقات رخ داده باید ریشه‌یابی شود و رئیس‌جمهور کمیته‌ای را سامان دادند و از طریق شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم رهبر انقلاب شد و اجرای تمام دستورات رهبری نیز به کمیته محول شد.

وی با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان حضور در انتخابات مجلس عنوان کرد: همه می‌دانیم مسیر ثبات کشور از انتخابات می‌گذرد و تنها راه مواجهه برای ایجاد تغییرات بین نسلی همین انتخابات است.

امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری ثبت‌نام کنند

ربیعی یادآور شد: امسال انتخابات مجلس را بیش رو داریم و نامزدها ثبت نام کردند هرچند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری ثبت‌نام کنند. دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای برگزاری انتخابات و دفاع از رأی مردم را به کار خواهد گرفت.

وی افزود: در انتخابات امسال ١۶١۴۵ نفر ثبت نام کردند و سهم زنان ٣٠ درصد رشد یافته است. به ازای هر صندلی مجلس ۵٠ نفر ثبت نام کرده‌اند. ثبت نام برادران و خواهران اهل سنت ما افزایش یافته است. امیدواریم همه نهادهای ذی ربط بهترین تعامل را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات با دولت داشته باشند.

صادقانه و به تفکیک آمار کشته‌ها و بازداشتی های حوادث اخیر را اعلام خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت مجدد رئیس‌جمهور آمریکا از ناآرامی‌ها در ایران گفت: بدون تردید اظهارات صریح این روزهای سیاستمداران آمریکایی که مربوط به اقدامات آنها است، یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. موضع ما ایجاد همبستگی و فضای آرامش در داخل کشور است. ساخت آینده بهتر و ریشه‌یابی علل لایه عملی ما به این دخالت‌ها است. البته پاسخ دیگر ما از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌شود. اعداد و ارقامی که آنها اعلام می‌کنند کذب است و ما صادقانه به تفکیک براساس آنچه رهبر انقلاب فرمودند آمار را اعلام خواهیم کرد.

برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت نداریم

وی همچنین در خصوص ادبیات رییس‌جمهور در روزهای گذشته شامل شناسایی معترضین و شبکه ملی اطلاعات و همچنین عدم اطلاع از گران شدن بنزین گفت: روز چهارشنبه برخی موارد را پاسخ دادم و حتی در مورد حالت چهره رئیس‌جمهور هم توضیح دادم. البته در مورد اعترافات تلویزیونی از ایشان سوال کردم که گفتند صحبتشان تایید بخش اعتراف نیست و لازم است دستور قضایی وجود داشته باشد؛ ایشان خواستند شاهد بگیرند.  رئیس‌جمهور گفت که پخش اعتراف خواست دولت نیست مگر اینکه با دستور قضایی صورت بگیرد.

ربیعی تاکید کرد: در مورد شبکه ملی اطلاعات در حاشیه جلسه دولت با آقای جهرمی و دیگر اعضای دولت صحبت کردم و فکر می‌کنم از این صحبت‌ها برداشت غلط صورت گرفت چرا که اینترنت هم بر روی شبکه ملی برقرار است. دولت نه الان و نه آینده برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد. شبکه ملی اطلاعات سلاح ما برای جلوگیری از قطع شبکه است. دولت به دنبال تقویت زیرساخت‌ها است.

در پاسخ به درخواست یک مقام پیشین آمریکا یکی از زندانیان آمریکایی را آزاد کردیم

وی در رابطه با گفتمان تنش‌زدایی در سیاست خارجی و بحث تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: در خصوص تبادل؛ پیشنهاد مبادله از طرف ایران مطرح شد و دولت آمریکا از قبول آن خودداری کرد. دستگاه دیپلماسی تلاش برای آزادی دکتر سلیمانی را ادامه می‌داد و ما هم تصمیم گرفته بودیم با رویکرد انسان‌دوستانه و در پاسخ به درخواست یک مقام پیشین آمریکا یکی از زندانیان آمریکایی را در قبال بازگشت دکتر سلیمانی تبادل کنیم. آماده بازگرداندن همه ایرانیان زندانی هستیم. البته در این رابطه گفت‌وگویی بین دو کشور صورت نگرفت اما همچنان اعلام می‌کنیم این کشور می‌تواند با بازگشت به برجام به پای میز مذاکره ۵+١ برگردد.

سخنگوی دولت در خصوص لایحه بودجه ٩٩ و اینکه چرا وابسته به نفت ارائه شد، گفت: در دوران تحریم با بودجه محدود دشواری وجود دارد اما بردن بودجه نفت به سمت پروژه های عمرانی انجام شد. در مورد درآمدها یک مورد مولد سازی دارایی ها بود که انجام شد. در مورد هزینه های کارا با حذف ١٠٠ ردیف و برنامه محور کردن در بهینه سازی اقداماتی را سامان دادیم. اگر در بحث فروش نفت شرایط بهتری داشتیم دستمان بازتر بود.

معمولا در بازداشت مقام‌های عالی با هماهنگی با مافوق صورت می‌گیرد

ربیعی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص بازداشت علی‌اصغر پیوندی، رئیس سازمان هلال احمر و اینکه آیا علت این بازداشت به دولت اعلام شده است یا خیر، گفت: همانگونه که در اطلاعیه‌ای اعلام کردم؛ موضوع استعفای آقای پیوندی باید به تائید دولت می‌رسید که این اقدام انجام نشده است؛ در نتیجه معمولا در بازداشت مقام‌های عالی هماهنگی با مافوق صورت می‌گیرد و به دولت نیز نسبت به اتهامات ایشان چیزی گفته نشده است.

وی همچنین در رابطه با شایعه پذیرش سمت ریاست سازمان هلال احمر از طرف خودش و تصدی این است ضمن حفظ سمت سخنگویی گفت: چنین پیشنهادی به من نشده و من بودن در این سمت را ترک نمی‌کنم چرا که ما نیاز به صحبت کردن داریم.

موضوع اف ای تی اف به جلسات بعد مجمع احاله شده است

سخنگوی دولت همچنین درمورد سرنوشت اف ای تی اف گفت: جلساتی اخیرا در مجمع برگزار شده است دو کمیسیون مجمع اخیرا با هم جلسه‌ گذاشتند مجمع در آخرین جلسه خود اعلام کرده که به بررسی بیشتر نسبت به سوالاتی که از دولت داشته و پاسخ‌هایی که از دولت دریافت کرده دارد و موضوع به جلسات بعد مجمع احاله شده است. امیدواریم با توجه به پاسخهای داده شده تصمیمی بگیرند که راهگشای زندگی اقتصادی ایران باشد تصمیمات نباید گونه‌ای باشد که تحریم‌ها سخت‌تر شود.

در برابر سکوت دولت نهایت بهره‌برداری جناحی را انجام دادند

ربیعی درباره انتقاد ها به صحبت‌های جهانگیری برای بیان تاثیر تحریم‌ها بر مشکلات کشور گفت: دولت مصلحت ندیده است که درباره فشارهای تحریم و اثرات آن زیاد صحبت کند دلمان نمی‌خواسته این تلخی‌ها به جامعه تزریق شود. متاسفانه برخی از این‌ مصلحت‌سنجی‌ها ملی و مصلحت‌سنجی که براساس منافع ایران صورت گرفته سوءاستفاده کردند و در برابر سکوت دولت نهایت بهره‌برداری جناحی را انجام دادند.

وی افزود: اظهارات خوبی در برخی دانشگاه‌ها نشنیدیم، با شرایط تحریم‌ها و فشارها و با این جریان‌های اجتماعی اگر شما بودید چه می‌کردید؟ آیا کارنامه‌ای بهتر داشتید. جهانگیری در کنار اینکه رییس ستاد اقتصاد مقاومتی دولت است مدام تلاش می‌کند. مدیون فعالیت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست جهانگیری هستیم.

ربیعی تاکید کرد: جهانگیری ذره‌ای از یک واقعیت را بیان کرده و تاکید کرده که این سختی‌ها  وجود دارد و نمی‌توان جنایات آمریکا را انکار کرد.  جهانگیری در قسمت دوم صحبت‌هایش  از مقاومت‌ها صحبت کرد نمی‌دانم چرا برخی بی‌مهابا از صحبت‌های ایشان چنین برداشت‌هایی کردند و این را علامت به دشمنی می‌دانند؟؟!! شمایی که بر نارسایی‌ها زوم‌می کنید آیا این علامت دادن به بیگانگان نیست.

Share