یادداشت/ رضا سیف‌پور

سواد مالی، مهارت دخل و خرج

اگر بخواهیم سواد مالی را درچند کلمه خلاصه کنیم، همان مدیریت دخل و خرج است. در واقع این مهارت مهمترین مهارت لازم برای خانواده های طبقه متوسط بخصوص در شرایط رکود اقتصادی و فشارهای تورمی است.

رضا سیف پور، دکترای مدیریت کسب و کار (مدرس سوادمالی)

اگر بخواهیم سواد مالی را درچند کلمه خلاصه کنیم، همان مدیریت دخل و خرج است. در واقع این مهارت مهمترین مهارت لازم برای خانواده های طبقه متوسط بخصوص در شرایط رکود اقتصادی و فشارهای تورمی است. با این نگرش شاید فراگیری سوادمالی را بتوان امری لازم برای همه خانواده ها شمرد. شما چطور؟ آیا تابحال به این مفهوم و این نیاز در زندگی فکر کرده اید؟ متاسفانه طی سال های اخیر هر روز بر میزان تورم در کشور افزوده شده و گسترش رکود باعث کاهش درآمدها می شود. به زبان ساده این یعنی افزایش خرج و کاهش دخل. حال در این شرایط چه باید کرد؟ من در اینجا قصد دارم تا با چند توصیه ساده به شما کمک کنم تا خود را برای زندگی شرایط افزایش قیمت ها و کاهش درآمدها آماده کنید:

با پول بانک زندگی کنید:

متاسفانه در شرایطی بسر می بریم که نرخ تورم واقعی از نرخ سود دریافتی تمام بانک ها بالاتر است. لذا در چنین شرایطی اگر موفق به دریافت یک وام خوب از هر بانک با هر نرخ بهره شدید به شرط آنکه توان باز پرداخت وام را داشته باشید شک نکنید که شما برنده.

مهارت خرج کردن را بیاموزید:

اگرمنصف باشیم خیلی از ما فاقد مهارت کافی برای خرج کردن و بخصوص خرید هستیم. اجازه میخواهم تا بگویم در بسیاری از موارد، خودمان و یا یکی از اعضای خانواده مان دارای بیماری خرید هستیم و اکثر ما هم از فرصت های مناسب خرید، همچون حراج، تخفیف و یا انتخاب نوع برند به درستی استفاده نمی کنیم. در خصوص مهارت های خرید که به شدت میتواند باعث تنظیم دخل و خرج شما شود، پیش از این یادداشت هایی در همین ستون نوشته ام که توصیه میکنم یکبار دیگر به آنها رجوع نمایید.

به فکر درآمدهای جدید باشید:

گفتن این حرف خیلی سخت است اما وقتی کفه دخل از کفه خرج سبکتر میشود، گاهی مجبوریم درآمد های جدیدی را برای خود فراهم کنیم. برای این کار، هم میتوانید بر مهارت های خود در شغل فعلی بیفزایید و هم میتوانید به فکر پیدا کردن کارهای تازه تر با سرمایه گذاری اندک باشید. برای این کار پیشنهاد میکنم اولا سعی کنید تا مهارت های لازم را فراگیرید و ثانیا تلاش کنید تا حد امکان این شغل جدید با مشارکت اعضای خانواده طراحی و تعریف شود. البته سرمایه گذاری مناسب هم میتواند منبع درآمد خوبی برای شما محسوب شود.

مراقب سرمایه گذاری خود باشید:

همانطور که گفتم سرمایه گذاری مناسب میتواند منبع خوبی برای ارتقا دارایی و کمک به تامین هزینه ها باشد اما فراموش نکنید یک سرمایه گذاری خوب ویژگی های مختلفی دارد که باید آن را فراگرفت. توصیه می کنم سبد سرمایه خود را به گونه ای متنوع طراحی کنید تا ضرر یکی، همراه با سود دیگری باشد و همچنین ضمن شناخت دقیق بازار های سرمایه ای مهارت های لازم برای ورود یا خروج به هر یک از این بازار ها را بیاموزید. من در همین مجموعه یادداشتها، سعی کردم تا شما را با بسیاری از این مهارت ها آشنا کنم.

 در شرایط فعلی که گرانی بنزین باعث نگرانی در بخش های مختلف جامعه شده است انتظار میرود علاوه بر گرانی قابل لمس فعلی به زودی شاهد آشکار شدن گرانی های پنهان در جامعه باشیم. در واقع هم اکنون به دلیل سیاست های خاص دولت، در برخی کالا یا خدمات قیمت ها تحت نظارت و کنترل قرار دارد و بعید است که بتوان تا پایان سال این وضعیت را حفظ نمود لذا برای مقابله با شوک گرانی لازم است از هم اکنون آماده شوید.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share