ابوذر ندیمی در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد:

مجلس درباره افزایش قیمت بنزین نباید منفعل عمل می‌کرد|مردم ثابت کردند که نقشی در آشوب‌ها نداشتند

ندیمی اظهار کرد: در مجموع به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بنزین یک اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود و بنده در ماه‌های اخیر در خصوص سهمیه‌بندی مصاحبه‌های متعددی داشتم و اینکه بعضی از دوستان ما می‌فرمایند که اطلاعی نداریم این موضوع مشکلی را حل نمی‌کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابوذر ندیمی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا و نماینده سابق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در خصوص افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در زمینه افزایش قیمت سوخت و در مجموع انرژی باید به سه مقوله توجه جدی داشته باشیم که مورد اول آن تاریخ است کمه اینکه ما در مجلس ششم، در ماده سه قانون برنامه چهارم پیش‌بینی کرده بودیم که بصورت تدریجی و براساس برنامه، قیمت حامل‌های انرژی را مدیریت کنیم تا فشار یکباره بر مردم نیاید.

وی افزود: اگر امثال بنده در گذشته اهتمام به پیشنهاداتی داشتیم این بود که اصلاح ماده سه یا حذف قانون افزایش پلکانی قیمت‌ها صورت نمی‌گرفت و ما می‌توانستیم با افزایش‌های درصدی در طول زمان و آن هم هنگامی که نه تورم باشد و نه تحریم، اعمال کنیم که متاسفانه این اقدام صورت نپذیرفت که امیدواریم عبرت شود.

مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین نباید منفعل عمل می‌کرد

 نماینده سابق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با اشاره به اینکه حالا که اتفاقی از روی میل یا اجبار صورت پذیرفت، نباید مجلس منفعل عمل می‌کرد، تصریح کرد: مجلس می‌توانست با ارائه پیشنهاداتی در بودجه ۹۹ کاری کند که فشار افتصادی بر مردم کمتر شود و بگوید چه عملیاتی قانونی انجام دهیم که دولت درآمد حاصله از این طرح را جای دیگری خرج نکند.

وی ادامه داد: مجلس می‌توانست طرح‌های بدهد به فرض مثال چه کارهایی بکنیم تا جایگاه‌های CNG افزایش و ماشین‌های گازسوز رواج پیدا کنند، چه اقداماتی در الزامات وزارت نفت به تقاضاهای جایگاه‌های CNGهای جدید بدهیم، یا در رابطه به مسائل مدیرت منابع حالا که تشخیص دادیم بیش از ۶۰ میلیون از مردم کشور ما نیاز معیشت دارند چه اتفاقات جبرانی باید صورت پذیرد؟! مجلس می‌تواست رهنمودهای لازم را به دولت در خصوص پرداخت‌های نوبتی انجام دهد تا مردم امیدواری‌های بیشتری داشته باشند، همچنین در مورد افزایش قیمت‌ها چه اتفاقاتی را سبب شویم تا مردم با توجه به افزایش قیمت بنزین با افزایش قیمت کالا و خدمات روبرو نشوند.

ندیمی در گفتگو با دیارمیرزا تأکید کرد: باید در بحث آینده‌نگری مجلس در روزهای گذشته باید مجلس ده ماده قانونی از بعد قانونی و نظارتی آماده می‌کرد و دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و تعیزارانی آن را عملیاتی می‌کردند یا خودروسازان ملزم می‌شدند که در حوزه کاهش مصرف سوخت خودروها اقدام کنند که متأسفانه این اقدامات توسط مجلس صورت نپذیرفت و به تعبیر روشن‌تر باید قبول کنیم که مجلس فعال و خلاق باید در رابطه با مسائل آینده اقتصاد انرژی تعریف می‌داشت بنابراین به نظر می‌رسد باید مجلس درباره نفت و انرژی در بودجه ۹۹ به کمک دولت بیاید تا همه مشکلات مربوط به حوزه قضائی، اجرایی و مدیریت انرژی را از باب اصل نظارت، اصل قانون، اصل تأمین منابع، اصل شناخت خانوار، اصل سرعت عمل در پرداخت‌ها، اصل کاهش انرژی، اصل جانشینی و به مانند این را انجام دهد.

وی گفت: به نظر بنده کمبودهایی وجود دارد که اگر معتقد به ضرورت افزایش قیمت بنزین هستیم باید نگرانی مردم را نیز قبول کنیم، مردم نگران هستند و ما برای کاهش نگرانی مردم باید اقدامات تأمینی و ترمیمی داشته باشیم به طوری که بتوانیم مسائل مردم را مدیریت کنیم.

نباید دخالت خارجی‌ها در اغتشاشات را به همه مردم تعمیم دهیم

ندیمی در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه مردم به افزایش قیمت انرژی شاید اعتراض زیادی نداشته باشند اما اصل تعمیم و تسَرّی افزایش قیمت در سایر کالاها موجب نگرانی مردم است، تصریح کرد: ما باید به مردم حق اعتراض بدهیم به نظرم این فرمایش مقامات اجرایی خوب نیست که به نحوی عمل کنند که مردم نگران‌تر شوند.

وی افزود: نباید دخالت خارجی‌ها در اغتشاشات را به همه مردم تعمیم دهیم زیرا مردم نگرانی‌های دارند که نگرانی از باب مدیریت و تسری آن به افزایش قیمت سایر کالاها است و باید به آن توجه کرد.

همین که حکومت پذیرفته است که بیش از ۶۰ میلیون نفر مشکل معیشت دارند، اتفاق بسیار مبارکی است

این نماینده سابق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: باید مجلس، دولت و قوه‌قضاییه قبول کنند که فصل‌الخطاب، فرمایشات رهبری است و رهبر معظم انقلاب این کار را به کارشناسی ارجاع دادند و در کارشناسی یکبار تصمیم به افزایش قیمت کالایی را می‌گیریم اما بعد از آن باید ده تصمیم بگیریم که خدای ناکرده سوءاستفاده و فشار به مردم زیاد نشود به عنوان نمونه همین که حکومت پذیرفته است که بیش از ۶۰ میلیون نفر مشکل معیشت دارند و باید به آنها کمک کنیم، اتفاق بسیار مبارکی است زیرا باورمندی نسبت به این موضوع سبب می‌شود برای آینده مردم تدارک ببینیم.

 افزایش قیمت بنزین غیرمنتظره نبود

وی در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه از همه نمایندگان مجلس ایران خواهش می‌کنیم که در بودجه ۹۹ که از ۱۵ آذر ارائه می‌شود  پس از ثبت نام انتخابات نیز هست با تمام قوا به کمک مردم بیایند، اظهار کرد: مردم ایران سه دسته هستند، یک دسته متوسط به بالا هستند که باید آنها را راضی کرد که سرمایه‌گذاری کنند و طبقات پایین‌تر نیز نیاز به خدمات حمایتی، امدادی و بیمه‌ای دارند.

ندیمی اظهار کرد: در مجموع به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بنزین اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود و بنده در ماه‌های اخیر در خصوص سهمیه‌بندی مصاحبه‌های متعددی داشتم و اینکه بعضی از دوستان ما می‌فرمایند که اطلاعی نداریم این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند زیرا مردم نماینده را به مجلس می‌فرستند تا مطلع باشد و اگر نماینده‌ای اظهار بی‌اطلاعی کند به خودش وزن نمی‌دهد بلکه وزن خود را در جامعه کم ‌می‌کند.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه آنهایی که در خصوص طرح‌های فوریتی برخی یادداشت گذاشتند و مصاحبه کردند نشان می‌دهد که ضعف در قوانین نیز دارند پس هم ضعف در تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت بنزین داشتند هم نمی‌دانند از نظر سازوکار و قانون باید چه‌کاری انجام داد.

وی افزود: در خصوص دویست و چند امضایی که در مجلس تهیه و سپس پاره شد باید آن را تغییر جهت می‌دادند و طرح‌هایی در زمینه سی ان جی، حمایتهای بیمه ای و امدادی و… ارائه می‌کردند که رضایت مردم را جلب کنند.

مردم ثابت کردند که نقشی در آشوب‌ها نداشتند | باید از افزایش قیمت در حوزه کالا و خدمات جلوگیری کرد

نماینده سابق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه مردم ثابت کردند که خدای‌ناکرده نقشی در آشوب‌ها نداشتند و یک عده سوءاستفاده‌گر این کار را کردند، گفت: مردم از اصل ولایت و حکومت خود حمایت می‌کنند ولی توقع دارند که مسئولان آنها را درک کنند.

ندیمی در گفتگو با دیارمیرزا ادامه داد: دولت با بیان اینکه ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور نیاز به حمایت دارند، نشان داد که مردم را درک کرده است اما این کار کافی نیست و باید به مردم عنایت مالی و مساعدت‌های بودجه‌ای شود و بخصوص باید از افزایش قیمت در حوزه کالا و خدمات جلوگیری کرد.

اصلا زیبنده نظام اجرایی نیست که هنوز مخاطبین خود را نشناسد

این کارشناس حوزه اقتصاد پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه «به نظر شما تصمیم‌گیری در خصوص افزایش بنزین با عجله رخ نداد؟ زیرا اول سهمیه‌بندی صورت پذیرفت سپس در خصوص بنزین سرویس‌های مدارس و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و… صحبت شد؟» نیز گفت: ایرادهای که شما می‌فرمایید محل تأمل دارد و اصلا زیبنده نظام اجرایی نیست که با پدیده افزایش قیمت‌ها روبرو باشد و سال‌های سال تجربه افزایش قیمت حامل‎‌های انرژی را داشته باشد اما هنوز مخاطبین خود را نشناسد.

وی ادامه داد: نماینده مجلس را متهم می‌کنیم که چرا می‌گویی از افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشتم زیرا رئیس قوه مجریه گزارش می‌دهد که در چندین جلسه در این خصوص بحث شده و همه هم نظر موافق داشتند و از یک طرف دولت را متهم می‌کنیم که قوه‌مجریه کسانی سرویس مدارس یا حمل و نقل عمومی دارند جزو مخاطبین هستند و یکی از نکاتی که مجلس و دولت باید بر روی آن تأکید کنند همین است که هرچقدر می‌توانند حمل و نقل عمومی را تقویت کنند و حمل و نقل عمومی از قطار تهران-رشت شروع می‌شود تا مترو، اتوبوس و تاکسی فعال و…

نماینده سابق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: در برخی از شهرها مانند تهران مشاهده می‌شود که فقط از امتیازات تاکسی‌ها استفاده می‌شود اما خودروها کار نمی‌کنند مثلا من در پارکینگ وزارتخانه‌های زیادی دیدم که تاکسی‌های بسیاری پارک شده‌اند و این بدان معناست که کارمندانی هستند که تاکسی را خریداری کردند و از امتیازات آن مانند بحث زوج و فرد، بنزین و ترافیک و… استفاده می‌کنند.

ندیمی گفت: یک طرح جامع، طرحی است که اولاً مخاطبین خود ثانیاً مشکلات، ثالثاً برون رفت‌ها، رابعاً تقلیل مشکلات را بشناسد و در انتها امید را به جامعه تزریق کند.

وی در گفتگو با دیارمیرزا افزود: ما با نظام حاکمیت و اجرایی از جهت مشکلات تحریمی همدلی می‌کنیم اما مشکلات مردم را  از نظر اصل شناخت و اصل مدیریت مورد سوال قرار می‌دهیم مثلا از مجلس محترم می‌پرسیم که آیا نمی‌تواستیم کمک مشورتی به دولت در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه بدهیم و چند طرح فوریتی بیاوریم که چه کنیم مشکلات مردم کمتر شود؟! به قوه‌مجریه ایراد می‌گیرم که آیا شما نمی‌دانستید که مدارس ما باز هستند؟ نمی‌دانستید اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند؟ و حتی در خصوص CNGهای تعطیل سوال می‌کنیم که لااقل به وزارت نفت می‌گفتید که CNGهای تعطیل را فعال کنند.

متأسفانه مجلس در جایگاه حمایتی و فکری دولت نیست

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه مردم می‌دانند که نظام و کشور با مشکلاتی روبرو است، گفت: مردم می‌گویند ما حکومت تشکیل دادیم تا غم ما را بخورد اما غم من را نخوردند و به بسیاری از موارد توجه نشده است و حق می‌دهم که مشکلات اجرایی و پارلمانی وجود داشته است.

ندیمی در پایان گفتگوی خود با دیارمیرزا اظهار کرد: متأسفانه مجلس در جایگاه حمایتی و فکری دولت و حکومت نیست، ما از نمایندگان انتظار داریم که مشاور دولت و نظام باشند و هرچه مجلس کارشناس‌تر باشد به کشور بیشتر کمک می‌کند.

Share