۶ درصد تصادفات کشور در گیلان اتفاق می‌افتد | راهکار اصلی کاهش تصادفات، آموزش است

گلسرخی گفت: استان گیلان با اینکه ۴ درصد راه‌های کشور را دارد اما ۶ درصد تصادفات کشور در گیلان اتفاق می‌افتد که اکثراً موتور سواران و عابرین پیاده هستند. که اکثر موتور سواران از نوجوانان و جوانان و عابرین پیاده از افراد مسن هستند که یکی از دغدغه های اجتماعی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابراهیم گلسرخی، مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در همایش «هم‌پیمانی با ایمنی راه‌ها» که به مناسبت «روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی» و با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم اجتماعی کشور آمارهای نگران کننده و تأسف‌بار آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی و پیامد آن با از دست دادن سرمایه‌های ارزشمند انسانی و تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین و جبران ناپذیر بر پیکره جامعه است.

وی همچنین افزود: علیرغم اقدامات و برنامه‌های سازمان‌های ذی‌ربط، متأسفانه آمار تلفات مصدومان و مجروحان حوادث رانندگی باعث نگرانی آحاد جامعه و دست اندرکاران ایمنی حمل و نقل است.

گلسرخی اظهار کرد: همایش امروز که به مناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی برگزار می‌گردد برای آن است که فاجعه و اشتباهات منجر به این سوانح می‌شود، بازشناسی شود و کاربران و دست اندرکاران دقت و مسئولیت بیشتری در رفتار خود داشته باشند.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان با اشاره به اینکه دست روی دست گذاشتن ما باعث قربانی شدن بیشتر عزیزانمان در سوانح خواهد شد، تصریح کرد: روز جهانی یادبود سوانح رانندگی یادآور مصیبت فقدان عزیزان، درد جانکاه مصدومان و تألم ابدی خانواده‌های ایشان است.

در ۵ سال اخیر بیش از ۸۴ هزار نفر از هموطنان در اثر سوانح رانندگی جان باختند | ۶ درصد تصادفات کشور در گیلان اتفاق می‌افتد

وی با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر بیش از ۸۴ هزار نفر از هموطنان در اثر سوانح رانندگی جان باختند، اظهار کرد: در دهه هشتاد سالیانه به طور متوسط به ازای هر صد هزار نفر از جمعیت ایران ۳۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که تعداد قابل توجهی از این عزیزان شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان، دانش آموزان و نخبگان جامعه بودند.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان افزود: استان گیلان با اینکه ۴ درصد راه‌های کشور را دارد اما ۶ درصد تصادفات کشور در گیلان اتفاق می‌افتد که اکثراً موتور سواران و عابرین پیاده هستند. که اکثر موتور سواران از نوجوانان و جوانان و عابرین پیاده از افراد مسن هستند که یکی از دغدغه های اجتماعی است.

گلسرخی حساس بودن اقشار مختلف جامعه به مفهوم خطر، نبود شفافیت و صراحت در قوانین و سیاست‌های ایمنی، ورود بی‌ضابطه خودروهای شخصی بدون در نظر گرفتن حجم و ظرفیت جاده‌ها، وجود نقاط پرحادثه در جاده‌های برون شهری و روستایی و درون شهری که البته در سال‌های اخیر اقدامات شایسته ای در این زمینه انجام گرفته است، تولید خودروهای ناامن و خارج نکردن خودروهای فرسوده، آموزش رانندگان، نقش علائم و تجهیزات در کاهش تصادفات، رعایت نکردن قوانین راهنمایی رانندگی، رعایت نشدن انضباط در سطح جامعه و کاهش مسئولیت اجتماعی از مشکلات اصلی است.

هرگونه اقدام جهت کاهش تصادفات در راستای اقتصاد مقاومتی است

وی گفت: هرگونه برنامه و اقدام جهت کاهش تصادفات و کشته‌شدگان در راستای اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند در توسعه و ارتقای هر چه بیشتر سطح ایمنی راه‌ها استفاده گردد.

گلسرخی اظهار کرد: در راستای کاهش تصادفات سازمان ملل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ای معرفی کرده است و مدیریت ایمنی جاده‌ها، تردد در جاده های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، استفاده کنندگان ایمن جاده و عملیات امداد پس از حادثه را پنج رکن اساسی ایمنی جاده‌ای در متن نامه دهه اقدام دانست که باید در سطوح ملی و منطقه‌ای و جهانی انجام شود.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان گفت: اقدامات مسئولین در امر ایمنی راه‌ها باید به گونه‌ای باشد که رفتارهای کاربر که همان استفاده کننده از جاده یعنی نیروی انسانی است را به بهترین شکل ممکن هدایت کرده و طراحی و اجزای سیستم راه و وسیله نقلیه و سایر موارد نیز به صورتی باشد تا در صورت اشتباه یا خطا عامل انسانی بتواند از وقوع حادثه جلوگیری کرده و عواقب آن را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه به راستی چرا با وجود همه تلاش‌ها باز هم شاهد مرگ سالانه حدود ۱۶۰۰۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی هستیم؟ گفت: باید به دنبال چرایی علل و عوامل این افزایش سوانح رانندگی بود.

ایجاد ساختارهای مناسب و پویا یکی از اساسی‌ترین گام‌ها است

گلسرخی با اشاره به اینکه ایجاد ساختارهای مناسب و پویا یکی از اساسی‌ترین گام‌ها است، افزود: نیاز به تشکیل یک نهاد راهبر ایمنی یعنی شورای عالی ایمنی به ریاست بالاترین مقام اجرائی کشور می‌بایست در دستور کار قرار گرفته و ریاست رئیس جمهور در این نهاد راهبر احساس می‌شود که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش های دخیل در تصادفات که شامل انسان، راه، مقررات و سایر مسائل مربوطه را مدیریت کند تا گامی در جهت کاهش تلفات رانندگی برداشت چون به نظر می رسد

وی افزود: کمیسیون اجرایی ایمنی راه‌های کشور نتوانسته تاکنون اهداف بلند خود را محقق نماید.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان گفت: در بحث تردد در جاده‌ها و وسایل نقلیه ایمن و عملیات امداد پس از حادثه که دیگر ارکان اساسی ایمنی جاده‌ای است، زیرساخت‌های لازم را احداث نکردیم هرچه بیشتر خودرو محوری در راه‌ها افزایش یابد ارائه خدمات در بخش‌هایی چون مدیریت ترافیک و اعمال مقررات خدمات امداد و فوریت‌های پزشکی نیز با کاهش کیفیت مواجه خواهد شد.

گلسرخی افزود: راهکار مناسب برای مقابله با این مشکل عبارت از افزایش سهم حمل و نقل همگانی به ویژه حمل و نقل ریلی است البته در این پیشنهادها می‌بایست امکانات و محدودیت‌ها را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: تا رسیدن به اصلاح زیر ساخت‌ها یعنی مهندسی راه، اصلاح وسایل نقلیه و غیره که اجراء اصلاح آنها با توجه به محدودیت امکانات و بودجه سال‌ها بطول خواهد انجامید باید بر روی سایر عوامل موثر بهبود ایمنی راه‌ها یعنی نسبت به کاهش خطای انسانی که بیش از ۷۰ درصد این حوادث را شامل می‌شود تمرکز کرد.

راهکار اصلی کاهش تصادفات، آموزش است

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان تأکید کرد: راهکار اصلی کاهش تصادفات شامل آموزش و فرهنگسازی و توجه به مقوله راه سازی و ایمنی خودروها و نهایت اینکه آموزش و اعمال مقررات مکمل یکدیگرند که مهمترین و موثرترین راه آموزش است که باید از مهد کودک و دبستان آغاز شود.

گلسرخی گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که نهادی‌ است مردمی غیرسیاسی-غیرانتفاعی اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پرخطر عوامل انسانی ذی‌مدخل در سیستم حمل و نقل را در سرلوحه فعالیت خود قرار داده که عمدتا فرهنگی است زیرا از طریق فرهنگی می‌توان باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کرد و مبنا نقطه شروع در برنامه ایمنی پایدار موضوع رفتار انسان است و کاهش نیمی از سوانح جاده ای با اصلاح رفتار میسر است.

وی افزود: جمعیت با ۲ هدف مهم یعنی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی فعالیت می‌کند البته اینگونه اقدامات در گرو عزم ملی و معاضدت تمامی دستگاه‌های موثر در ایمنی راه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دولتی با همکاری مردم میسر است.

گلسرخی با اشاره به اینکه چرا علیرغم همه تلاشهای انجام شده همچنان در فرهنگ سازی ترافیک دچار ضعف هستیم؟ تصریح کرد: شاید ریشه همه کاستی ها در تعریف و نوع نگاه ما به مقوله فرهنگ ترافیک باشد! و یکی از موضوعات بسیار تاثیرگذار در فرهنگ سازی ترافیک باید بازدارندگی از تخلفات رانندگی باشد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای،  پلیس راه و پلیس راهور استان با اجرای طرح آموزشی و فرهنگ سازی و با تمرکز بر دو قشر آسیب پذیر کاربران جاده‌ای استان یعنی موتور سواران و عابر پیاده اقدامات مجدانه ای را انجام دادند و اگر به خروجی این اقدامات در این چند ماه از سال جاری عنایت شود آمارهای موجود در پلیس راه گواه این مسئله است که توانسته‌اند در سالجاری تعداد قابل توجهی از کشته شدگان موتور سواران و عابرین پیاده را با اجرا اینگونه برنامه ها کاهش دهند در اینجا بعنوان یک نهاد مردمی از تلاش های اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان و پلیس راه و پلیس راهور استان قدردانی می‌کنیم.

Share