فرماندار صومعه سرا تأکید کرد: رودخانه‌های شهرستان از نظر حجم مصالح فقیر هستند

در قبال برداشت شن از رودخانه‌ها باید خدمات ارائه شود

سیدمحمدی با بیان اینکه طبق شیوه نامه شرکتها در صورت برداشت شن از رودخانه ها باید خدمات ارائه شود، گفت: ما خواهان این هستیم که اقدامات تامینی انجام شود و مخاطراتی که برای مردم وجود دارد رفع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ساماندهی رودخانه ها به ریاست سیدجلال سیدمحمدی، فرماندار صومعه سرا برگزار شد.

سیدمحمدی در این جلسه ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان و یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی، با بیان اینکه ۱۳آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ کشور است، اظهار کرد: تبعید امام خمینی(ره)، کشتار دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان سه واقعه مهم در تاریخ کشور است که در ۱۳آبان در سه دوره مختلف رخ داده است.

وی با بیان اینکه این وقایع پایه گذار حرکتی اساسی است که امام راحل از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرده اند، افزود: ۱۳آبان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

سیدمحمدی با بیان اینکه ۱۳آبان یکی از روزهای اثرگذار است که ملت ایران در راستای مبارزه با استکبار جهانی آن را گرامی می‌دارند، خاطرنشان کرد: اقشار مختلف مردم با حضور پرشور در راهپیمایی ۱۳آبان انزجار و تنفر خود را از استکبار جهانی اعلام می کنند.

وی با بیان اینکه روح مبارزه خواهی و آزاده طلبی برگرفته از آیین و مکتب انقلاب است که با حضور آینده سازان میهن اسلامی در روز ۱۳آبان در جای جای کشور تقویت می‌شود و روحیه آزادمردی و استکبارستیزی استمرار می یابد، گفت: این جلسه با محوریت بررسی اقدامات انجام شده در راستای ستاد ساماندهی رودخانه ها و شیوه نامه برگزار شده است.

سیدمحمدی به وقوع سیل اخیر در شهرستان طی هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سیل هفته های گذشته، بافت شهرستان و  جریان رودخانه های مختلف در شهرستان، احتمال آبگرفتگی و سیلاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه  باید از فرصتهای این چنینی، شیوه نامه ساماندهی رودخانه ها در راستای کمتر کردن خطرات احتمالی استفاده کرد، گفت: در شهرستان رودخانه هایی وجود دارند که لایروبی نشده اند که امروز به یک معضل تبدیل شده است.

فرماندار صومعه سرا با بیان اینکه باید از فرصتها و ظرفیت شیوه نامه در راستای ساماندهی رودخانه ها و بهینه کردن وضعیت رودخانه ها استفاده کرد، گفت: بر اساس مصوبات جلسات گذشته تعدادی از رودخانه ها برای ساماندهی در اختیار شرکتها قرار گرفته اند و در برخی از رودخانه ها اقداماتی انجام شده و برخی از شرکتها تاکنون ورود نکرده اند. شرکتها باید در ابتدا توانمندی شرکت را  بسنجند و  بر اساس نیاز و بحرانی که وجود دارد تقاضا را مورد ارزیابی  و بر اساس شیوه نامه نسبت به برداشت اقدام کنند.

 وی ادامه داد: شرکتهایی که تاکنون ورود نکرده اند تابحال توان اجرای کار را نداشته اند؛ شرکتها باید از قبل فضا را مورد بررسی قرار دهند و امکانات و خدمات را بسنجند سپس متقاضی شوند.

سیدمحمدی با بیان اینکه طبق شیوه نامه شرکتها در صورت برداشت شن از رودخانه ها باید خدمات ارائه شود، گفت: ما خواهان این هستیم که اقدامات تامینی انجام شود و مخاطراتی که برای مردم وجود دارد رفع شود.

وی لایروبی و دیواره سازی رودخانه ها را از اقدامات مورد تاکید و پیگیری دانست و عنوان کرد: هدف از اجرای شیوه نامه برداشت از رودخانه ها است ولی در قبال این برداشت باید کار صورت گیرد.

سیدمحمدی به ایجاد مشکلات به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط برخی از شوراها، دهیاران و… در اجرای این شیوه نامه اشاره کرد و گفت: لازم است با کسانی که بدنبال ایجاد مانع در اجرای این شیوه نامه هستند برخورد شود.

وی متذکر شد: هر تصمیمی که در این زمینه اخذ می شود، تصمیم ستاد شهرستانی و کارشناسی شده است.

فرماندار صومعه سرا با بیان اینکه رودخانه های شهرستان از نظر حجم مصالح فقیر هستند، گفت: رودخانه هایی که در بالادست قرار دارند آورده مصالحشان بیشتر است و این یکی از مشکلات ما است.

وی افزود: علی رغم فضای موجود مسائل و مشکلات باید از ظرفیتها و حداقل امکانات بهترین بهره را برد تا تهدیدات و خطراتی که بواسطه سیل شهرستان را تهدید می کند کاهش دهیم.

سیدمحمدی با بیان اینکه همکاری همگان در این زمینه لازم است، گفت: چند رودخانه شهرستان ابلاغ اعتبار شده اند و آب منطقه ای استان پیگیر اجرای کارها در خصوص لایروبی و دیواره سازی هستند.

وی با بیان اینکه آزادسازی حرائم رودخانه ها و برخورد با متخلفین در این خصوص جدی گرفته شود، گفت: با جدی گرفتن دستورالعمل شیوه نامه ان شاء ا… بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

Share