نماینده عالی دولت در گیلان:

بهره برداری از منابع معدنی با رعایت تعادل زیست محیطی باشد

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اجرای فعالیت های عمرانی مهم در استان، تأکید کرد که بهره برداری از منابع معدنی با توجه و رعایت تعادل زیست محیطی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اجرای فعالیت های عمرانی مهم در استان، تأکید کرد که بهره برداری از منابع معدنی با توجه و رعایت تعادل زیست محیطی باشد.

ارسلان زارع صبح یکشنبه در جلسه شورای معادن استان با اشاره به اینکه ایران کشوری پهناور با ظرفیت های متعدد است، معادن را از جمله ظرفیت های ارزشمند خدادادی دانست که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد.

وی با بیان اینکه نسبت به بهره برداری از معادن برنامه ریزی خوبی نشده، گفت: در راستای تکمیل پروژه های عمرانی و نیز ایجاد ظرفیت های اشتغال می توان از این مواهب بهره برداری اصولی کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد: لازم است از ظرفیت مراکز تحقیقاتی، کارشناسان خبره، دانشگاهیان و فعالان صنعت و معدن برای ایجاد بستر مطالعاتی دقیق با موضوع معادن و بهره مندی از ظرفیت های آن استفاده کنیم.

وی شناسایی ظرفیت های معادن در شهرستان‌ها و مطالعه کاربردی روی آنها را یک ضرورت خواند و افزود: آنچه که باید در واگذاری معادن به عنوان یک شرط و الزام مورد توجه قرار گیرد؛ الزام به کاشت نهال و هم زیستی مسالمت آمیز با بسترهای طبیعی و نیز توجه به ملاحظات زیست محیطی و اقدامات اجتماعی است.

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از وظایف دولت فراهم کردن تمهیدات لازم جهت دسترسی به معادن است، گفت: دولت تدبیر و امید برای حمایت از بخش خصوصی تلاش های گسترده ای داشته که این رویکرد باید استمرار یابد.

دکتر زارع تصریح کرد: ادبیات ما، ادبیات جمهوری اسلامی و توسعه پایدار است که محیط زیست از مهمترین تاکیدات آن محسوب می شود.

وی تعرض و خسارات ناشی از معدن کاری به سایر تاسیسات و شبکه‌های زیرساختی همچون شبکه‌های انتقال انرژی را موجب تحمیل هزینه‌های بسیار خواند و افزود: ضروری است پیش از اجرای پروژه‌ها، مطالعات و بررسی های لازم در این خصوص صورت گیرد.

استاندار گیلان افزود: به سبب اجرای فعالیت های عمرانی مهم در استان از جمله تکمیل خط آهن رشت-بندرکاسپین-آستارا، نیازمند بهره برداری از منابع معدنی هستیم اما در این میان لازم است تعادل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی به خسارت های ناشی از سیل در استان طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: مهمترین دلیل بروز این خسارت ها و آسیب ها ، برداشت بی رویه و غیراصولی از بستر رودخانه است.

دکتر زارع سرمایه گذاری جدید در حوزه فرآوری مواد معدنی را فرصتی مطلوب در جهت  توسعه اقتصاد و اشتغال استان دانست و تاکید کرد: لازم است فرآوری مواد معدنی در استان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و فعالیت های این حوزه تنها در بخش خام فروشی نباشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با گلایه مندی از روند کند استعلامات حوزه سرمایه گذاری ، ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را نیازمند هم افزایی همه دستگاه های اجرایی و تلاش جمعی برای حل مشکلات حوزه سرمایه گذاری دانست.

پیش بینی و تخصیص اعتبار برای اجرای مطالعات در حوزه معادن و کاربردی کردن نتایج آن از دیگر تاکیدات استاندار گیلان در این نشست بود.

۱۱۲ معدن با برآورد ذخائر بیش از ۱۳۲ میلیارد تن در گیلان فعال است.

Share