مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان:

بستر توسعه گردشگری طبیعی ایران با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گیلان‌ فراهم شد

ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو، اقدامی مناسب برای حفظ زیست‌بوم این اثر طبیعی به شمار می‌رود از سوی دیگر این اقدام زمینه توسعه گردشگری طبیعی ایران را نیز فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، خبر ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی ۱۴ تیرماه امسال در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان منعکس شد؛ اقدامی که بنا به عقیده کارشناسان فن علاوه بر حفظ زیست بوم این اثر ارزشمند زمینه توسعه گردشگری طبیعی ایران را نیز فراهم می‌کند.

جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی محسوب می‌شوند که به لحاظ پایداری و قدمت اهمیت زیادی دارند و در حال حاضر طبق برآوردهای انجام شده چیزی در حدود ۲ میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران و در ۵ استان شامل گیلان،‏ گرگان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گیلاندر رشت موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار داد و عنوان کرد: ثبت این اثر طبیعی زنده در جمع فهرست میراث جهانی یونسکو بهترین راه ممکن برای جذب بازدیدکنندگان به ویژه گردشگران خارجی را فراهم می‌کند.
شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه تنها با ثبت آثار مختلف در فهرست جهانی یونسکو امکان جذب بیشتر گردشگران خارجی به ایران و استان گیلان ممکن می‌شود تصریح کرد: تورهای گردشگری خارجی پس از ورود مسافران به ایران، بر اساس کاتالوگ‌های جهانی گردشگران را برای بازدید به مناطق مختلف کشورمان هدایت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از برگزاری جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در اواسط آذرماه امسال در این استان خبر داد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم این جشن بزرگ را با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و با مشارکت گروه‌های مردمی در مسیر پیاده راه فرهنگی کلانشهر رشت برگزار کنیم.

امیرانتخابی با بیان اینکه در صورت مهیا بودن تمام شرایط، برنامه‌های متنوعی برای برگزای جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تهیه شده است اظهار داشت: رونمایی از لوح ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، آئین‌های سنتی، جشنواره غذا، جشنواره میوه‌های جنگلی و نمایشگاه صنایع دستی از جمله بخش‌های این جشن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افتتاح سامانه اطلاعات تورهای گردشگری و ثبت‌نام تورهای گردشگری طبیعت‌گردی جنگل‌های هیرکانی نیز زمینه‌سازی‌ شده است گفت: انتظار داریم با اجرای چنین برنامه‌هایی و با افزایش ثبت آثار مختلف استان گیلان در فهرست آثار ملی و جهانی زمینه ورود گردشگران بیشتر به این استان فراهم شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال این استان میزبان ۳۶ میلیون مسافر اقامت‌کننده بوده است خاطرنشان کرد: آمار یاد شده در مورد حضور این تعداد گردشگر و مسافر، از رشد بیش از ۲.۵ درصدی تعداد گردشگران اقامت‌کننده در گیلان به نسبت سال گذشته حکایت دارد.

Share