مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

گیلان ‌در حوزه گردشگری خارجی پیشتاز نیست | اقامت کمتر از ۱۰ درصدی اهالی جمهوری آذربایجان در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عدم وجود یک اثر ثبت شده جهانی در این استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: تعداد گردشگران خارجی که سالانه به گیلان وارد می‌شوند بسیار ناچیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه علاوه برگردشگران داخلی، گیلان قابلیت‌های بسیار زیادی نیز در جهت جذب گردشگران خارجی دارد اظهار داشت: گیلان فعلاً در حوزه گردشگری خارجی پیشتاز نیست و قابلیت‌های این استان به علت عدم وجود یک اثر ثبت شده جهانی هنوز به فعلیت تبدیل نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه همه در سطح کشور این استان را به عنوان یک مرکز گردشگرپذیر می‌شناسند عنوان کرد: با وجود مواردی که ذکر شد و با توجه به مؤلفه‌های مهم در بحث سنجش وضعیت پذیرش گردشگر خارجی، ما به عنوان متولی این حوزه از وضعیت گردشگری گیلان رضایت نداریم.

امیرانتخابی سرمایه‌گذاری و تلاش جدی مسئولان برای برندسازی حوزه گردشگری فرهنگی و سلامت در کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای اینکه استان گیلان بر اساس این دستورالعمل و برند ملی تدوین شده بخواهد در جذب گردشگر خارجی موفق عمل کند باید یک یا چند اثر گردشگری آن حتماً در سطح جهانی ثبت شود.

وی با تأکید بر اینکه فعلاً هیچ اثر گردشگری در استان گیلان به صورت جهانی به ثبت نرسیده است ابراز داشت: آن‌چه که در این میان کاملاً نمایان و آشکار هست این است که گردشگر خارجی هنوز گیلان و قابلیت‌های موجود در آن را نمی‌شناسد به همین دلیل پس از ورود به داخل کشورمان برای بازدید به سایر استان‌ها سفر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان میزان ورودی گردشگران خارجی به استان در سال گذشته را کمتر از ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: البته تنها با ورود گردشگر نمی‌توان در مورد وضعیت گردشگری خارجی گیلان نظر داد زیرا جدای از این بحث‌ها، میزان اقامت آنان است که در این میان مؤلفه‌ای تعیین کننده به شمار می‌آید.

امیرانتخابی با اشاره به اینکه اکثر گردشگران خارجی که سالانه به استان گیلان وارد می‌شوند اهل کشور جمهوری آذربایجان هستند، اظهار داشت: در خیلی از مواقع ورود این افراد هیچ سود و منفعت خاصی برای گیلان ندارد از طرفی دیگر آمارهای موجود نیز از اقامت تعداد بسیار قلیلی از این گردشگران در استان گیلان حکایت دارد.

وی از اقامت کمتر از ۱۰ درصدی گردشگران خارجی اهل جمهوری آذربایجان در استان گیلان سخن گفت و خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم از حدود ۵۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی که سالانه به گیلان سفر می‌کنند تنها ۱۰ درصد آنان یعنی چیزی حدود ۵۰ هزار نفرشان در این استان اقامت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تأکید براینکه این آمارها با توجه به ظرفیت‌های گردشگری وسیع این استان به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست افزود: از آن‌جا که صنعت گردشگری نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی دارد بنابراین در صورت رونق هر چه بیشتر آن موجبات توسعه کشور و استان گیلان فراهم می‌شود.

Share