یادداشت/ حسن حبیبی

در اهمیت هفته پژوهش و فناوری

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.

حسن حبیبی*

سپاس و ستایش مختص ذات اقدس ِ مقدسی است که اشرف مخلوقات را به زیور خرد و اندیشه آراست و دانش و قلم را به او ارزانی داشت تا مایه معاش و انتعاش گردد.
امروزه تولید دانش و فناوری مهم ترین شاخص توسعه یافتگی هر جامعه شمرده می شود و نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.
شاخص ارزشمندی که منجر به دانایی و توانایی جامعه، اشتغال زایی، تولید و ثروت، دستیابی به پیشرفت، رفاه و امنیت اجتماعی و در نهایت استقلال، خودکفایی و اقتدار جامعه می شود.
با این وصف استقلال و توسعه همه جانبه ایران اسلامی نیز وابسته به تولید دانش و فناوریهای جدید، توسعه فرهنگ پژوهش و تحقیق در جامعه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.
خوشبختانه در سالهای اخیر فعالیتهای ارزنده و موثری در سطح کشور و دانشگاه ها در حوزه پژوهش صورت گرفته است.
یکی از ارکان رشد و توسعه هر کشوری نگاه جامع و کاربردی به مقوله پژوهش و تحقیقات است که میتواند زمینه ساز جهش علمی و کلید پیشرفت یک کشور باشد.
قطعا با نگاه علمی میشود خیلی از مشکلات کشور را حل کرد.
تحقیق وپژوهش باید در همه دستگاههای اجرایی بویژه مراکز علمی وتحقیقاتی به یک گفتمان تبدیل شود.

 

* رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share