مبارزه جدی با ‌تالاب‌خواری در گیلان

راه‌اندازی گشت‌های شبانه‌روزی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست‌

علاوه بر برخورد جدی با تخریب‌کنندگان محیط‌زیست و شکارچیان غیرمجازی که اقدام به صید و زنده‌گیری آبزیان و انواع پرندگان مهاجر و شکاری می‌کنند مبارزه گسترده با پدیده تالاب‌خواری از ابتدای امسال در گیلان وارد مرحله جدیدتری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، گشت‌های شبانه‌روزی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست در عرصه‌های طبیعی استان، کشف و ضبط انواع سلاح‌های شکار قاچاق از متخلفان، جمع‌آوری گسترده دام‌های صید آبزیان و زنده‌گیری پرندگان مهاجر و مبارزه جدی‌تر با پدیده شوم تالاب‌خواری از برنامه‌هایی است که به شدت در گیلان دنبال می‌شود.

گیلان با داشتن عرصه‌های طبیعی فراوان و چشم‌نواز و تالاب‌های گسترده و زیبا در مناطق مختلف خود، همواره مورد توجه و هجوم تخریب‌کنندگان و شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته است به طوری‌که یقیناً بدون اعمال کنترل‌ها و پایش‌های مستمر و ورود دستگاه قضایی امکان سوء استفاده گسترده و تخریب جدی عرصه‌های آن دور از انتظار نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان تلاش عوامل تحت امر این دستگاه برای برخورد با متخلفان را مورد تأکید قرار داد و گفت: از ابتدای امسال اعمال گشت‌های شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت به صورت محسوس و نامحسوس و انجام پایش بازارهای محلی گیلان در دستور کار قرار گرفته است.

ساسان اکبری‌پور از کشف و ضبط بیش از ۲ هزار و ۶۶۴ مورد انواع ادوات صیدآبزیان و تورآلات زنده‌گیری پرندگان شکاری و مهاجر از ابتدای امسال تاکنون در گیلان خبر داد و عنوان کرد: با انجام پایش‌ها در این مدت ده‌ها فروند انواع قایق موتوری و پارویی و تعداد زیادی سلاح غیرمجاز شکار نیز از متخلفان محیط‌زیستی به دست آمده است.

وی کشف و ضبط تعداد ۷۶ قبضه انواع سلاح شکاری از نوع هشت تیر، پنج تیر، دولول و تک لول از متخلفان در حین ارتکاب به جرم را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ۲۹ قبضه از سلاح‌های ضبط شده از انواع سلاح‌های قاچاق و بدون هویت است که در همین ارتباط ۱۳ نفر به همراه مستندات موجود به مراجع امنیتی و انتظامی تحویل داده شدند.

اکبری‌پور جلوگیری از ۱۸۵ مورد تخریب و آلودگی محیط‌زیست در این استان را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: در راستای مبارزه با پدیده تالاب‌خواری نیز پرونده ۱۲ متصرف اراضی ملی که اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تالابی استان کرده بودند با مستندات لازم جهت رفع تصرف و برخورد قانونی به مقامات قضایی ارجاع شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان آخرین وضعیت صدور پروانه‌های شکار در این استان را برشمرد و ابراز داشت: تاکنون در استان گیلان چیزی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مورد پروانه شکار پرندگان مهاجر برای بومیان مناطق حاشیه تالاب و علاقه‌مندان به شکار که به صورت قانونمند اقدام به شکار پرندگان مجاز می‌کنند صادر شده است.

اکبری‌پور با بیان اینکه مجموعه اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت محیط‌زیست با قاطعیت کامل و با همراهی نیروی انتظامی استان و حمایت کامل دستگاه قضایی تا پایان فصل شکار و صید ادامه پیدا می‌کند افزود: از مردم و طبیعت دوستان گیلانی انتظار داریم با افزایش مشارکت و مسئولیت‌پذیری در جهت تحقق این اهداف به ما کمک کنند.

به گزارش تسنیم، طبق برنامه و ضوابط اعلام شده توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان، شکارچیان می‌توانند با گرفتن پروانه شکار به مدت ۲ ماه روز‌های پنجشنبه و جمعه در گیلان پرنده شکار کنند.

طبق همین دستورالعمل صادر شده شکارچیان دارای پروانه در این روز‌ها از اذان صبح تا اذان مغرب می‌توانند برای شکار ۳ قطعه پرنده خشکی‌زی نظیر کبک و ۴ قطعه پرنده آبزی اقدام کنند.

لازم به ذکر است که انجام پایش‌های مستمر و شبانه‌روزی توسط محیط‌بانان و ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان تا پایان اسفند امسال یعنی تا زمان برگشت پرندگان مهاجر به موطن اصلی در سطح تالاب‌ها و بازار‌های استان ادامه دارد.

Share