مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

میراث ناملموس «اربادوشاب گیلان» در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود

ثبت اربا دوشاب شیرینی مفید و طبیعی جنگل های گیلان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرود امیرانتخابی بیان کرد: پرونده میراث ناملموس طرز تهیه اربادوشاب گیلان تهیه و با ارسال آن به شورای ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بزودی در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در راستای پاسداشت رسوم و سنت دیرینه مناطق مختلف گیلان، تهیه پرونده و ثبت ملی اربادوشاب که پخت آن درشهرستان های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش رواج دارد در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

امیر انتخابی ادامه داد: تعداد کارگاه های دوشاب پزی گیلان را ۱۵۰ واحد عنوان کرد که با ۱۰ تن دوشاب گیری به ارزش ۵ میلیارد ریال نقش موثری بر اقتصاد مناطق روستایی دارد. وی افزود : ثبت ملی اربادوشاب را زمینه ای برای تولید و معرفی بیشتر این ماده ارزشمند غذایی به مردم و گردشگران دانست و نسبت به چاپ بروشورهای تبلیغاتی و برگزاری جشنواره های مختلف با اولویت شناساندن اربادوشاب به گردشگران داخل و خارج از استان تاکید ورزید.

اربا دوشاب شیرینی مفید و طبیعی جنگل های استان گیلان است که از میوه درخت خرمالوی جنگلی بدست می آید و طی سال‌های اخیر میل به پختن اربا دوشاب فزونی گرفته و بار دیگر کوره های دوشاب پزی در روستاها روشن شده است.

Share