"بابا پنجعلی" به پایان خط رسید

جزئیات جدیدی از پایتخت ۶؛ بازگشت بهبود به قصه آن هم از شاخ آفریقا

پنج فصل از دوران تولدش در تلویزیون می‌گذرد و هنوز هم مردم منتظرند ماجراهای جدیدش را ببینند. داستان‌هایی که بدون دو نفر دنبال می‌شود؛ یکی خشایار الوند که به دیار باقی شتافت و دوم، علی‌رضا خمسه که با نقش بابا پنجعلی خداحافظی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پنج فصل از دوران تولدش در تلویزیون می‌گذرد و هنوز هم مردم منتظرند ماجراهای جدیدش را ببینند. داستان‌هایی که بدون دو نفر دنبال می‌شود؛ یکی خشایار الوند که به دیار باقی شتافت و دوم، علی‌رضا خمسه که با نقش بابا پنجعلی خداحافظی کرد؛ اما کماکان “نقی معمولی” و خانواده‌اش به راه خودشان ادامه می‌دهند، تست‌های گریم اولیه بازیگران گویای یک‌سری اتفاقات خاص است؛ گویا نقی معمولی نامزد انتخابات مجلس و بهتاش دروازه‌بان می‌شود، تصویر اولیه ارسطو عامل (احمد مهران‌فر) هم به مخاطب آدرس جدیدی از تغییرات نقش این کاراکتر می‌دهد. با تمام این تفاسیر سیروس مقدم کارگردان این سریال تلویزیونی به گوشه‌ای از این پیش‌بینی‌ها پاسخ داد.

کارگردان “پایتخت” در پاسخ به این سؤال که محوریت کدام شخصیت این فصل سریال از همه بیشتر است، تصریح کرد: واقعیت این است کاراکتر بابا پنجعلی (علی‌رضا خمسه) که در فصل ششم فوت کرده است هم در طول سریال کماکان درباره‌اش صحبت و برخی از اتفاقاتش برای مخاطب یادآوری می‌شود. مثل قسمت قبل که بهبود (مهران احمدی) نبود و مدام مثل انسان زنده کنار قصه قرار داشت. اگر بخواهیم بگوییم چه شگفتانه‌ جدیدی برای مخاطب طی فراز و نشیب‌های قصه داریم، بازگشت بهبود به قصه است؛ آن هم از شاخ آفریقا پیدایش می‌شود.

وی در خصوص پررنگ شدن نقش بهرام افشاری یا همان کاراکتر بهتاش فریبا، تأکید کرد: بهرام افشاری در این قسمت یکی از نقش‌های کلیدی کار را بازی می‌کند؛ به خاطر فیزیک و قد و قامت رعنایی که دارد آقای تنابنده کار جدیدی برای او خلق کرده و از تست‌های گریم با کلاه پیتر چکی‌اش معلوم است که در این فصل دروازه‌بانی می‌کند. خودش قصه‌های جدید و با مزه‌ای را خلق می‌کند؛ به واسطه آن وارد فضاهای جدیدی از سریال “پایتخت” می‌شویم که پررنگ و جذابند.

سیروس مقدم در ادامه گفت‌وگو با رادیو تهران درباره ماجرای تمام شدن کاراکتر “بابا پنجعلی” در فصل جدید سریال “پایتخت”، توضیح داد: به این نتیجه رسیدیم که تمام خصوصیات، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های نقش “بابا پنجعلی” در ۵ فصل گذشته به پایان برسد و دچار بیماری آلزایمر می‌شود و تحلیل می‌رود؛ به جایی می‌رسد که اتفاق جدیدی برای عرضه به مخاطب ندارد. محسن تنابنده هم توضیح داد که اگر نتوانیم برای این کاراکتر قصه بسازیم و موقعیت جدیدی برای آن خلق کنیم با خاطره‌ای خوب با این کاراکتر خداحافظی می‌کنیم.

مقدم درباره جای خالی مرحوم خشایار الوند،‌ خاطرنشان کرد: دقیقاً دو هفته پیش از تهران حرکت کردم به طرف شیرگاه تا کار را شروع کنم، در داخل اتاق کارم عکس بزرگی از خشایار الوند دارم؛ از او اجازه گرفتم و رفتم. کار هم با خانواده‌اش کلید خورد و پلان نمادین را هم با حضور یادگاری‌هایشان گرفتیم. واقعیت این است که ۱۰ سال شبانه‌روز با خانواده “پایتخت” زندگی کرد و به جای همه کاراکترها صحبت می‌کرد. قصه روان و شیوایی داشت؛ روحش شاد و یادش گرامی باد.

کارگردان سریال “پایتخت” که این روزها سریال “خواب‌زده” را برای شبکه نمایش‌ خانگی دارد درباره این سریال هم گفت: مثل سریال نمایش‌ خانگی دیگری ساخته نشده و داستان متفاوت و خاصی دارد؛ تجربه جدیدی در ژانر اجتماعی- ماورایی به حساب می‌آید که خودم تاکنون آن را تجربه نکردم. به ژانر وحشت ارتباطی ندارد و بیشتر به رابطه انسان، خدا و شیطان می‌پردازد.

وی در خصوص شباهت به فضای سریال “اغما” و انتخاب بازیگرانش، توضیح داد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم مقداری در فضای سریال “اغما” می‌گذرد. مسئله‌ای که برایم مهم بود بازیگران “خواب‌زده”مناسب نقش‌ها و کاراکترهایشان باشند؛ فقط صرف ویترین و مخاطب داشتن، انتخاب نشوند. و دوم اینکه برایم مهم بود که مخاطب از روی کاراکترها پیش‌داوری نکند و در واقع مخاطب با خود قصه، ماجرای “خواب‌زده” را قضاوت کند.

Share