دادستان انزلی‌ تاکید کرد:

قول و عمل ‌محیط‌ زیست برای نجات تالاب انزلی با هم مطابقت ندارد

دادستان بندرانزلی به تناقض در عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست جهت نجات تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای طرح بایوجمی و سرطان‌زا بودن مواد این طرح آیا سازمان مذکور می‌تواند به حاشیه‌نشینان تالاب انزلی پاسخگو باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سید رحمان سیدزاده با بیان اینکه قول و عمل سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات تالاب انزلی با هم تناقض دارد اظهار داشت: در صورت اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی و سرطان‌زا بودن مواد مورد استفاده آن این سازمان آیا می‌تواند به مردم و حاشیه‌نشینان تالاب پاسخگو باشد.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه بلافاصله پس از ورودش به دادستانی این شهرستان NGO ها و گروه‌های دوستدار محیط‌زیست با ابراز نگرانی از اجرای یک طرح خطرناک به دادسرا مراجعه کردند عنوان کرد: در دیدارهایی که با این گروه‌ها و افراد داشتم موضوع اجرای طرحی موسوم به بایوجمی در تالاب انزلی از طرف آنان مطرح شد.

سیدزاده به استعلاماتی که دادستانی برای روشن شدن این موضوع از دانشگاه‌های خارج کشور و دانشگاه‌های داخلی نظیر شهیدبهشتی انجام داده است اشاره کرد و ابراز داشت: در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ یک جلسه هم‌اندیشی با حضور اساتید برتر دانشگاه‌های داخلی جهت بررسی معایب و مزایای احتمالی اجرای طرح بایوجمی برگزار شد.

وی عدم احیاء تالاب انزلی با استفاده از طرح بایوجمی و ضرورت احداث یک تصفیه‌خانه در بالادست را از مهم‌ترین موضوعاتی که توسط اساتید دانشگاه در جلسه هم‌اندیشی مورد تأکید بود اعلام کرد و گفت: پس از این بود که دادستانی بندرانزلی با ارسال یک نامه‌ای به سازمان محیط زیست خواستار ارائه اسناد مربوط به اجرای طرح بایوجمی شد.

دادستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه این درخواست دو بار انجام شد اما سازمان محیط‌زیست در نهایت تنها یکسری اسناد گزینشی آن هم مربوط به موافقان اجرای بایوجمی را ارسال کرد افزود: جالب این جا است که خود ناظر طرح بایوجمی نیز در جلسه هم‌اندیشی اساتید دانشگاه بر ضرورت احداث تصفیه‌خانه قبل از اجرای طرح تأکید کرده بود.

سیدزاده ادعای ناظر طرح بایوجمی مبنی بر اینکه احداث تصفیه‌خانه از وظایف وزارت نیرو بوده و سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مورد تکلیفی ندارد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: علاوه بر تمام این تناقض‌گویی‌ها در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی تأکید شد که مجری طرح بایوجمی باید حتماً مجوز ستاد نانو کشور را ارائه کند.

وی از استعلام دادستانی انزلی از ستاد نانو کشور در تاریخ ۱ تیر ۹۸ خبر داد و در تشریح بیشتر جزئیات جوابیه داده شده نیز خاطرنشان کرد: این ستاد در نامه‌ای هرگونه اعطای مجوز را به شرکت مجری بایوجمی رد کرد از سوی دیگر ۴ دلیل نیز برای اثبات غیر استاندارد بودن و سمی بودن ماده مورد استفاده در طرح مذکور ارائه داد.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه طبق گفته‌های ستاد نانو و اساتید برجسته کشور نه‌تنها جانداران بلکه حتی مردم و حاشیه‌نشین‌های تالاب انزلی از آسیب‌های مواد سمی بایوجمی در امان نخواهند ماند اظهار داشت: در مقالات علمی اساتید دانشگاه به صراحت آمده که ماده نانو دی‌اکسید تیتانیوم مورد استفاده در طرح بایوجمی سرطان‌زا است.

سیدزاده با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با تمام این خطرات و بدون پاسخ به پرسش‌ها و شبهات ارائه شده قصد داشته ۲ میلیون لیتر از این ماده خطرناک را در داخل تالاب انزلی بریزد گفت: شرکت نانو صنعت پرشیا که مجری طرح بایوجمی است می‌گوید این روش رسوب‌زدایی را اختراع کرده و به ثبت رسانده است.

وی تغییر اسم به یکباره طرح احیاء تالاب انزلی از نانو به بایوجمی را عملی بسیار سؤال برانگیز دانست و با بیان اینکه مجری طرح و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از حواشی ایجاد شده نانو بودن طرح را انکار کرده‌اند افزود: ما مواد مورد استفاده در طرح بایوجمی را به سه آزمایشگاه فرستادیم که هر سه آن‌ها نانو بودن آن را تأیید کردند.

دادستان بندرانزلی به مصاحبه ناظر طرح بایوجمی با تسنیم و تأیید نانو بودن مواد مورد استفاده در طرح از طرف وی در تاریخ ۲۲ خرداد ۹۸ یعنی سه روز بعد از توقف اجرای طرح توسط دادستانی را متذکر شد و ابراز داشت: به گفته ستاد نانو کشور مجری طرح بایوجمی ۱۵ سال است که نتوانسته ادعاهایش را به این نهاد اثبات کند.

سیدزاده از اعلام مخالفت جایکا (سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن با ۱۵ سال کار علمی در تالاب انزلی) در تاریخ ۲۷ آذر ۹۷ با اجرای طرح بایوجمی خبر داد و با بیان اینکه جایکا ۴ دلیل برای این مخالفت ارائه کرده ابراز داشت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی همه ملزم به حفاظت محیط زیست هستند بنابراین دستگاه قضایی به این قضیه ورود کرد.

وی به دستور رئیس کل دادگستری گیلان به دادستانی بندرانزلی مبنی بر اینکه بدون هیچ تعارفی باید در مقابل افرادی که علیه محیط زیست اقدام می‌کنند بایستد اشاره کرد و اظهار داشت: سازمانی که خود متولی حفاظت از محیط زیست است چطور جلوی اجرای طرحی که اساتید دانشگاه بارها مضرات آن را گوشزد کرده‌اند نمی‌گیرد.

دادستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه شرکت مجری طرح بایوجمی بدون اخذ مجوز از ستاد نانو کشور چگونه و با چه اجازه‌ای اقدام به ریختن مواد به داخل تالاب انزلی کرده است تصریح کرد: مگر ستاد نانو کشور از غیر استاندارد بودن و عدم صدور مجوز برای شرکت مذکور خبر نداد پس چگونه سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه این کار را داده است.

سیدزاده حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مجری طرح بایوجمی در دفتر کار خود را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: این افراد در اتاق بنده صراحتاً به من گفتند که بعد از اجرای طرح بایوجمی باید مو، پوست و خون حاشیه‌نشینان تالاب انزلی را بررسی کنند تا ببینند اجرای بایوجمی چه اثراتی بر روی آن‌ها داشته است.

دادستان بندرانزلی عدم ارسال نتایج اجرای طرح در کشور ویتنام، فروخته نشدن طرح به شرکت کره‌ای، مخالفت ستاد نانو کشور و تناقض‌گویی‌های سازمان حفاظت محیط زیست را از ابهامات اجرای طرح بایوجمی خواند و گفت: با تمام تفاسیر ذکر شده، این افراد طرح بایوجمی را در سطح بسیار وسیعی از تالاب انزلی اجرایی کردند.

وی خطر سرطان‌زا بودن مواد مورد استفاده در طرح بایوجمی را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه اگر ۵۰ درصد احتمالات داده شده اتفاق بیافتد چه کسی پاسخگوی فجایع پیش‌آمده خواهد بود افزود: پرسش بنده این است آیا اصلاً سازمان حفاظت محیط‌زیست بعدها با عیان شدن مضرات طرح بایوجمی جوابی دارد که به مردم ارائه دهد.

سیدزاده اظهار نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر اینکه تالاب انزلی تا چند سال دیگر خشک می‌شود را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه قول و عمل این سازمان با هم مطابقت ندارد عنوان کرد: مگر سازمان محیط زیست متولی این حوزه نیست پس چرا گذاشت کار به این جا برسد و هیچ اقدامی برای جلوگیری کردن از آن انجام نداد.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه مدیرکل تالاب‌های کشور با ۲۵ سال سابقه کار در این بخش چطور اجازه داده وضعیت تالاب انزلی اینقدر وخیم شود خاطرنشان کرد: به گفته این افراد تالاب انزلی هم‌اکنون در معرض تهدید قرار گرفته و لابد باید قبول کنیم که برای نجات آن مجبور به اجرای طرح بایوجمی و استفاده از یک ماده شیمیایی شده‌اند.

سید‌زاده احداث سد بر روی رودخانه‌ای که به گفته متخصصان پاک‌ترین و بهترین آب را وارد تالاب انزلی می‌کرده است را نیز از جمله پرسش‌های بدون پاسخ دانست و بیان داشت: اگر واقعاً تالاب انزلی در حال خشک شدن است و قول و عمل سازمان حفاظت محیط‌زیست با هم می‌خواند پس چرا این سازمان اجازه احداث سد را داده است.

Share