رئیس فراکسیون مستقلان مجلس؛

استیضاح سه وزیر لجبازی بود |برخی اصلاح طلبان و اصولگرایان از تندروی خسته شدند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار داشت: اصولگرای اصلاح طلب با مشی اعتدال؛ ما از مشی ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه کرمان تبعیت می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، می گوید “می خواهیم در فراکسیون مستقلین ولایی، خوبی های هر دو جریان سیاسی را برداریم” برای همین می خواهد در فراکسیون مستقلین ولایی خوبی های دو جریان سیاسی را بردارد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که به تازگی و بعد از کاظم جلالی بر کرسی ریاست فراکسیون مستقلین ولایی تکیه زده است از برنامه های بلند مدت این فراکسیون می گوید و حتی بیان می کند برای انتخابات ریاست جمهوری نیز آروزهایی دارند. این نماینده رشت که از مجلس نهم در خانه ملت عضویت دارد در دفاع از جریان سومی که در حال شکل گیری است می گوید دیگر “شعبان بی مخی” در مجلس جایی ندارد و باید با عقل و منطق پیش رفت. با وجوداینکه خود را رقیب سر سخت و حریف قدر اصلاح طلبی و اصولگرایی می داند اما قصد ندارند فراکسیون شان ما به ازای بیرونی داشته باشد و حزب تشکیل دهند با این حالی می خواهند برای انتخابات لیست بدهند.

گفت‌وگوی تفصیلی با جعفرزاده ایمن آبادی یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را بخوانید:

در شرایطی که کشور بین ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا طرفدار بیشتری دارد، شأن نزول فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس چیست؟

جسارتاً این برداشت شماست که کل کشور بین دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تعریف شده است، واقعیت امر این است که در کف خیابان مردم اذعان دارند دو جریان سیاسی به دلیل سیاسی‌ بودنشان نتوانستند مشکلات مردم را مرتفع کنند. در مجلس نیز به همین شکل شد، تعدادی از نمایندگانی که نه راست بودند و نه چپ یا راست و چپ بودند اما از هر دو جریان ناامید شده بودند مترصد این شدند مجموعه‌ای ایجاد کنند تا از بیرون دستور نگیرد. ملاک و معیارش در تصمیم‌گیری‌ها منافع ملی و منافع کشور باشد. روی همین اصل خرد جمعی در مجموعه‌ای به عنوان افرادی که مستقل هستند از دو جریان تشکیل شد که بدون دستورات ابلاغی از بیرون متناسب با موضوع با خرد جمعی تصمیم بگیرند و منافع ملی و مردم را لحاظ کنند، همچنین بر اساس قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری حرکت و اقدام کنند. این عده به عنوان افراد مستقل معروف شدند و فراکسیون بسیار اثرگذاری را در مجلس شکل دادند.

اجماع انتخاباتی تا دم در مجلس است

اما گفته می شود افرادی که با سبد رأی اصلاح طلبان وارد مجلس شدند برای اینکه اعلام کنند دیگر اصلاح طلب نیستند، فراکسیون سومی را تشکیل دادند؟

هر کسی که میثاق‌نامه آنها را امضا کرده این نقد به او وارد است اما هر کسی که میثاق‌نامه آنها را امضا نکرده تنها یک اجماع انتخاباتی شکل داده است و چنین نقدی به او وارد نیست، این دو موضوع از یکدیگر جدا است. آنها(اصلاح طلبان) یکسری افراد داشتند که می گفتند الا و بلا برای خودشان است، یکسری افراد با این جریان  اجماع یا ائتلاف انتخاباتی داشتند بنابراین اجماع انتخاباتی تا دم در مجلس است نه داخل مجلس.

یعنی این انتقاد را قبول ندارید که افراد سرشناس فراکسیون مستقلین با حمایت اصلاح طلبان وارد مجلس شدند؟

شاید، تهران را از شهرستان استثنا کنید، در شهرستان این نقد وارد نیست اما شاید در تهران بعضی افراد با حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند با این حال این افراد می‌گویند ما زمانی که آمدیم به اصلاح طلبان گفته بودیم که با این پرچم با شما ائتلاف می‌کنیم و اصلاح طلب نیستیم، پس تهران را مستثنی کنید اما در سایر استان‌ها به این شکل نبود. در شهرستان‌ها چیزی به شکل اصلاح‌طلب و اصولگرا معنا ندارد، در آنجا پایگاه محلی تعریف پیدا می‌کند. با این حال اگر میثاق‌نامه امضا شده و یا تعهدی داده‌اند این نقد قبول است و اخلاقاً باید در مجموعه خودشان بمانند. تمام اعضای فراکسیون ما الا و بلا اصلاح‌طلب نیستند، اولاً بخشی از اعضای ما کاملاً مستقل وارد مجلس شده‌اند و همچنین بعضی از اعضا با پرچم اصولگرایی وارد مجلس شده‌اند. ما ترکیبی از همه اینها هستیم، از نمایندگانی که نمی خواستند در جناح چپ و راست باشند، می خواستند مستقل عمل کنند تا از بیرون دستور نگیرند، استقلال رأی داشته باشند و متناسب با منافع کشور تصمیم‌گیری کنند.

برخی اصلاح طلبان و اصولگرایان از تندروی خسته شدند

این سوال پیش می آید که چرا اصلاح طلب یا اصولگرا که با پرچم جریان سیاسی اش وارد مجلس شده نمی خواهد ادامه مسیر را در جریان خود بماند.

اصلاح‌طلب یا اصولگرا هر دوی آنان ترکیبی از هر دو جریان هستند، بسیاری اعتقاد دارند اصلاح‌طلبِ اصولگرا یا اصولگرایِ اصلاح‌طلب هستند. تصدیق کنید که این افراد با تندروی‌هایی مواجه شده‌اند که ادامه راه را به جریان سیاسی شان قاعده‌مند ندیده اند و نقدهایی به جریانشان دارند.. این افراد ۵ تا ۱۰ درصد مجموعه ما را شکل می‌دهند. تکرار می‌کنم من کسی را نمی‌شناسم که میثاق‌نامه امضا کرده، تعهدنامه داده باشد و در فراکسیون ما باشد، ما چنین کسانی را پذیرا نخواهیم بود.

همانطور که خودتان گفتید فراکسیون شما از ۳ جریان اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل تشکیل شده است، وزن کدام جریان بیشتر است؟

نمی‌توان گفت وزن کدام بیشتر است، در موضوعات مختلف تمام انرژی فراکسیون بر این است که بر اساس خرد جمعی تصمیم‌گیری کند، در موضوعات مختلف آن چیزی که مصلحت نظام و کشور است مدنظر قرار می گیرد، اجازه ورود نگاه‌های سیاسی به مباحث مطروحه در فراکسیون مستقلین را نمی‌دهیم.

فراکسیون مستقلین تکلیف را نهایی می کند

مدعی هستید فراکسیون مستقلین ولایی تأثیرات بسیاری داشته است، مثلا چه طرح و برنامه ای را پیش بردید؟

آقایان هر دو فراکسیون دیگر اذعان دارند در تمام رأی‌گیری‌ها هر طرح و پروژه‌ای که بوده اعضای فراکسیون مستقلین ولایی تکلیف را نهایی می‌کند. فراکسیون مستقلین ۱۰۵ عضو دارد، نمی‌خواهم بگویم تمام این اعضا صد درصد پای کار هستند اما ۱۰۵ نفر از نمایندگان مجلس اساسنامه ما را امضا کردند و تعهد داده‌اند. بخش اعظمی از این افراد که جمعیتی بالغ بر ۷۵ نفر می‌شوند واقعاً پای کار هستند. عمدتاً در تمام طرح‌ها اثرگذار بوده‌ایم از سوی دیگر اگر موضوع مهمی پیش بیاید جلسه می‌گذاریم مثلاً برای استیضاح وزرا نشست برگزار کرده و صحبت می‌کنیم تا تعیین تکلیف شود. دیگر در مجلس هیچ فراکسیونی به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. در دوره نهم مجلس شورای اسلامی دو فراکسیون ۵۰- ۵۰ رأی داشتند و هر کدام تلاش و ۲  تا ۳ نفر را به خود جذب می‌کردند کار تمام می‌شد اما الان هر موضوعی که در مجلس اتفاق می‌افتد باید از سه فراکسیون ۲ فراکسیون ائتلاف کنند بنابراین کار مجلس در دوره دهم رقابتی شده و از تک قطبی خاص و انحصار بیرون آمده است، احاطه افراد بیرونی به داخل مجلس که خود را پدربزرگ مجلس می‌دانستند، دیگر اتفاق نمی افتد. تصور می‌کنم داستان مجلس در دوره دهم تغییر کرده است.

مجلس عقلایی و منطقی تر شده است

با وجود اینکه در مجلس دهم شاهد ۳ فراکسیون هستیم برخی اعتقاد دارند با حضور دو فراکسیون صداها و بگو مگوهای بیشتری از مجلس گذشته شنیده می‌شد.

مبنای‌تان چیست؟ تنش‌های زائد، درگیری‌های بی‌خود، پرتاب کردن وسایل، بددهنی‌هایی که به هم می‌شد و حتی تا درگیری‌های فیزیکی نیز پیش می‌رفت که در خاطرات ذهنی خبرنگاران وجود دارد؟ امیدوارم هیچ‌وقت اتفاق نیفتاد، اگر منظورتان از صدا و بگو مگو این رفتارها است از شما می‌خواهم که چنین صدایی را از مجلس نخواهید، تصور می‌کنم رفتارها عقلایی‌تر و منطقی‌تر شده است تقریباً جا افتاد که دیگر “شعبان بی‌مخ” در مجلس دارای اعتبار نیست و نمایندگان باید سعی کنند منطق حاکم کنند تا بتوانند یک گروهی را به طرف خود جذب کنند. تأکید می‌کنم مجلس دهم رقابتی‌تر شده است، نمایندگان در این دوره وقت می‌گذارند تا یکدیگر را توجیه کنند.

استیضاح سه وزیر لجبازی بود

فراکسیون مستقلین در رأی‌گیری‌های مهم مانند استیضاح و انتخابات هیأت رئیسه چه نقشی ایفا کرده است، به طور مثال پایان سال استیضاح ۳ وزیر در دستور کار صحن بود اما رأی نیاورد، نقش شما در این استیضاح‌ها چه بود؟

در آن مقطع زمانی بر اساس یک لجبازی استیضاح وزرا مطرح شده بود، آن دوره هم گفتیم که پایان سال بحث کارکنان وزارتخانه‌ها مانع استیضاح وزرا می‌شود، با استیضاح وزیر بودجه وزارتخانه رها می‌شد، آن استیضاح‌ها زمان مناسبی مطرح نشد. افرادی که از فراکسیون‌های دیگر متقاضی استیضاح بودند، چون اولین دوره‌شان بود زمان‌سنجی مناسبی نداشتند. در کل پایان سال هیچ استیضاحی رأی نمی‌آورد چون استدلال‌های نیروی انسانی اجازه این کار را نمی‌دهد. ما به آنها گفتیم مردم ضرر می‌بینند، ۳ استیضاح پشت هم غرض‌ورزی محسوب می‌شود و خواستیم که زمان را تغییر دهند، گفتیم اگر زمان استیضاح را تغییر دهند اعضای فراکسیون مستقلین هم حرف دارند. ادعای اعضای فراکسیون این است که اهل منطق هستیم بنابراین نمی خواستیم شب عید دولت را با ۳ استیضاح بزنیم؛ حتی نظرسنجی‌های مردمی هم نشان می‌داد موافق اینکه مجلس شمشیر را از رو ببندد، نیستند.

فعلا حزبی در کار نیست

فراکسیون مستقلین ما به ازای بیرونی ندارد، قصد تشکیل حزب ندارید؟

حزب نه اما برنامه داریم از افراد مستقل برای اینکه مورد تأیید برسند حمایت کنیم و به دنبال آن بتوانند در مجلس بعدی هم فعال باشند، در این ساز و کار دبیرخانه‌ای تشکیل می‌شود، یک میثاق‌نامه و تعهدنامه‌ای خواهیم داشت، در دبیرخانه تقسیم کار هم شده است، افراد ما فعال شده‌اند، لیست هم خواهیم داد و افراد مستقل را در استان‌ها معرفی می‌کنیم. در استان‌ها یک نفر معرفی می‌شوند اما در استان تهران حداقل ۳ لیدر فعال خواهیم داشت تا فرم‌ها را تکمیل کنند تا فرد تأیید شود، استقلال فرد به این معنا است که به جریان‌های تند سیاسی متصل نباشد، منظورمان این نیست که ساختار فکری سیاسی نداشته باشد بلکه فارغ از این جریانات افراد بررسی می‌شوند، به دنبال آن هستیم مانند احزاب لیست ارائه کنیم.

چرا حزب نمی‌شوید؟

تاریخ ادوار مجلس را ملاحظه کنید تنها دوره‌ای که فراکسیون مستقلین ۴ سال را دوام آورد این دوره بود، اجازه بدهید دوره بعدی هم در عرصه انتخابات برنامه‌ریزی کنیم و بعد روی اینکه بتوانیم استقلال بیرونی داشته باشیم فکر خواهیم کرد ضمن اینکه حتماً می‌دانید تعریف فراکسیون کارکرد به داخلی مجلس باز می گردد. در واقع فراکسیون کارکرد بیرونی ندارد پس اینکه تا الان حزب نشد اشکالی به آن وارد نیست اما اگر بتوان مانیفستی برای آن تشکیل دهیم خوب خواهد بود که در دوره بعدی انجام شود.

تصور می‌کنید بتواند در قالب فراکسیون در انتخابات با دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا رقابت قابل قبولی داشته باشد؟

استنباط ما این است که در انتخابات این دوره جریان سومی حرکت خواهد کرد، مردم جریان راست را دو دولت آقای احمدی‌نژاد امتحان کرده‌اند و جریان چپ را در دو دولت آقای روحانی دیده اند، بنابراین بر اساس مطالعاتی که داشتیم تصور می‌کنیم این دوره انتخابات شبیه انتخابات پاکستان خواهد بود و جریان سومی فارغ از دو جریان همیشگی با پرچم استقلال و صرف حل معیشت مردم تحت عنوان شعار دولت رفاه بتواند کارایی داشته باشد.

 خاستگاه شما اصلاح‌طلبی است یا اصول‌طلبی؟

اصولگرای اصلاح طلب با مشی اعتدال؛ ما از مشی ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه کرمان تبعیت می کنیم.

 با کدام فراکسیون ارتباط نزدیک‌تری دارید یا با کدام رئیس نزدیک‌تر هستید؟

تقریباً با هر دو فراکسیون ارتباط خوبی داریم چرا که استراتژی ما پرهیز از تنش و تعامل است و با قاطبه اعضا هر دو فراکسیون ارتباط داریم.

با توجه به شباهتی که فراکسیون مستقلین به اصول حزب اعتدال و توسعه دارد، چقدر احتمال دارد بعدها با این حزب ادغام شوید؟

از ائتلاف سابقه خوبی نداریم و الان به دنبال ائتلاف با حزب نیستیم. اعتقاد داریم با این استراتژی در زمین خودمان بازی کنیم. در ذهن‌تان نحوه عملکرد را ایجابی بچینید نه سلبی. ما کاری به کار هیچ‌کسی نداریم و به صورت ایجابی عمل می‌کنیم. ما اخلاق حزبی را می‌توانیم ایجاد کنیم و سلبی با مجموعه‌های دیگر رفتار نمی‌کنیم و خودمان را تعریف می‌کنیم. هم حرف داریم، هم شعار و هم برنامه، نه اینکه دولت و حاکمیت را نقد نمی‌کنیم اما تلاش می‌کنیم ایجابی عمل کنیم. مانیفست و شعارهایی که تهیه می‌کنیم متناسب با کف خیابان باشد. نه فقط شعار بلکه برنامه هم داریم. تصور می‌کنم برای اولین بار شعارهای ما با برنامه خواهد بود. شعارهایی که دولت‌ها می‌دهند عملی نمی‌شود چرا که باید به تصویب مجلس برسانند اما وقتی مجلسی‌ها شعار می‌دهند می‌توانند عمل کنند چون خودشان قانون می‌نویسند.

برای جوانان هم برنامه‌ای دارید؟

قطعاً باید ترکیب بدنه جوانان باشد و برای آنها برنامه داشته باشیم، تصور می‌کنم با مدلی که در بحث افزایش درآمدهای کشور طراحی کرده‌ایم بتوانیم کشور را از تعارف و بن‌بست خارج کنیم. اتفاق تلخی که این دوره افتاد را دیگر تجربه نکنیم، البته این دورنماهای  دور است اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

شعارهایتان پوپولیستی نخواهد بود؟

پوپولیست فی‌النفسه چیز بدی نخواهد بود، در پوپولیسم آن بخش هایی که واقعیت جامعه است را باید بپذیریم و باید به آن پاسخ دهیم.

 یعنی نگاه تحقیرآمیزی که رسانه‌ها به پوپولیست دارد را شما ندارید؟

نه، ما یا صفریم یا صد که این غلط است، ما تا یک حدی پوپولیست را قبول داریم یعنی بخشی که به مشکلات کف خیابان برمی‌گردد را می‌پذیریم و باید برای حل آن برنامه داشته باشیم. من زمان دولت آقای احمدی‌نژاد می‌گفتم که باید برای ۱۳ میلیون نفر که به شما رأی نداده‌اند، برنامه داشته باشید وگرنه آنها برای دولت برنامه‌ریزی می‌کنند، این حرف را به دولت آقای روحانی هم گفتم، پس شما باید مخالف و کف جامعه کسانی که شعارهای آنها منطقی نباشد اما چون واقعیت کف جامعه هستند، آنها را بپذیریم و برنامه داشته باشیم. این کار سخت است با یکسری اصول روی کاغذ همخوانی ندارد اما این واقعیت است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

تصور نمی‌کنید که فراکسیون شما در بین اصلاح‌طلبان  و اصولگرایان حل شود؟

 چرا عکس این موضوع را نگاه نمی‌کنید، برخی مطالب درست است و نمی‌توانیم آنها را حذف کنیم، اصلاح طلب‌ها بخشی از مطالبشان درست است، یکی از اشکالات دولت‌های ما حذف جریان‌ها بوده است. بنابراین کار خوب یا برنامه خوب باید بماند. اگر آقای روحانی درباره مسکن مهر چنین گاردی را نمی‌گرفت شرایط بهتر می‌شد، من می‌گویم خوبی‌ها را جمع کنیم، همه حرف‌های اصولگرایان بد نیست و همه حرف‌های اصلاح طلبان خوب یا بد نیست. این خوب‌هایی که با ذائقه اجتماعی جور درمی آید و مردم می‌پسندند را جزو برنامه بگذاریم. ترکیبی از همه خواسته‌ها مردم باشند. اگر مجلس یا دولتی ادعا دارد برای مردم است باید به نیازهای منطقی و مشروع پاسخگو باشد.

Share