رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد؛

تصمیم دولت درباره یارانه نقدی و یارانه معیشتی | نرخ دلار و نفت در بودجه سال ۹۹

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: پیش‌بینی بر این است که در سال آینده هر بشکه نفت با متوسط قیمت ۵۰ دلار صادر شده و با نرخ ۴۲۰۰ تومان تبدیل به ریال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر نوبخت در یک نشست خبری درباره رویکرد دولت روی بودجه سال آینده گفت: این بودجه برای سومین سال تحریم بزرگ اقتصادی تهیه و تدوین شد. اینکه برای سومین سال تحریم، این‌که چگونه منابعی تحصیل کنیم، خود سختی‌هایی دارد. مصارف نیز در زمان تحریم به طور قطع با مصارف در شرایط عادی متفاوت است.

وی با مرور مباحث مهم بودجه سال ۹۹ افزود: بودجه کل کشور چهار ماموریت اساسی دارد؛ منابع سال را پیش‌بینی کند و برآورد مصارف داشته باشد و نیز سیاست‌ها و اهداف مشخص باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، عنوان کرد: در ارتباط با درآمد و منابع بودجه کل کشور، تصویری وجود دارد. درآمدها ۲۶۱ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲۴ هزار میلیارد تومان است. در مجموع منابع عمومی بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

نوبخت تصریح کرد: بودجه عمومی ۵۶۳ هزار میلیارد تومان است، زیرا درآمدهای اختصاصی نیز به آن اضافه می‌شود. منابع شرکت‌ها هزار و ۴۸۳ هزار میلیارد تومان است. در مجموع بودجه کشور نزدیک به هزار و ۹۸۸ هزار میلیارد تومان می‌شود.وی متذکر شد: بودجه سال آینده با طرحی که تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه تهیه شده بود، تدوین شده است. البته همه این طرح را اجرا نمی‌کنیم، گام نخست آن است و نیاز به برنامه زمان‌دار است تا بتوانیم تحول بزرگی در اصلاح ساختار بودجه ایجاد کنیم.

بودجه تحریمی سال ۹۹ چگونه آماده شد؟

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که بودجه تحریمی سال ۹۹ با استفاده از طرح اصلاح ساختار آماده شده است، گفت: در سال ۹۹ بالغ بر ۴۸۴.۶ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با مصوب سال ۹۸ به میزان ۸ درصد بیشتر است. این منابع از سه محل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی تامین خواهد شد.

محمدباقر نوبخت گفت: درآمدها به طور عمده یا مالیات‌ها یا حقوق گمرکی و یا سود شرکت‌های دولتی ایجاد می‌شود. در سال آینده پیش‌بینی شده که ۲۶۱ هزار میلیارد تومان از ۴۸۸ هزار تومان را از منبع درآمدها ایجاد کنیم. یعنی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان از راه مالیات‌ها، ۲۰ هزار میلیارد تومان از حقوق گمرکی و ۶۶ هزار میلیارد تومان از سایر درآمدها است.

وی با بیان این‌که مالیات‌ها نسبت به سال جاری ۲۶ درصد رشد داشته است، افزود: منابع حاصل از صادرات نفت و گاز بالغ بر ۴۸.۸ هزار میلیارد تومان است که رشد آن منفی ۶۸ درصد بوده است.

تصمیمات درباره یارانه نقدی و یارانه معیشتی

محمدباقر نوبخت در بخشی از این نشست در پاسخ به سئوال خبرانلاین درباره تصمیم اتخاذ شده در خصوص پرداخت یارانه نقدی و حذف برخورداران گفت: برای سال آینده، حکم ۲۴ میلیون نفر حذف یارانه‌بگیران را نگذاشتیم. البته کسانی که احراز پردرآمد شوند، حذف خواهند شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال‌هاست که در قانون مجلس حذف ۲۴ میلیون نفر یارانه‌بگیر مطرح است. شاید بحث یارانه حمایت معیشتی تست خوبی برای ما بود که گفته شد پولی داریم و می‌خواهیم به ۶۰ میلیون نفر بدهیم.رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تکدری که در ماه گذشته به دنبال افزایش قیمت بنزین به وجود آمد، افزود: در میان چند صدهزار نفری که یارانه‌شان حذف شد، می‌دانید چقدر اعتراض وجود داشت؟

نوبخت متذکر شدوی عنوان کرد: به همین جهت حذف یارانه‌ها برای سال آینده به شکل ۲۴ میلیون هدف‌گذاری نشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به این پرسش دیگر خبرگزاری خبرآنلاین مبنی بر این که در لایحه بودجه سال آینده ۳۱ هزار میلیارد تومان برای بودجه یارانه معیشتی اختصاص پیدا کرده و این یعنی ۶۰ میلیون نفر یارانه می‌گیرند. تکلیف کسانی که درخواست دادند و اعتراض کردند، چه می‌شود؟ متذکر شد: در رابطه با تعدادی که متقاضی دریافت یارانه معیشتی هستند، قرار شد تا پایان مهلت مقرر منتظر باشیم و اگر آنها واحد شرایط باشند، به آنها هم پرداخت یارانه خواهیم داشت.

نرخ دلار و نفت در بودجه

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: پیش‌بینی این است که یک میلیون بشکه نفت در روز صادر شود که این رقم امسال ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز بود. قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار پیش‌بینی شده که این رقم در بودجه ۹۸ حدود ۵۵ دلار بود. گروهی در آمریکا رصد می‌کنند که ببینند چقدر صادرات نفت داریم. در این بخش، نظام همکاری می‌کند تا ظلم آمریکا برای تحریم و صادرات نفت را بشکنیم. در حال حاضر قیمت نفت بیش از ۶۳، ۶۴ دلار است، اما با این حال ما نرخ هر بشکه نفت را ۵۰ دلار در نظر گرفتیم. آخرین گزارشی که از وزارت نفت هر ماه دریافت می‌کنم، متوسط فروش نفت در ۷ ماهه اول امسال ۶۳ دلار و ۸ ماهه اول امسال ۶۲ دلار بوده است.

نوبخت تصریح کرد: همچنین نرخ تسعیر دلار در لایحه بودجه سال آینده ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که در بودجه سال ۹۸ نیز این رقم بوده است. قرار است کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم. بحث این است که اگر قرار باشد اقلامی که در اختیار مردم است را با نرخ بالاتر مثل ۸ هزار یا ۱۰ هزار تومان وارد کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ آن زمان سیاست مهار تورم قابل انجام است؟

وی متذکر شد: درآمدهای ارزی صادرات نفت ۱۸.۲۶ میلیارد دلار و درآمد ارزی صادرات گاز ۴ میلیارد دلار است که در مجموع رقمی در حدود ۲۲.۲۵ میلیارد دلار می‌شود. از این رقم، سهم ۳۶ درصد صندوق توسعه ملی ۸ میلیارد دلار می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده، گفت: منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد دولتی بالغ بر ۴۹.۵ هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از فروش و واگذاری طرح‌های عمرانی بالغ بر هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به این ترتیب، جمع منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۹۸.۸ هزار میلیارد تومان است که رشد آن در مقایسه با مصوب سال ۹۸ در حد ۳۸ درصد کمتر است.

محمدباقر نوبخت با اشاره به بخش واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: فروش اوراق مالی بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد آن نسبت به سال ۹۸ در حد ۸۶ درصد است. واگذاری سایر دارایی‌های مالی نیز ۴۴.۷ هزار میلیارد تومان است که رشد آن نسبت به سال ۹۸ در حد ۷۹ درصد است. در مجموع واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر ۱۲۴.۷ هزار میلیارد تومان است که رشد آن نسبت به مصوب سال ۹۸ در حد ۱۴۴ درصد است.

اداره کشور بدون کسری بودجه

وی افزود: ما سال آینده کشور را بدون کسری اداره خواهیم کرد و به این ترتیب مصارف ۴۸۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. سه محل برای مصارف در نظر گرفته شده است؛ اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اعتبارات هزینه‌ای در سال ۹۹ بالغ بر ۳۶۷.۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۸ از ۴ درصد رشد برخوردار است. طبق قانون افزایش هزینه جاری سالانه به بودجه تحمیل می‌شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید متناسب نرخ تورم، حقوق را بالا ببریم.

نوبخت تصریح کرد: کل هزینه‌ها در ۴ قلم خلاصه می‌شود. اولین و مهم‌ترین بخش، مربوط به رفاه اجتماعی است. بخش دیگر، امور آموزش و پژوهش است. بخش بعدی که خیلی مهم است و اگر کم شود، به امنیت و دفاع کشور لطمه وارد می‌شود، امور دفاعی و امنیتی است. علت این‌که دشمن عرصه را از نظامی به اقتصادی کشانده، قدرت نظامی کشور است.

وی متذکر شد: در سال ۹۹ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۷۰.۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری ۵ درصد رشد دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که در سال‌جاری تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم، گفت: در سال آینده اعتبارات تملک دارایی‌های مالی بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان است که رشد آن نسبت به سال ۹۸ در حد ۶۰ درصد است.

سیاست کاهش قدرت خرید مردم

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: در سال آینده برای اعتبارات هزینه‌ای، اولین سیاستی که دنبال می‌شود، جبران کاهش قدرت خرید مردم است. به این ترتیب، متوسط ۱۵ درصدی افزایش حقوق و دستمزد شاغلان و بازنشستگان در نظر گرفته شده است. همچنین ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی بازنشستگان، ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان، ۳۱ هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر و ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۷۸ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۲۴ آبان ماه که اصلاح قیمت بنزین شروع شد. به این ترتیب، ۲۴ آذر ماه اولین یارانه معیشتی پرداخت می‌شد. اما با دریافت تنخواه، در آبان‌ماه یارانه معیشتی را پرداخت کردیم. ۱۰ روز به ۱۰ روز در ماه، سه پرداخت حقوق، یارانه نقدی و یارانه معیشتی صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: نکته دیگر، کاهش فقر مطلق است. حدود ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های کاهش فقر مطلق اختصاص پیدا خواهد کرد. همچنین استمرار پرداخت ۳ تا ۶ برابری مستمری خانواده‌های کمیته امداد و بهزیستی را خواهیم داشت. برای طرح تحول سلامن، ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

راه بزرگ مهار تورم

نوبخت با اشاره به سیاست مهار تورم، تصریح کرد: سیاست مهار تورم به دو روش در سال ۹۹ ادامه می‌یابد؛ عدم تامین هزینه‌ها با پول پرقدرت و نیز عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی به ویژه کالاهای اساسی و دارو با استمرار تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی.

وی با اشاره به سیاست‌های مصرف اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، متذکر شد: در سال ۹۹ بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان صرف بازخرید اوراق مالی منتشر شده در سال‌های قبل خواهد شد. سیاست مصرف این اعتبارات در بودجه سال ۹۹ بازخرید این اوراق در سررسید زمانی تعیین شده است.

دو هدف راهبردی کاهش بیکاری و رشد اقتصادی

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دو هدف راهبردی کاهش بیکاری با ایجاد یک میلیون فرصت شغلی جدید و افزایش تولید با ایجاد رشد ۲ درصدی و خروج از رکود، گفت: مراکز جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده اقتصاد ایران از رکود خواهد شد. این‌که دشمن بخواهد به کشور شرایط غیرعادی تحمیل کند، ما مقابل آن می‌ایستیم.

چرا به سهمیه بندی بنزین رفتیم؟

نوبخت در پاسخ به این پرسش که دولت طرح مدیریت سوخت را اجرا کرد. دولت نمی‌توانست ۳، ۴ ماه آخر سال را صبر می‌کرد و در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش قیمت بنزین را می‌آورد، اضافه کرد: در سال ۹۸ این موضوع در لایحه بودجه بود، اما مجلس قبول نکرد و آن را رد کرد. ما نمی‌توانستیم این کار را با توجه به شرایط در سال ۹۹ انجام دهیم. اگر دولت محافظه‌کاری می‌کرد، با رشد مصرفی که داشتیم که بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بود، با ضرورت واردات بنزین مواجه می‌شدیم.

وی متذکر شد: ما حتی به طرف سهمیه‌بندی بنزین رفتیم و از این جهت این طرح اجرا شد که بتوانیم مصرف سوخت را کنترل کنیم و در عین حال، واردات بنزین اتفاق نیفتد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسشی در خصوص بخش‌هایی که مالیات نمی‌دهند یا فرار مالیاتی دارند، گفت: در طرح اصلاح ساختار، مالیات بر مجموع درآمد خانوار و عایدی سرمایه را داریم که البته باید قانون مالیات‌ها اصلاح شود.

 نوبخت درباره دو سالانه شدن بودجه اظهار داشت: قانون اساسی بودجه را سالانه می داند. ما هم قرار نبود که بودجه ۱۴۰۰ را این‌جا تدوین کنیم. ما بودجه را در بستر دو سالانه دیده‌ایم. اما آنچه که به مجلس داده‌ایم، صرفا مربوط به بودجه سال ۹۹ است.وی افزود: سال آینده، سال پرمشکلی است. بنابراین برخی از ذخایر را کمتر استفاده می‌کنیم و به این ترتیب، بهتر می‌توانیم مقاومت کنیم و منابع مدیریت شود.

سیاست درباره پرداخت مالیات شرکت‌های زیرمجموعه دولت

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت مالیات در شرکت‌های زیرمجموعه دولت که ۳.۵ درصد مالیات کشور را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: تلاش بر این است که مالیات را به جای این‌که به بنگاه های تولیدی تمرکز ببخشیم، به سمت بخش دیگری ببریم. یعنی زمینه‌ای را برای رشد تولید فراهم کنیم.نوبخت تصریح کرد: برای سال آینده تا ۳۶ میلیون تومان معافیت مالیاتی برای کارمندان در نظر گرفتیم که حدود ۳ میلیون تومان در ماه می‌شود.

وی متذکر شد: ما عمده تمرکز را باید به سمت بخش‌هایی ببریم که مشمول مالیات نیستند. امیدواریم که در اصلاح قانون مالیات‌ها، همه این موارد دیده شود تا با فشار کمتر به بخش تولید، سهم مالیات‌ها را افزایش دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که بنزین دو نرخی در بودجه سال آینده حذف می‌شود؟ گفت: خیر.نوبخت اظهار داشت: آنچه که برای نفت پیش‌بینی شده که تقلیل پیدا کند، بیش از آن توانستیم از محل صادرات نفت و گاز درآمد حاصل کنیم.وی درباره ارز نیمایی، افزود: نرخ ارز نیمایی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

چرایی حذف درآمدهای صادرات گاز از منابع هدفمندی

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم ذکر گاز در هدفمندی، گفت: قبلا گاز باید در منابع هدفمندی اورده می‌شد و ۴۵ هزار میلیارد تومان ذکر کردیم، اما در دولت گفته شد که گاز باید در منابع عمومی نوشته شود از این رو امسال از هدفمندی خارج شد. ما به طور جد می‌خواهیم یارانه‌ها را شفاف کنیم.

وی در مورد علت ۲ برابر شدن منابع فرآورده‌های نفتی در هدفمندی، تصریح کرد: صادراتمان بیشتر شده و همه محاسبات دقیق است و از همه راه‌ها استفاده می‌کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسشی درباره دو برابر شدن صادرات فرآورده های نفتی گفت: بر اساس قانون الحاق ۲ گفته شده صادرات گاز باید در منابع هدفمندی پیش‌بینی شود و ما نیز ۴۵ هزار میلیارد تومان منظور کردیم سقف بودجه تا قبل از آنکه دولت برود ۴۳۹ هزار میلیارد تومان بود در دولت استدلال شد گاز را به بودجه عمومی منتقل کنیم و به همین علت سقف منابع عمومی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان شد بنابراین یارانه ها شفاف شده است.

افزایش قیمت گازوییل نداریم

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست خبری در مورد شایعه افزایش نرخ گازوئیل در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: هیچ پیش‌بینی مالیات یا عوارض یا نرخ سوخت در لایحه بودجه سال آینده دیده نشده است.

چرا برای هزینه‌های جاری از صندوق توسعه ملی استفاده شد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه در مورد اینکه چرا برای هزینه‌های جاری تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه درنظر گرفته شده خاطرنشان کرد: ۸ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی را به سهم ۳۶ درصد طبق قانون برنامه ششم است که با توجه به اجازه اخذ شده از مقام معظم رهبری ۱۶ درصد به صورت تسهیلات بوده و اجازه برداشت داده شد.وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال قبل موضوع صدا و سیما برای استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی نبود و در مجلس با توجه به استجازه و پس از آن اجازه مقام معظم رهبری به جدول تسهیلات ارزی اضافه شد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا نرخ نیمایی را ۸۵۰۰ کرده‌اید و معمولا میانگین و نرخ متعادل عرضه و تقاضا است گفت: برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده که این کالاها شامل برنج، روغن، شکر، کاغذ، لاستیک، تجهیزات پزشکی و دارو نیز اضافه شده و برخی نهادهای کشاورزی هم وجود دارد. امسال ارز ۴۲۰۰ می‌گیرند همین میزان ارز برای سال آینده هم اعلام می‌شود. از وزارت جهاد و بهداشت خواستیم که تعیین کنند چه میزان ارز برای کالاهای اساسی و دارو تخصیص یافته که رقم ۷ میلیارد دلار از سوی جهادکشاورزی و ۳ میلیارد دلار از سوی وزارت بهداشت اعلام شد و ما رقم را بیشتر و جمعا ۱۰ و نیم میلیارد دلار در نظر گرفتیم غیر از کالاهای اساسی نیز به منظور کنترل قیمت‌ها حداکثر نرخ محاسباتی ارز ۸۵۰۰ تومان محاسبه شده است.

Share