دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برای جلوگیری از اعتراضات خشن، مکان‌هایی برای بیان نظرات مردم تعیین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر صدای جامعه در یک جایگاه مشخصی شنیده نشود، ممکن است؛ تبدیل به یک اعتراض خشن شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، «سعید رضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اقداماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیشبرد منشور حقوق شهروندی انجام داده است، گفت: منشور حقوق شهروندی باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا به یک قانون تبدیل گردد. در حال حاضر این امر به طور واقع یک ایده‌ است که بر روی آن تاکید می‌شود، از نظر من اینکه جامعه مدنی بتواند نظرات خود را بروز دهد، یک قاعده بسیار درستی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه مدنی باید بتواند اعتراض خود را بیان کند، گفت: جامعه مدنی باید بتواند هر جا که اعتراضی دارد، در چارچوب قانون و ضوابط یک جامعه مدنی اعتراض خود را بیان کند. اینکه حال یک مکان مشخصی را برایشان در نظر بگیرند یا شرایطی را بتوانند احراز کنند، نیازمند به این است که بتواند شرایط حقوقی و قانونی را در مجلس بگذراند.

شنیدن صدای جامعه نیاز به یک روش دارد
مردم باید بتوانند در یک مکان مشخص حرفشان را بزنند

عاملی در پاسخ به این سوال که در نظر گرفتن یک مکان مشخص برای اعتراضات رد شده است، به نظر شما چقدر این ضرورت وجود دارد که اعتراضات در یک مکان مشخص برگزار شود تا به خیابان‌ها کشیده نشود؟ گفت: به هر حال زمانی که لازم است، صدای جامعه شنیده شود، باید با یک روشی این اتفاق بیافتد. اگر صدای جامعه در یک جایگاه مشخصی شنیده نشود، ممکن است تبدیل به یک اعتراض بد و خشن شود و برای جلوگیری از اعتراضات خشن، یکی از راه‌حل‌ها این است که مردم بتوانند در یک مکان مشخص حرفشان را بزنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا اعتراضات تبدیل به رفتارهای خشونت‌آمیز و اغتشاش می‌شود؟ گفت: ما یک مسیری را برای مردم‌سالاری دنبال می‌کنیم و در دنیا هم این مسیر وجود داشته است و در این راستا آرام آرام این بلوغ اجتماعی توسعه بیشتری پیدا کرده است.

دایره صداها را باید وسیع‌تر و متنوع‌تر کنیم
صدای مخالف در صدا و سیما باید بروز پیدا کند

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در ایجاد فرهنگ‌سازی برای توسعه بلوغ اجتماعی و بروز صدای مخالف گفت: بنده فکر می‌کنم ما باید از صدا و سیما این مسیر را دنبال کنیم تا صدای مخالف در صدا و سیما بروز پیدا کند و این صداها در سطح ملی شنیده شود. البته در حال حاضر در بسیاری از این گفت‌وگوها صدا و سیما سعی می‌کنند، صدای مختلف شنیده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه صداهای مردم باید متنوع‌تر و وسیع‌تر باشد، گفت: به نظر من اشکالی ندارد که ما بتوانیم دایره این صداها را متنوع‌تر و وسیع‌تر کنیم و لازم است در عرصه اجتماعی هم این موضوع اتفاق بیفتد. این امر دقیقا یک بلوغ اجتماعی است و بلوغ اجتماعی منشأ این می‌شود که مردم‌سالاری توسعه بیشتری پیدا کند.

Share