آغاز به کار جوان‌ترین نخست وزیر جهان؛

دولت ائتلافی فنلاند؛ وقتی زنان جوان قدرت را در دست می‌گیرند

دولت فنلاند از ائتلاف احزاب «سوسیال دموکرات»، «مرکز» (سنتر)، «سبز»، «اتحاد چپ» و «مردم سوئدی زبان» تشکیل شده است. رهبران چهار حزب از این پنج حزب زنانی هستند که کمتر از ۳۵ سال دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز، دولت جدید فنلاند در حالی تحت هدایت سانا مارین، جوان‌ترین نخست وزیر جهان کار خود را آغاز کرده است که رهبران تمام احزاب شرکت کننده در این دولت ائتلافی زن هستند.

دولت فنلاند از ائتلاف احزاب «سوسیال دموکرات»، «مرکز» (سنتر)، «سبز»، «اتحاد چپ» و «مردم سوئدی زبان» تشکیل شده است. رهبران چهار حزب از این پنج حزب زنانی هستند که کمتر از ۳۵ سال دارند.

سانا مارین، ۳۴ ساله هفته گذشته از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات به عنوان رهبر جدید حزب و در نتیجه نخست وزیر جدید برگزیده شد. او نه تنها جوانترین نخست وزیر تاریخ کشورش محسوب می شود بلکه هم اکنون جوان ترین نخست وزیر جهان است.

کاتری کولمونی، ۳۲ ساله که رهبر حزب «مرکز» (سنتر) است در دولت جدید معاون نخست وزیر و وزیر دارایی است. این سیاستمدار جوان در دولت قبلی فنلاند وزیر اقتصاد بود. حزب «مرکز» به دنبال تمرکززدایی در فنلاند است.

ماریا اوهیسالو، ۳۴ ساله در دولت سانا مارین عهده دار سمت وزارت کشور است. او در ماه ژوئن سال جاری میلادی به رهبری حزب سبز فنلاند رسید. وزیر کشور فنلاند در کودکی فقر را تجربه کرده است. ماریا اوهیسالو هنگامی که والدینش بیکار بودند مدتی را بی خانمان بود.

لی اندرسون، ۳۲ ساله از سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که تنها ۲۹ سال داشت رهبری حزب «اتحاد چپ» را برعهده دارد. او در دولت جدید فنلاند به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شده است.

آنا مایا هنریکسون، ۵۵ ساله در دولت سانا مارین به عنوان وزیر دادگستری معرفی شده است. او از سال ۲۰۱۶ تاکنون رهبر حزب «مردم سوئدی زبان» در فنلاند است. آنا مایا هنریکسون اولین زنی است که به رهبری این حزب رسیده است. حزب «مردم سوئدی زبان» از حقوق اقلیت سوئدی زبان در فنلاند دفاع می کند.

فنلاند اغلب در گزارش های مجمع جهانی اقتصاد در میان برترین کشورها از نظر برابری جنسیتی قرار دارد. شاید سانا مارین به همین دلیل نقش جنسیت یا سن را در انتخابش به عنوان نخست وزیر کم اهمیت می داند. او پس از انتخابش به عنوان نخست وزیر فنلاند در این مورد گفت: «اصلا حتی به سن یا جنسیتم فکر هم نکرده بودم.»

فنلاند در سال ۲۰۰۳ میلادی برای اولین بار یک زن را به عنوان نخست وزیر برگزید. این کشور پیش از آن در سال ۲۰۰۰ اولین رئیس جمهور زن را انتخاب کرده بود. هم اکنون حدود ۴۷ درصد از اعضای پارلمان فنلاند از زنان هستند. در کابینه جدید این کشور ۱۲ نفر از ۱۹ عضو کابینه را زنان تشکیل می دهند. امری که به این معنا است که فنلاند پس از اسپانیا بالاترین درصد حضور زنان در سمت وزارت را دارد.

الکساندر اشتوب، نخست وزیر پیشین فنلاند و از مخالفان دولت جدید در واکنش به حضور چشمگیر زنان در این دولت در صفحه توئیتر خود نوشت: «حزب من در دولت حضور ندارد اما از اینکه رهبران هر پنج حزب حاضر در دولت زن هستند مسرورم.»

هر چند اغلب واکنش ها به نخست وزیری سانا مارین و حضور رهبران زن در دولت جدید فنلاند مثبت بوده اما برخی واکنش ها نیز «جنسیت زده» بود. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر از یکی از رسانه های آلمان به دلیل «زیبا و جوان» خواندن نخست وزیر جدید فنلاند انتقاد کردند.

Share