مراسم نکوداشت محمد کوچک‌پور کپورچالی برگزار شد

مدیون استاد کوچک‌پور کپورچالی هستیم که رنج و حرفه مردم را سوژه لنز دوربین خود قرار داد

مراسم نکوداشت استاد محمد کوچکپور کپورچالی، عکاس برجسته گیلانی، در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم نکوداشت استاد محمد کوچکپور کپورچالی، عکاس برجسته گیلانی، در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد. دراین مراسم تعدادی از دانشگاهیان؛ هنرمندان، خانواده استاد کوچکپور و علاقمندان به هنر عکاسی حضور داشت.

در ابتدای مراسم سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به تاریخ پیدایش جامعه شناسی و عکاسی، براین نکته تأکید کرد که عکاسی به عنوان ابزاری به کمک جامعه­ شناسی آمده و گفت:«عکاسی یعنی اندیشیدن با دوربین و پیچیدگی کار عکاس این است که باید به وجوه پنهان پدیده­ه ا توجه کند، همان کاری که جامعه شناس با پدیده­ های اجتماعی می­کند و در این عرصه ما مدیون استاد کوچکپور هستیم که همواره درد، رنج، حرفه و مشاغل مردم و طبیعت این مرز و بوم را سوژه لنز دوربین خود قرار داده است و با عشقی که جانمایه کارش بوده با مردم زندگی کرده و مانند یک مردم شناس آرمان خود را برکشیدن و به تصویر کشیدن تجربه زندگی مردم قرار داده است»

در ادامه فرامرز کوچکی ­زاد، نویسنده و پژوهشگر گیلانی، استاد کوچک پور را یکی از مفاخر استان گیلان دانست و گفت: استاد کوچک پور درست مانند نیما که بانی شعر نیمایی بود، بانی عکاسی هنری در گیلان بودند.

در ادامه رضا گلچین، مدرس دانشگاه و عکاس گیلانی، با قیاس استاد کوچک پور با افراد برجسته ­ای مانند کیارستمی، به اصالت کار ایشان اشاره کرد و نقش کوچک پور را به عنوان اولین فرد که هنر عکاسی را وارد گیلان کرد، ارج نهاد.

وی در ادامه بیشترین آسیب عکاسی را از جانب متولیان رسمی به دلیل عدم شناخت و درکشان از این هنر دانست و گفت: نیاز است حمایت های دولتی از هنر عکاسی و عکاسان بیشتر شود.

در پایان استاد کوچک پور ضمن تشکر از پژوهشکده گیلان شناسی و دانشگاه گیلان و حضار در سالن، با اشاره به ۳۰۰ هزار عکس بر جا مانده از ایشان گفت: بیش از ۹۰ درصد آنها هرگز تکرار نخواهد شد.

وی سخنرانی خود را با این سخن پایان دادند که امروز با ناتوانی جسمی به اینجا آمده ­ام  که بگویم در طول فعالیت خود هیچگاه بابت آموزش به جوانان علاقمند مبلغی دریافت نکرده ­ام و امیدوارم که بتوانم به جوانانی که هنر عکاسی را انتخاب می­‌کنند کمک کنم.

در پایان جلسه سردیسی جهت تقدیر از زحمات و فعالیت های حرفه­ ای استاد کوچکپور به ایشان تقدیم شد.

Share