بیانیه مهم مرجعیت دینی عراق درباره اوضاع کنونی عراق

هیچ‌کس حق ندارد به تبعیت از دستورات و عوامل خارجی و منطقه‌ای مانع تحقق خواست مردم شود

مرجعیت دینی عراق با صدور بیانیه ای تأکید کردند که هر گونه حمله به تظاهرات مسالمت آمیز و اعمال خشونت را محکوم کرده و خواستار محاکمه عوامل حوادث جاری شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید احمد صافی، نماینده مرجعیت در کربلا در خطبه نماز جمعه امروز این شهر متن بیانیه مراجع را به این ترتیب خواند: “با ادامه اعتراضات اصلاح‌طلبانه مردمی در بغداد و چند استان دیگر، در هفته ای که گذشت شاهد برخوردها و درگیری های دردناک و اسفباری بین معترضان عزیز و نیروهای امنیتی بودیم. در این اعتراضات خون های بی گناه بسیاری ریخته شد و تعداد زیادی از دو طرف مجروح شدند. همزمان بسیاری از اموال عمومی و خصوصی دستخوش آتش سوزی و غارت شدند.”

وی افزود: “باید جلوی این خونریزی را بگیریم. نباید اجازه دهیم کشور به پرتگاه جنگ داخلی و هرج و مرج و ویرانی برسد. اگر همه با هم صادقانه برای حل بحران جاری تلاش کنیم به نتیجه می رسیم”.

الصافی در ادامه گفت: “مرجعیت دینی بار دیگر بر مواضع همیشگی خود تأکید کرده و حمله به معترضان را به هر شکل و بهانه ای که باشد محکوم می کند. اعمال خشونت به هر شکلی که باشد محکوم است و عاملان آن باید محاکمه شوند. مراجع همچنین تأکید می کنند که نباید نیروهای نظامی و امنیتی کشور را رو در روی مردم معترض قرار داد تا مبادا کشور به سمت خشونت هر چه بیشتر کشیده شود.”

وی تأکید کرد:” مرجعیت از ابتدای تغییر رژیم سابق، همواره بر ضرورت احترام به خواست ملت عراق در تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات پارلمانی تأکید کرده است و امروز هم تأکید می کند که اصلاحات با اینکه – همان طور که بارها درباره آن صحبت شده است- یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما همین ضرورت اجتناب ناپذیر به خواست و انتخاب ملت عراق از هر قشر و طایفه ای بستگی دارد و هیچ کس یا گروه یا مجموعه ای حق ندارد به تبعیت از دستورات و عوامل خارجی و منطقه ای مانع تحقق خواست مردم شود.

در پایان این بیانیه آمده است: “ما از همه طرف ها می خواهیم که به فکر الان و آینده عراق باشند و تحت تأثیر احساسات زودگذر یا منافع شخصی قرار نگیرند و در تصمیم گیری های صحیح خود، خیر و منافع و شکوفایی کشور را در اولویت قرار دهند و خداوند همه را به راه راست هدایت کند.”

Share