وزیر دادگستری با حضور در لنگرود؛

اندیشه‌های علمی استاد «جعفری لنگرودی» ترویج شود | افتخار شاگردی استاد لنگرودی را داشتم

وزیر دادگستری با اشاره به خدمات ارزنده دکتر جعفری لنگرودی گفت: دکتر لنگرودی ازجمله افراد سرشناس در علم حقوق است که افتخار داشتم در دوران دانشجویی شاگر این استاد بودم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید علیرضا آوایی عصر جمعه در همایش بزرگداشت «دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی» در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده پرستاری و پیراپزشکی لنگرود با اشاره به ویژگی ها شخصیتی و علمی  دکتر لنگرودی، اظهار کرد: ایشان در زمینه حقوق و فقه مرجع بودند.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات بنده شاگردی ایشان بوده است، به تألیفات فراوان دکتر جعفری لنگرودی در زمینه حقوق، تاریخ حقوق، اصول فقه، فرهنگ‌نویسی و دانش‌نامه نویسی، ادبیات زبان‌شناسی هنر اشاره کرد و افزود: آثار ایشان در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های کشور و جهان در حال تدریس است.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به ابتکارات جدید وی در علم حقوق، تصریح کرد: ایشان نسبت به قانون مدنی کشور نقدهای ارائه و پیشنهادات خود را در یک کتاب منتشر کرده‌اند.

وی سخت کوشی، دقت نظر، گستردگی مطالعات در مباحث حقوق و مرجع را برخی از ویژگی‌های ایشان دانست و ادامه داد: کار و فعالیت دکتر جعفری لنگرودی چند وجهی و تخصصی بود. ایشان به ابعاد مختلف علم حقوق اشرافیت داشتند که این سبب شد تا قانون مدنی تألیف ایشان یکی از تاریخی‌ترین، مستندل‌ترین و علمی‌ترین متن قانونگذاری باشد.

آوایی به پیشنهادات ایشان در زمینه بازبینی قانون مدنی کشور اشاره کرد و گفت: دکتر جعفری طرحی برای بازنگری قانون ارائه کردند که در این طرح بر اساس نیازمندی‌های زمان حاضر مواد قانونی از یک هزار و ۳۳۵ ماده به سه هزار و ۵۲۰ ماده افزایش یافته است.

وی با تأکید بر لزوم ترویج آثار و اندیشه‌ها دکتر جعفری لنگرودی، افزود: باید ابعاد علمی ایشان تبیین و ترویج شود تا مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.

دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، از مفاخر و مشاهیر علم حقوق ایران است که در سال ۱۳۰۲ شمسی در لنگرود در خانواده‌ای روحانی و علمی به دنیا آمد و هم‌اکنون در انگلستان زندگی می‌کند.

دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود به پایان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی رشت شد،  پس از درگذشت پدر، به ادامه تحصیل در مدارس و حوزه‌های علمیه مذهبی پرداخت و به مشهد مقدس و سپس حوزه علمیه قم رفت.

دکتر جعفری لنگرودی از محضر آیت‌الله حاج میرزا مهدی اصفهانی (در مدرسه نواب)، آیت‌الله کدکنی، میرزا مهدی آشتیانی، ادیب نیشابوری بهره‌های فراوان برد و هم‌زمان با تحصیل حوزوی، در دانشگاه حقوق تهران نیز ثبت‌نام کرد.

دکتر لنگرودی در طول بیش از چهل سال خدمت فرهنگی و علمی، به تحقیق در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف حقوقی پرداخته است که نمونه‌ای از آن‌ها عبارت‌اند از: حقوق اسلامی، حقوق تطبیقی، فقه و اصول فلسفه و ادبیات فارسی.

از وی بیش از ۵۰ عنوان کتاب و بیش از یک‌صد جلد کتاب در زمینه حقوق و عدالت به چاپ رسیده است.

در پایان این مراسم، از سردیس دکتر جعفری لنگرودی رونمایی شد که در باغ ملی شهرستان نصب می‌شود.

Share