یادداشت / رضا سیف پور

«پس انداز اضطراری» را فراموش نکنید

تقریباً هیچوقت مجاز نیستید به پول موجود در این حساب پس انداز ویژه دست بزنید مگر در شرایط به اصطلاح اضطرار، یعنی همان شرایط خاصی که برای آن پیش بینی کرده‌اید.

  • رضا سیف پور
  • دکترای مدیریت کسب و کار / مدرس سواد مالی

 

همانطور که بارها گفته‌ام «سوادمالی» یک دانش و مهارت مهم در حوزه سواد محسوب می‌شود که از قضا در آن بخش «مهارت» بسیار مهمتر از دانش است. به عبارت دیگر ممکن است سوادمالی یک فرد کم سواد، از سطح سوادمالی یک استاد دانشگاه هم بالاتر باشد. پژوهش‌های مختلف از جمله پژوهشی که توسط اینجانب در سنجش سوادمالی ساکنین گیلان انجام شده نیز این نکته را تایید می کند که الزاماً رابطه مستقیمی بین سوادمالی و تحصیلات وجود ندارد. این‌ها را گفتم برای اینکه یادی کنم از پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های خودمان و کلید واژه بسیار مهمی که اغلب به کار می‌بردند؛ «روز مبادا».! آن‌ها همیشه به فکر یک روز مهم به نام روز مبادا بودند و همانند یک دانش آموخته با تجربه سوادمالی دور از چشم دیگران مقداری پول را برای همین روز مبادا نگهداری می‌کردند. البته روز مبادای پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های ما خیلی ساده و دست یافتنی بودند. روز مبادای آنها یک سفر زیارتی، یک جشن عروسی ساده برای فرزندان یا اقوام، خرید جهاز عروسی و شاید هزینه درمان احتمالی بود. روز مبادای شما چیست؟

  • از دست دادن شغل یا کسب و کارتان؟
  • تعمیرات پیش بینی نشده آپارتمان؟
  • هزینه تعمیر خودرو؟
  • بیماری و هزینه‌های سرسام آور درمان؟
  • اتفاقات ناگواری مثل فوت یا آتش سوزی و غیره؟
  • تحصیل یا ازدواج فرزندان؟
  • و یا شاید چیزی دیگر؟ مهم این نیست.

مهم این است که شما برای روز مبادایتان چه می‌کنید؟ پیشنهاد من این است که با مشورت اعضای خانواده اقدام به تعریف یک «صندوق پس انداز اضطراری» برای خود و خانواده تان بکنید اما برای اینکه صندوق پس انداز اضطراری شما به حد کفایت مفید باشد باید قبل از راه اندازی آن پاسخ سؤالات ذیل را بدانید:

  • چگونه پس انداز کنم؟

به نظر می‌رسد شما برای پس انداز اضطراری هم باید از همان تکنیک بودجه بندی استفاده کنید که قبلاً گفتیم. البته اگر هر از گاهی یک پول خاص هم به دستتان رسید می‌توانید آن را در همان حساب صندوق اضطراری بگذارید.

  • چقدر پس انداز کنیم؟

پس انداز در شرایط تورمی قواعد خاص خودش را دارد. پس نباید بیش از آنچه که باید، پولمان را در جایی راکد نگه داریم. توصیه من این است که بطور متوسط به میزان هزینه سه الی شش ماه از زندگی‌تان را در این صندوق نگهداری کنید.

  • کجا پس انداز کنیم؟

همانطور که گفتیم پس انداز پول در شرایط تورمی قواعد خودش را دارد. یعنی شما باید به درستی بدانید هر روز که می‌گذرد بخشی از ارزش واقعی پولتان کاسته می‌شود. لذا دیگر چندان قابل قبول نیست که پولمان را زیر تشک یا درون بالش پس انداز کنیم. شما می‌توانید این پول را در یک حساب پس انداز کوتاه مدت نگهداری کنید تا هم به سرعت قابل برداشت ونقد کردن باشد و هم با مبلغ سودی که دریافت می‌کنید از زیان تورمی آن تا حدی کاسته شود.

  • چه وقت از پس انداز برداریم؟

تقریباً هیچوقت مجاز نیستید به پول موجود در این حساب پس انداز ویژه دست بزنید مگر در شرایط به اصطلاح اضطرار، یعنی همان شرایط خاصی که برای آن پیش بینی کرده‌اید. پس سعی کنید در کل، چنین پولی را در زندگی‌تان ندید بگیرید.

شاید مهم‌ترین فایده‌ای که داشتن یک صندوق پس انداز اضطراری دارد، جلوگیری از ایجاد بدهی است زیرا در مواقع اضطراری به جای بدهکار شدن به این و آن، می‌توانید از این پس انداز خود استفاده کنید و البته سعی کنید که  مجدداً آن را کامل نمایید. وجود چنین تکیه‌گاهی باعث آرامش خاطر و در نتیجه زمینه‌ساز تصمیم‌گیری مناسب‌تر در شرایط بحرانی می‌شود.

فراموش نکنید که باید درباره این صندوق با همسر یا پدر و مادرتان هم صحبت کنید و آن‌ها را از وجود چنین مبلغی آگاه سازید. ممکن است در صورت بروز اتفاق ناگوار برای شخص شما، لازم باشد تا آن‌ها توانایی استفاده از موجودی این صندوق را داشته باشند.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

 

Share