دیدار استاندار گیلان با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

هدف‌گذاری صادرات ۵۰ میلیون دلاری تعاونی‌های گیلان|وضعیت نامناسب تعاونی‌های مرزنشین

استاندار گیلان با یادآوری صادرات ۳۰ میلیون دلاری تعاونی ها در بخش های شیلات، مرکبات، کیوی و فولاد گفت: که برای امسال، ۵۰ میلیون دلار صادرات هدف گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع صبح امروز در دیدار با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل بانک توسعه تعاون کشور ضمن تبریک میلاد مبارک و میمون پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) اظهار داشت: حضور وزراء و معاونین و سایر کارگزاران کشور در استان به سبب شناخت مشکلات، موفقیت‌ها و دستاوردها است و زمینه‌ساز فعالیت‌ بیشتر جامعه هدف را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بخش‌های‌ اقتصادی دولت و کشور مهمتر از سایر بخش ها هستند افزود: بهترین راهکار برای مقابله با دشمنان نظام جمهوری اسلامی تکیه بر اقتصاد داخلی، رونق تولید و افزایش سهم اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و در نتیجه رضایت عمومی مردم و امیدواری بیشتر آنان به دولت و نظام است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه بخش تعاون سهم بسیار خوب و موثری در اقتصاد می‌تواند داشته باشد گفت: در استان گیلان ۱۷ اتحادیه با ۲۶۴ هزار نفر عضو وجود دارد که ۳۴ هزار نفربه صورت مستقیم در آنها مشغول به کار هستند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه  ۷۰ درصد حمل و نقل، ۴۰ درصد تولید گوشت سفید و ۱۰۰ درصد بخش صیادی و آبزیان در استان توسط تعاونی‌های انجام می‌گیرد، خاطر نشان کرد: استان گیلان سهم حدود ۴۰ درصد از گوشت سفید استان‌های تهران و البرز را تأمین می‌کند.

وی به تشکیل شرکت تعاونی‌های توسعه عمران در استان اشاره و اظهار کرد: در هفت شهرستان این تعاونی تشکیل شده و در شش شهرستان دیگر هم در شرف راه‌اندازی است ضمن آنکه فعالیت این شرکت‌ها در اشتغال و توسعه و آبادی استان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

دکتر زارع با اشاره به وضعیت نامناسب و مشکلات تعاونی‌های مرزنشین استان درخصوص بدهی‌های معوق مالیاتی گفت: کمک به این تعاونی ها برای پرداخت اصل مالیات و بخشش سود جرائم باتوجه به شرایط جدید و نیز اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند فرصت خوبی برای مراودات تجاری با کشورهای دیگر باشد.

وی تصریح کرد: باتوجه به حذف یارانه واردات برنج و چای و افزودن این اقلام برای واردات توسط تعاونی‌های مرزنشین فرصت خوبی فراهم شده که می‌تواند برای این تعاونی ها سود ده باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اصلی ترین مشکل تعاونی ها کمبود نقدینگی و نرخ بالای بهره‌ بانکی است افزود: می‌بایست تعیین سهم خاص برای تعاونی ها علاوه بر سهم استان از محل اشتغال پایدار روستایی که دبیرخانه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است انجام شود.

استاندار گیلان یکی از مؤلفه‌های مهم رونق تولید را زمینه‌سازی برای صادرات کالای داخلی عنوان کرد و گفت: باتوجه به هدف‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری استان برای صادرات تعاونی‌ها در سال جاری که این نسبت در سال قبل ۳۰ میلیون دلار و بیشتر در بخش‌های شیلات، مرکبات، کیوی و فولاد بود و لزوم تقویت این تشکل‌ها در قالب تشکیل تعاونی های صادر کننده و مشوق‌های صادراتی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: می‌بایست آموزش تعاونی ها برای به روز رسانی اطلاعات انجام شود به گونه‌ای که شرکت‌های تعاونی‌ها را نوآور و خلاق‌تر کنیم.

دکتر زارع اظهار داشت: بانک توسعه تعاون استان در بین تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی رتبه اول کشور را در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه توفیقات حاصل شده بخش تعاون کمرنگ است گفت: در استان گیلان مردم به لحاظ پیشینه فرهنگ اجتماعی انتظار تکریم بیشتر، ارتباطات گسترده و حضور میدانی مدیران دارند که می‌تواند کمک کننده باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه روح تعاون و همکاری با حمایت دولت و دستگاه‌های اجرایی نه فقط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند امیدواری مردم را بیشتر کند افزود: انتظار دارم در پایان سال و در گام بعد تا پایان دولت، شاخص های رشد و توسعه همه فعالیت شرکتهای تعاونی های استان به نسبت کشور ارتقا یابد.

رتبه اول گیلان در کشور در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

 

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان گیلان در مجموع در بخش  تعاون وضع خوبی دارد اظهار داشت: در دوره جدید وزارت تعاون سه رویکرد جدی را در اولویت کار قرار داده‌ایم.

محمدجعفر کبیری به افزایش سرمایه بانک‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: برای توانمند سازی بخش تعاون که امسال ۱۱ برابر افزایش یافته، از لحاظ بودجه‌ای کار مثبتی انجام شده است.

وی به توسعه شفافیت و نوآوری برای افزایش اعتماد عمومی به بخش تعاون در سطح کشور چه در بین مردم و چه در بخش حاکمیتی اشاره و اضافه کرد: نوآوری نه فقط در استان گیلان بلکه در کل کشور باید زمینه اشتغال جوانان خلاق و کارآمد و همچنین فعالیت استارت‌آپ‌ها را فراهم سازد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سفر‌های خود در استان‌ها و حضور در جلسه‌ای با تعاونی‌های دچار مشکل و موفق اشاره و خاطر نشان کرد: در این جلسات برای حل مشکلات تعاونی‌های تصمیماتی گرفته می‌شود و برای تعاونی‌های موفق هم که نیاز به همکاری برای کارهای توسعه دارند دستورات لازم داده می‌شود و در نهایت مجموع این موضوعات با استانداران مطرح و همکاری استانداران در جهت رفع مشکلات تعاونی‌ها را درخواست می‌گردد.

 در ادامه دیدار مدیر عامل بانک توسعه تعاون کشور با بیان اینکه بانک توسعه تعاون جوان ترین بانک دولتی است اظهار داشت: در سال گذشته استان گیلان ۲۶۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که این رقم تا آخر آبان ماه در استان اعمال می‌شود و برنامه‌ریزی شده که تا پایان سالجاری ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات پرداخت شود.

وی به رتبه اول گیلان در کشور در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اشاره و خاطر نشان کرد: گیلان از ۱۲۸ درصد سهم در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کرده که از مجموع ۱۰۰ درصد سهم استان و ۲۸ درصد سهمیه تهران استفاده کرده است.

حجت اله مهدیان با اشاره به اینکه از مجموع منابع دریافتی ۸۵ درصد می‌بایست پرداخت داشته باشیم گفت: این نسبت در استان گیلان ۱۲۷ درصد یعنی ۴۲ درصد بیشتر است.

وی افزود: آمادگی داریم به هر میزان که دستگاه‌های اجرایی اقدام به جذب منابع کنند همکاری نموده و در استان به همان میزان  هزینه و پرداخت شود.

Share