یادداشت/ علیرضا قانع؛

به «روز رشت» نزدیک می‌شویم

دوازدهم دی ماه به عنوان «روز رشت» در سال ۱۳۹۴ پس از هم‌اندیشی و همفکری «کارگروه تخصصی انتخاب روز رشت» با فرهنگیان، فرهیختگان و کارشناسان گیلانی برگزیده شد و از آن زمان با برنامه‌های گوناگون این روز در شهر رشت گرامی ‌داشته می‌شود.

دوازدهم دی ماه به عنوان «روز رشت» در سال ۱۳۹۴ پس از هم‌اندیشی و همفکری «کارگروه تخصصی انتخاب روز رشت» با فرهنگیان، فرهیختگان و کارشناسان گیلانی برگزیده شد و از آن زمان با برنامه‌های گوناگون این روز در شهر رشت گرامی ‌داشته می‌شود.
دوازدهم دی ماه از آن روی «روز رشت» نام گرفت که یک واقعه‌ تاریخی کم‌نظیر در تاریخ این شهر در روز دوازهم دی ماه رخ داده و در این روز، شهر رشت به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان معرفی شد.
کارشناسان از لابه‌لای دفاتر تاریخ برگی را استخراج کرده‌اند که نشان می‌دهد در زمان صفویان در روز ۱۲ دی ماه ۹۳۶ هجری شمسی نماینده شاه تهماسب صفوی به رشت وارد شد و با ورود او به این شهر، رشت به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب گردید.
از سال ۱۳۹۴ نیز به پاسداشت این روز، هر ساله «روز رشت» که با نام مفاخر و بزرگان این سرزمین گره خورده گرامی ‌داشته می‌شود. بزرگانی همچون آیت‌الله رسولی رشتی که از طرفداران نهضت جنگل و دوستان نزدیک میرزاکوچک بوده و سال گذشته نیز تندیس وی به همت شورا و شهرداری در محله «بادی‌الله» کنار مسجدی که آنجا امام جماعت بود، نصب شد.
برپایی همایش‌هایی برای تجلیل و بزرگداشت تاریخ پرافتخار این سرزمین، یادکردن از بزرگان، مفاخر، شهیدان و همه کسانی که در برهه‌های مختلف تاریخی برای این سرزمین تلاش کرده و در جهت خدمت به مردم کوشیده‌اند و اجرای برنامه‌های فرهنگی، ادبی، جشنواره‌ای و… حالا برند «روز رشت» را نه تنها در گیلان بلکه در سراسر ایران معروف و مشهور ساخته است. با بهره‌گیری از ظرفیت پیاده‌راه فرهنگی هسته مرکزی شهر و اجرای نمایش، جشنواره و نمایشگاه، همه دست‌اندرکاران مجموعه شهرداری در بخشهای مختلف در «روز رشت» به تکاپو می‌افتند و حال و هوای این روز اصلاً زمستانی نیست بلکه همگان در کار و تلاش هستند.
باید باور کنیم که «روز رشت» هم می‌تواند همچون برند ارزشمند «شهر خلاق خوراک» برای این شهر از نظر اقتصادی و تجاری موثر باشد چه اینکه این روز می‌تواند بهانه‌ای برای جذب و جلب گردشگر و فراهم کردن زمینه‌های اقامت، گشت و گذار و خرید محصولات تولیدی گیلان در شهر رشت باشد.
حالا کم کم به «روز رشت» نزدیک می‌شویم و امیدواریم امسال نیز با تلاشهای مجموعه‌ همکارانمان در شهرداری رشت روزهایی خاطره‌انگیز برای شهروندان رشت رقم بخورد.

علیرضا قانع-مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share