معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به دنبال افزایش وام ازدواج

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به دنبال افزایش وام ازدواج هشدار داد و پیشنهاد کرد که در صورت افزایش رقم این وام، “قیود سنی”و “تسهیل در نحوه بازپرداخت” آن برای جوانان لحاظ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه پیشنهاد دولت برای تسهیلات ازدواج در لایحه بودجه سال آینده برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان و بدون تغییر نسبت به سال گذشته بوده است، گفت: البته طی دو سال گذشته رقم وام ازدواج در مجلس بعد از مطرح شدن رقم پیشنهادی لایحه بوجه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه “با افزایش وام ازدواج با شرایط بازپرداخت کنونی آن موافق نیستم” اظهار کرد: به نظر می‌رسد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: مشکل این است که جوانان باید بتوانند از پس بازپرداخت این وام بربیایند، به طوریکه همین الان هم با دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی، برخی از جوانان اظهار می‌کنند که نمی‌توانند از پس بازپرداخت و اقساط این وام بربیایند. هر زوج با دریافت ۶۰ میلیون وام ازدواج حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط ماهیانه پرداخت می‌کنند که رقم زیادی است.

تندگویان تاکید کرد: اگر به جایی برسیم که نحوه بازپرداخت این وام تسهیل شود، برای مثال مدت زمان بیشتری برای اقساط در نظر گرفته شود یا حتی بین دریافت وام و آغاز بازپرداخت آن فرصتی در نظر گرفته شود، در این صورت افزایش آن می‌تواند برای جوانان موثر باشد.

وی در ادامه نسبت به سوء استفاده از تسهیلات ازدواج نیز هشدار داد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که بعد از افزایش وام مذکور موضوع کودک همسری نیز در برخی نقاط به شدت افزایش یافته و حداقل نسبت به سال گذشته این موضوع در برخی نقاط کشور تا ۴ برابر بیشتر شده است.

معاون امور جوانان توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که اگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن بریایند باید قواعدی هم در مورد سنینی که می‌توانند این وام را دریافت کنند نیز وضع شود تا چنین آسیب‌هایی نیز به وجود نیاید.

تندگویان افزود: آمارهایی موجود است که کودکان زیر ۱۵ سال به ویژه دختران زیر این سنین از این وام استفاده کرده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهایی هم به دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند، به همین دلیل فکر می‌کنم اگر قانونگذار قصد دارد این مبلغ را افزایش دهد باید نسبت به این موضوع هم فکر کند که هم پرداخت وام تسهیل شود و هم برخی قیود سنی در مورد رعایت سن جوانان برای دریافت وام نیز لحاظ شود.

Share