معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد:

مرگ سالانه ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته | ۸۰ درصد سکته‌ها قابل پیشگیری است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که سالانه در ایران بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سفر یک‌روزه خود به بابل، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی این شهر را مثبت ارزیابی و تصریح کرد:  یکی از موفقیت‌های پژوهش در جهان و ایران، پیشگیری از  ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی است که این بیماری‌ها ۵۰ درصد مرگ و میر و ناتوانی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: ایران در بخش پژوهش و تولید علم پیشرفت چشمگیری داشته و موفق به کسب رتبه ۱۶ در بین همه کشورهای جهان و کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران هم از نظر کمی(تولید مقالات علمی) است و هم از نظر کیفی(استنادات) موفقیت چشمگیری داشته است، افزود: اما همیشه فکر می‌کنیم پتانسیل کشور ما بیش از این است زیرا ما نیروی انسانی علاقمند، کافی و با استعداد در سطح کشور داریم و اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری بیشتری داشته و بودجه‌های پژوهشی را افزایش دهیم، دستاورد بهتری را نیز شاهد خواهیم بود.

ملک‌زاده تصریح کرد: علاوه بر تولید علم و تلاش‌هایی که در حال حاضر در بخش فناوری و نوآوری در تولید داروها و تجهیزات پزشکی مؤثر داریم، امیدواریم بتوانیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم و سبب ارتقای سلامت در کشور شویم.

وی خاطرنشان کرد: عواملی که به دلیل تحریم‌ها در کشور به‌ وجود آمده باید با سرمایه‌گذاری‌های مناسب، تبدیل به موفقیت‌هایی شوند که در آینده پیشرفت و ارتقای کشور را رقم می‌زنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های منطقه، دانشگاه علوم پزشکی بابل است که از بدو تأسیس بیش از ۱۷ هزار فارغ‌التحصیل داشته است؛ اینکه همه نیاز به نیروی انسانی در رده‌های تخصصی، فوق تخصصی و کارشناسی را در این منطقه مرتفع کنیم، اقدام مثبت و ارزشمندی است. در عین حال معتقدیم دانشگاه علوم پزشکی بابل پتانسیل زیادی دارد و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه ۵۰ هزار مرگ ناشی از سکته در ایران مربوط به افراد زیر ۷۰ سال و ۱۲ هزار نفر زیر ۵۰ سال است، ادامه داد: یکی از موفقیت‌های پژوهش در جهان و ایران پیشگیری ۸۰ درصدی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است که ۵۰ درصد مرگ و میر و ناتوانی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: امیدواریم جهان و ایران در مسیری حرکت کنند که از بیماری‌های غیرواگیر که عوامل ابتلا به آن‌ها چاقی، عدم تحرک، فشار خون بالا و عامل ژنتیک است، همچون بیماری‌های واگیر، پیشگیری صورت گیرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات در سطوح مختلف کشور، نیروی انسانی است که این مشکل باید در دانشگاه‌ها حل شود؛ زیرا دولت امکان جذب نیرو را ندارد و دانشگاه‌ها بایستی نیروی انسانی را برای راه‌اندازی و توسعه تحقیقات مدیریت کرده و برای پیشرفت علم از نیروهای متخصص استفاده کنند.

ملک‌زاده ادامه داد: بسیار آزاردهنده است که از افراد زیر ۵۰ سال، سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر به خاطر سکته در بهشت زهرا دفن شوند که در این مورد باید بررسی و تحقیق صورت گیرد و پژوهش‌های علمی استادان در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها در کشور سوق یابد.

وی تأکید کرد: با نیروی انسانی ارزشمندی که در کشور وجود دارد، ما می‌توانیم از بروز سکته‌های قلبی و مغزی در کشور مثل بیماری های عفونی جلوگیری کنیم که این حرکت باید از دانشگاه ها آغاز شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: پژوهش‌های علمی استادان در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها در کشور سوق یابد که در این راستا وزارت بهداشت هم از طرح‌ها حمایت خواهد کرد.

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به همراه دکتر اصغر عبادی فر، رییس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری در سفر یکروزه به بابل، طی سه برنامه مجزا با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بابل و اعضای هیات علمی این دانشگاه نشست برگزار کرده و از آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه نیز بازدید به عمل آوردند.

طی این بازدید، دکتر ملک زاده دانشگاه علوم پزشکی بابل را از نظر قدمت، پوشش درمانی حدود ۴۰ درصد از بیماران استان، تربیت ۱۷۰۰۰ دانش آموخته علوم پزشکی در رشته‌ها و سطوح مختلف در طول سالیان، روند انتشار مقالات طی ۲۰ سال گذشته و رشد مناسب آن‌ها در چند سال اخیر، مناسب بودن میزان خوداستنادی در مقالات، قرار داشتن نشریات این دانشگاه در صدر مجلات علوم پزشکی شش دانشگاه کلان منطقه یک، کسب رتبه‌های اول تا سوم واحدهای توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بابل در این کلان منطقه و توجه به رجیستری‌ها، دانشگاهی با عملکرد مثبت ارزیابی کرد.

Share