پژوهشگر حوزه شهری مطرح کرد:

عدم بازگشت سرمایه مانعی برای جذب و پرورش ظرفیت شهرهای خلاق است

پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی یونسکو در باز پس گیری عنوان شهر خلاق خوراک از رشت، عدم بازگشت سرمایه مانعی مهم در جذب و پرورش ظرفیت شهرهای خلاق عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، امین مسعودی پژوهشگر حوزه شهری ظهر امروز در پنجاه و دومین نشست توسعه سازمان برنامه‌وبودجه گیلان با موضوع «تحقق رویکرد شهر خلاق گذر از کمیت به کیفیت در شهرها» در سالن اجتماعات این سازمان اظهار کرد: در سال‌های گذشته در نظام برنامه‌ریزی اقدامات جدیدی با رویکردهای متفاوت و کیفی‌تر پیرامون شهرها مطرح شد.

امین مسعودی به یکی از رویکردهای جدید در نظام شهری اشاره کرد و گفت: یکی از این رویکردها عنوان شهر خلاق بود و به‌طورکلی به دنبال خلاقیتی است که در تمامی آحاد شهری که به نحوی زمینه‌ساز اتفاقات شهری هستند و یا اتفاقات شهری بر روی روند حرکت آنان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه شهر خلاق از نظریات نوپا در مبحث برنامه‌ریزی شهری است، تصریح کرد: واژه شهر خلاق به یک موتور محرک مدنی در شهرها تبدیل‌شده است و شهرها در ذات خود پتانسیل‌هایی دارند که بنا به دلایلی مغفول مانده و در قالب شهر خلاق این پتانسیل‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.

پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به اینکه خلاقیت، تولید از هیچ‌چیز و یا راه‌اندازی چیزی که وجود دارد اما بالفعل نشده است، بیان کرد: شاخصه و معیارهای مختلفی برای این موضوع وجود دارد و جغرافیای خلاقیت شامل چهار زمینه است که نخستین آن زمینه‌ها، فرآیندی است که این خلاقیت باید طی کند است.

مسعودی با بیان اینکه خلاقیت شهری به‌عنوان یک چتر است، گفت: این چتر موارد متعددی با عناوینی ازجمله طبقه خلاق را در برمی‌گیرد که در این طبقه هنرمندان، دانشمندان در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با تأکید به کارکرد اقتصادی طبقه خلاق افزود: این طبقه در اقتصاد و ایجاد شهر خلاق نقش مؤثری دارند و عنوان شهر خلاق راهکاری برای افزایش بازدیدکنندگان از شهرها است.

پژوهشگر حوزه شهری به محیط خلاق به‌عنوان یکی از مزیت‌های ایجاد صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: رشت یک شهر خلاق در بخش خوراک بر اساس شاخص‌هایی است که توسط یونسکو مطرح شده است.

وی با بیان اینکه چهار شهر ایران در حوزه شهر خلاق یونسکو مشغول فعالیت هستند، تصریح: اصفهان، رشت، سنندج و بندرعباس چهار شهر خلاق در ابعادی ازجمله خوراک، موسیقی و غیره در یونسکو هستند که اخیراً مباحثی پیرامون سلب عنوان شهر خلاق خوراک از رشت توسط یونسکو مطرح شده است.

پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به نقش شهرداری رشت در تقویت هر چه‌بهتر عنوان شهر خلاق خوراک افزود: در حال حاضر در سایت شهرداری رشت درباره عنوان شهر خلاق خوراک فقط یک پوستر وجود دارد و این در حالی است که باید این برند از طریق تبلیغات محیطی به شهروندان و علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی شود.

مسعودی عدم بازگشت سرمایه را اصلی‌ترین مانع در جذب و پرورش استعدادهای خلاق در شهرها دانست و بیان کرد: زیرساخت‌های شهری زمینه‌ساز تقویت بسترها در حوزه شهرهای خلاق است و از تجارب بین‌المللی می‌توانیم برای شهر رشت نیز کمک بگیریم.

Share