در جلسه سرمایه گذاری شهرستان آستارا عنوان شد

۵ هزار فرصت شغلی در گیلان شناسایی شد | اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی برای لایروبی آب‌بندان های گیلان

رنجکش گفت: امروز ۵ هزار فرصت شغلی در گیلان شناسایی شده و بیش از ۴ هزار از این فرصت‌ها در حوزه گردشگری است و کشاورزی، صنعت و خدمات در رده‌های دیگر قرار می‌گیرند و امروزه اهمیت حوزه گردشگری بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه سرمایه گذاری شهرستان مرزی بندر آستارا صبح روز شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

۵ هزار فرصت شغلی در گیلان شناسایی شد

مدیرکل جذب و امور سرمایه‌گذاری استانداری گیلان در این جلسه با اشاره به پیگیری های مداوم در خصوص تحقق سرمایه گذاری های گذشته گفت: یک مسئله مهم، حوزه زراعت چوب بوده و به دلیل نیازهای انسانی در حوزه تامین چوب و در جهت حفظ و صیانت از منابع طبیعی باید به این سمت برویم.

یونس رنجکش در با اشاره به وفور منابع و توان تامین نیازهای این حوزه در گیلان گفت: یکی از مشکلات کشور افزایش نرخ ارز و مقرون به صرفه نبودن واردات است و یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده ترویج زراعت چوب در عرصه‌های ملی است.

رنجکش با تاکید بر شناسایی اراضی مورد توجه زراعت چوب گفت: تاکید استاندار گیلان استفاده از فرصت‌های زراعت چوب در توسعه سرمایه‌گذاری است و با ایجاد یک فرصت شغلی پایدار در روستاهای گیلان سهم موثری در اشتغالزایی می‌توانیم داشته باشیم.

وی حضور در این حوزه برای سرمایه‌گذاران را یک عرصه مطمئن و امن دانست و بیان کرد: پشتیبانی و پیشگامی سازمان‌های جنگلها و مراتع یک مهره تاثیرگذار برای حضور سرمایه گذار است و حضور تمام نهادهای تاثیرگذار در این حوزه کاملاً دارای اهمیت بوده و باید از توان استفاده کرد.

مدیر کل جذب و امور سرمایه گذاری استانداری گیلان با اشاره به ۹ هزار آب‌بندان گیلان گفت: همه این آب‌بندان ها دارای اهمیت بسیار بوده و به دو دسته قابل بهره برداری و دیگری دارای خاک غیر حاصلخیز تقسیم می‌شوند و جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باید با توجه به دسته بندی آب بند آنها به آن توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: یک اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی که ۵۰ درصد آن اعتبارات ملی و ۵۰ درصد آن استانی برای لایروبی آب‌بندان های گیلان اختصاص داده شده است و اولویت و سیاست‌گذاری های ما بر محور سرمایه‌گذاری و افزایش ذخایر آبی گیلان است.

رنجکش، شهرستان آستارا را یک شهرستان مهم در کاهش تنش های آبی منطقه دانست و عنوان کرد: این شهرستان توان و ظرفیت گسترده ای در کاهش تنش های آبی دارد و در این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری کلان نیست، با شناسایی آب بندان ها و شناخت چگونگی ارزش افزوده مازاد آنها با برگزاری همایش های مرتبط جهت تسهیل این موضوع تمام توان خود را به کار بستیم.

این مسئول با اشاره به دیگر کاربردهای سرمایه گذاری در آب بندان ها گفت: با طراحی امکانات امکان اقامت شبانه، تجهیز رینگ دور آب بندان ها برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و دیگر موارد می توان با افزایش حضور گردشگر در منطقه و به طور خاص در آب بند آنها بهره‌برداری اقتصادی مناسبی را از آن کسب کرد.

وی شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در سایر بخش ها را نیز مورد توجه دانست و گفت: امروز ۵ هزار فرصت شغلی در گیلان شناسایی شده و بیش از ۴ هزار از این فرصت‌ها در حوزه گردشگری است و کشاورزی، صنعت و خدمات در رده‌های دیگر قرار می‌گیرند و امروزه اهمیت حوزه گردشگری بیش از پیش احساس می شود.

رنجکش، آستارا را دارای ۱۵۷ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری گیلان دانست و تصریح کرد: این شهرستان به دلیل جایگاه ویژه خود به عنوان دروازه ورودی کشور و شاهرگ حیاتی این منطقه باید جدا از بحث های گردشگری در بحث خدمات کشاورزی و اقتصادی نیز فرصت های سرمایه گذاری داشته باشد.

وی با اشاره به واحدهای راکد و فعال اقتصادی گیلان گفت: امروز ۳۱۷ واحد راکد اقتصادی در گیلان داریم و باید با تلاش در کارگروه‌های مختلف این واحدها را در چرخه اقتصاد به حرکت در آوریم و بیشترین واحد های راکد در اختیار بانک‌ها قرار دارد و باید آنها به چرخه اقتصادی برگشته و موجب رونق شوند.

وجود ۱۱ آب بندان در شهرستان آستارا با وسعت ۲۰۹ هکتار 

فرماندار آستارا در این جلسه با تأکید بر اهمیت توسعه و عمران و آبادی آستارا بر اقتصاد کشور گفت: بحث آب‌بندان ها و اقتصادی کردن آن توسط مدیر کل جذب و امور سرمایه گذاری استانداری گیلان پیشنهاد و می‌توان با توجه به توانمندی رنجکش در شناخت ظرفیت‌های آستارا باید آن را به کار گرفت.

حسن رستم زاد با اشاره به تدوین یک شیوه نامه در استان برای مدیریت آب‌بندان ها گفت: اهمیت این برنامه در دستور رئیس جمهور به دو وزیر محترم و ابلاغ آن به استانداران مشاهده می‌شود و باید این موضوع را بسیار جدی گرفت، استان گیلان مبدع این شیوه نامه‌ها بوده و باید در اجرای آن نیز پیش قدم باشد.

وی با اشاره به ۱۱ آب بندان شهرستان آستارا با وسعت ۲۰۹ هکتار گفت: با توجه به لایروبی این آب‌بندان ها توان ذخیره سازی شهرستان حدود ۲ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده و با نگاه به توسعه گردشگری می‌توان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

فرماندار آستارا با اشاره به کشت زراعت چوب طبق دستور رئیس‌جمهور برای استان‌های شمالی کشور گفت: شهرستان آستارا ۳۴۴ کیلومتر وسعت، ۶۵۰۰ هکتار زمین زراعی و از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیکاری و ۶۰۰ هکتار باغ کیوی داشته و نزدیک به ۴۰ هزار هکتار جنگل و اراضی دارد و با داشتن ۳ مرز آبی، خشکی و ریلی یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری دارد و باید با یک برنامه ریزی تخصصی آستارا در این عرصه نیز همانند دیگر حوزه‌ها پیشتاز و پیشرو قدم بردارد.

کامبیز لقمانی معاون امور عمرانی فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به ۲۰۹ هزار هکتار مساحت آب بندان های شهرستان آستارا گفت: ظرفیت فعلی این آب بندان ها چهار و نیم میلیون متر مکعب بوده و در صورت توسعه توان آنها به ۶ میلیون متر مکعب می‌رسد و می‌تواند قسمت عمده مشکلات آب آستارا را حل کند.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غربی ترین نقطه استان گیلان و همسایه جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share