مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

۸ اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان «نشان ملی مرغوبیت» دریافت کردند

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کسب ۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان در پنجمین دوره داوری نشان ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کسب ۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان در پنجمین دوره داوری نشان ملی خبر داد.

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اعلام این خبر گفت: «در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع‌دستی که در محل معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، از مجموع ۳۹ اثر ارائه شده از استان گیلان در جلسه داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت، ۸ اثر نشان مرغوبیت ملی دریافت کردند.»

وی افزود: رشته‌های زیورآلات سنتی منبت چوب، رشتی دوزی، جلیقه دامن شال، جلیقه مردانه، گلیم، نمد و چادرشب نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را از استان گیلان دریافت کردند.

امیرانتخابی در پایان گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی از مهمترین مولفه های فرهنگ بومی و تولید ملی کشور ها هستند. این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگیهای آن با چالش های جدی مواجه روبروست. پدیده جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچه جهانی بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها نیز گشته است. در این میان کشورهای در حال توسعه به دلیل ساختار سنتی حاکم بر اقتصاد، فرهنگ و ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیب ها هستند و چنانچه برای آن تدابیری اندیشه نشود حرف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهد داشت، بدین لحاظ وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و در اجرای سیاست های مذکور اداره کل استان گیلان با کمک هنرمندان و صنتعتگران را از سال ۱۳۹۶ بر آن داشته تا به منظور صیانت از صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری از جمله داوری نشان مرغوبیت را مد نظر قرار دهند که اولین دوره آن در سال ۱۳۹۰ و بصورت ۲ سال یکبار برگزار می شود.

Share