ربیعی خبرداد: ۱۵ آبان ماه روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن کارکنان است

جزئیات نامه روحانی به پادشاه عربستان و حمله به کنسولگری ایران در کربلا

سخنگوی دولت گفت: خود برتربینی مستکبرانه امروز هم مشکل آمریکا است و شکل دیگری از کاپیتولاسیون را شاهد هستیم، زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌ها و خروج از برجام هم ناشی از همین احساس است. جنبش دانشجویی ناشی از همین اتفاقات حس استکارستیزی خود را بروز داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز(دوشنبه) در نشست خبری ضمن گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان، گفت:  ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ از سخنرانی استکبارستیزانه امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون و برای استقلال و غرور ایرانی آغاز می‌شود و در دوران اخیر به دور جدیدی از فشارهای آمریکا علیه ملت ایران باز می گردد.

وی افزود: این بار هم آمریکایی‌ها در ۱۳ آبان ۹۶ تحریم‌های ظالمانه و بی سابقه خود را آغاز کردند؛ هم فشار اقتصادی، هم جنگ اقتصادی و روانی. اگر صفت بی سابقه را برای تحریم های ۹۶ به بعد بکار می بریم برای این است که هم زندگی روزمره ایرانیان و هم روان جامعه ایران را مورد هدف قرار دادند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این تحریم‌ها کاپیتولاسیون جدیدی برای ما محسوب می‌شود. حجت ما برای روز ۱۳ آبان که روز ملی مبارزه با استکبار است، کودتای ۲۸ مرداد نیز هست. سال‌ها کمک‌های نظامی به صدام در هشت سال جنگ تحمیلی، ساقط کردن هواپیمای مسافربری و کشتار مردم بیگناه ایران، کارشکنی و اعمال فشارهای غیر انسانی و غیر بشری به ملت ایران در دوره‌های مختلف حجت هایی است که ما امروز را روز مبارزه با استکبار نامیدیم.

 آمریکا حس خودبرتربینی مستکبرانه دارد

ربیعی تاکید کرد: ۱۳ آبان از منظر ما نمادی از ظلم و جنایت یک دولت زورگو بر ملتی حق‌طلب و با عزت است، عزتی که آمریکایی‌ها می خواستند با کاپیتولاسیون آن را له و زایل کنند، تصور آمریکایی‌ها در آن روز این بود که یک ملت استثنایی هستند و این حق را دارند که در هر جایی از دنیا دست به دست ظلم و ستم بزنند هیچ سیستم قضایی جز کشور خودشان حق محاکمه آنها را نداشته باشد.

وی افزود: مشکل اصلی آمریکا هنوز هم همین حس استثناپنداری، خودبرتربینی مستکبرانه و خودستایی آمریکایی است که تا امروز هم ادامه دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امروز شکل دیگری از کاپیتولاسیون را شاهد هستیم. عمده اقدامات اخیر واشنگتن در خروج از سلسله‌ای از توافقات بین‌المللی از جمله برجام و زیر پاگذاشتن حقوق ملت‌ها و دولت‌های جهان ناشی از همین احساس است که تا به امروز ادامه داشته است و به طرز حیرت‌انگیزی دولت آمریکا به خود اجازه می‌دهد که قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد گذارد و بدترین جنایت ها را علیه ملت ها بدون بیم از پیگرد بین المللی مرتکب شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: همه اقشار اجتماعی با پیشتازی جنبش دانشجویی ایرانی زخم خورده و رنجور از همین خوی استکباری آمریکا بود که احساسات انقلابی خود را در ۱۳ آبان ۵۸ بروز داد، آنچه در آن روزها گذشته است هنوز مورد استناد آمریکایی‌ها است اما هرگز به جامعه و افکار عمومی خود توضیح نمی‌دهند که علل و ریشه‌های این اقدام در رفتارهای آمریکا نهفته است.

وی تاکید کرد: آمریکا همزمان با سالگرد ۱۳ آبان مدعی شده است که چهلمین سالگرد ۱۳ آبان یادآور رفتارهای بدخواهانه رژیم ایران است، اما به واقع چه کسی رفتار بدخواهانه دارد؟ آنکه تحریم غذایی و دارویی و محدودسازی حق زندگی و حق معطوف به سلامت شهروندان ایرانی را به یک ابزار جنگی و تروریستی به منظور شوراندن ملت و کشاندن تحریم زدگان به براندازی تبدیل کرده یا آن ملت که در دفاع از حق زندگی، صلح و مقاومت ملی، اهداف خود را پیش می‌برد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۱۳ آبان ۵۸ مرحله نوینی از اعتلای انقلاب اسلامی ما بود، در چنین روزی رژیم دیکتاتوری شاه به روی تظاهرکنندگان که دارای ترکیب جوان و دانش آموزی بودند، آتش گشود.

ربیعی در ادامه این نشست خبری از آغاز مرحله جدید طرح تحول سلامت طی امروز خبر داد و گفت: امروز پوشش بیمه اجباری سلامت در سازمان بیمه سلامت رونمایی شد و بر اساس این طرح، صد درصد بیمه افرادی که ۴۰ درصد درآمد دارند، پرداخت خواهد شد.

وی افزود: آنهایی که بیش از ۴۰ درصد درآمد دارند، ۵۰ درصد بیمه‌شان از سوی دولت پرداخت خواهد شد و آنهایی که حداقل دستمزد را دارند، حق بیمه خود را مانند سایر کارمندان پرداخت خواهند کرد. این اقدام جهت بیمه کردن اقشار جدید جامعه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ارتقای سطح سلامت از سال ۹۲ برنامه اصلی دولت تدبیر و امید بود و با وجود فشارهایی که علیه جان و مال ایرانیان انجام شده، با تدبیر، تحول سلامت و گسترش بیمه‌ها، راهکاری برای حفاظت از سلامت در برابر تحریم‌ها است.

ربیعی اظهار داشت: با توجه به تحریم ها اقدامات دولت جهت تامین مواد اولیه تولید دارو و تامین دارو مورد توجه بوده است. شرکت های دانش بنیان هر روز نیازهای دارویی ما را تولید می کنند تا از واردات پیشگیری شود، توسعه زیرساخت ها و ماندگاری متخصصین در مناطق کمتر برخوردار نیز ادامه دارد. ما پیشگیری را بر درمان مقدم کردیم، درمان سرپایی و بستری نیز به سمت آن جهت گیری خواهد شد.

وی از بهره برداری ۲ هزار طرح بهداشتی تا پایان سال خبر داد و گفت: این اقدام منهای برنامه های تامین اجتماعی است.

«گام چهارم» توسط رئیس جمهور اعلام می شود

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در چه سطحی عملی می شود؟ عنوان کرد: اجازه دهید همان روز که رئیس جمهور گام چهارم را اعلام می کند جزییات را بیان کند گام چهارم در روز و ساعت مقرر اعلام خواهد شد اما در حال حاضر ساعت آن را نمی دانم. قطعا بنا بر وعده ای که داشتیم در گام های مختلف هم به اروپایی ها فرصت دادیم و هم ملت خودمان دیدند  که با صبر استراتژیک این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم. سیاست زورگویانه  آمریکا و عدم همکاری اروپا منجر به این اقدام شده است.

۱۴ و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با توجه به موضوع واردات گندم در چند هفته گذشته آیا این موضوع خودکفایی گندم را به خطر می اندازد، تصریح کرد: آنچه به طور مشخص در دولت گزارش شد این بود که ما ۱۴.۵ میلیون تن تولید گندم داشتیم و با توجه به مصرف صنعتی، شیرینی پزی و سایر مصارف در مجموع این میزان حاصل شده و حتی یک میلیون اضافه تولید داشته ایم.

وی با اشاره به افزایش تولیدات در برنج، بیان کرد: سیاست دولت روحانی خودکفایی گندم بود که فراموش شده بود، اگر اجازه داده شد که برخی وزارتخانه ها واردات داشته باشند این بود که در صورت لزوم این واردات برای مصرف استراتژیک استفاده شود. دولت عهده دار امور اجرایی کشور است و از صلاحیت های قوه مجریه است که با کار کارشناسی این تصمیمات را اتخاذ کند. البته دولت از نظرات سایر قوا نیز در این زمینه استقبال می کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: از دستگاه های ذیربط پرسش می شود و تحلیل ها و آنچه تصمیم را به قیمت می رساند اعلام خواهیم کرد، در تصمیم گیری باید همه جوانب را بسنجیم، در تصمیمات قضایی هم حتما جوانب مختلف مدنظر خواهد بود، در نتیجه تولید ما با قطعیت بیش از مصرف ماست.

ربیعی در رابطه با وضعیت صادرات و واردات در دولت اظهار داشت: خوشبختانه در امر صادارت و واردات حداقل در دو سال اخیر و برای مثال در سال ۹۷ که دچار مشکل بودیم واردات کم شده است و صادرات پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری ما  مثبت بوده و نشان دهنده این است که با خام فروشی مبارزه کرده ایم، اظهار داشت: پتروشیمی ها خوب عمل می کنند و با فشار آمریکایی ها برای ناتوان سازی در صادرات ما در زمینه نفت، پتروشیمی و سایر موارد  بازارهای خوبی به دست آوردیم. کالاهایی که تاکنون با تعرفه وارد می کردیم را کم کرده ایم و از شرکت های دانش بنیان درخواست کردیم در صورت توان تولید به آنها سفارش دهیم و از آنها حمایت کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال ۹۱، واردات ما یازده هزار و ۹۳۳ میلیون دلار و با تراز منفی بوده است که در سال ۹۷ این میزان به ۱۶ میلیون دلار و مثبت تغییر کرده است، گفت: سال ۹۶ تکانه ای داشتیم اما سال ۹۴ و ۹۵ هم مثبت بودیم و خود این آمار نشان دهنده این است دولت برای حل مشکلات معیشت مردم ایستاده است. در زمینه کالاهای مصرفی و قاچاق دو میلیارد کاهش داشتیم که مسیر خوبی بوده و نیروی انتظامی و وزارت کشور در این زمینه بسیار زحمت کشیده اند.

ربیعی افزود: ۱۵۲۴ قلم از این کالاها را از تعرفه ها خارج کردیم و با توجه به اتفاقات بعد از فشار تحریم ها که بی سابقه است در حال کاهش واردات هستیم.

دولت در پنج سال اول رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرد

وی تاکید کرد: در تورم ناشی از فشار تحریم و کنده شدن پول نفت از قیمت ارز لازم است به عنوان دفاع از دولت باید بگویم اگر هر کس دیگری در این موقعیت قرار داشت حتما وضع از این بدتر بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در ۵ سال، رشد ۱۲ درصد را تجربه کردیم، گفت: دولت، دولت رشد منفی نبوده است و تحریم  را هم هزینه عزت و استقلال ملت ایران می دانیم اما اعتقاد داریم نباید در تحریم زندگی کنیم و ان شاءالله با اتکا به داخل و منویات رهبری دولت شرایط بهتری را تجربه می کند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آخرین وضعیت سهمیه بندی بنزین، عنوان کرد: در این زمینه هنوز چند سناریو مختلف  در دولت مطرح است که در این سناریوها سعی کردیم نظر اقتصاددانان، کارشناسان و حتی جامعه شناسان را در نظر بگیریم، در دوره های مختلف هم این موضوع مطرح بوده در نهایت چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده و هنوز تصمیم نهایی برای انتخاب سناریو اتخاذ نشده است.

وی افزود: بنا بر نظر رئیس جمهور هر گونه منابع حاصل از تغییرات قیمت در جهت کاهش فاصله طبقاتی به کار گرفته خواهد شد و هیچ یک از درآمدها به خزانه برای بودجه و مصارف دولتی نخواهد رفت و هر چه به دست آورده شود به سمت اقشاری که سهم کمتری دارند خواهد رفت که شامل حقوق بگیران ثابت، کارگران، گروه های هدف، افراد کم درآمد به صورت هوشمند واگذار خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طی تحقیقات مشمولین این واگذاری ۷ دهک خواهند بود، گفت: این طرح، طرح اجتماعی معیشتی و برای بهبود معیشت مردم صورت خواهد پذیرفت.

فشارهای آمریکا نباید باعث دوری همسایگان در منطقه شود/نامه روحانی به پادشاهان عربستان و بحرین

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با هدف حضور رئیس جمهور در شورای همکاری خلیج فارس که در کویت برگزار می شود، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نامه هایی ارسال کردند و همواره تاکید داشتیم اساس نامه ها، صلح منطقه و ثبات منطقه بوده است اما معتقدیم دوجانبه های متعددی می تواند در منطقه شکل بگیرد. فشارهای آمریکا نباید باعث دوری کشورهای منطقه از همسایگان شود.

سخنگوی دولت در خصوص نامه رئیس جمهور به پادشاه عربستان و بحرین، گفت: دولت همواره تاکید داشته که به دنبال صلح و ثبات منطقه است که همین رویکرد جان مایه نگارش نامه به پادشاهان دو کشور عربستان و بحرین بود.

وی افزود: منافع دیگران هم ایجاب نکند آمریکا منطقه را ترک می کند، همانطور که مردم کرد را به کار گرفت و رها کرد. ما منافع عمیق داریم و پیام ما امنیت و صلح بوده اما دیدگاه ما چند جانبه های مختلف است که بازار اقتصاد و مردم منطقه را پویا و فعال می کند.

۱۵ آبان ماه روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن کارکنان است

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با جزییات طرح مسکن دولت برای کارمندان و زمان آغاز ثبت نام و نحوه واگذاری این مساکن را تشریح کرد: ۵ وزارتخانه و سازمان برای ساختن مسکن کارکنان تفاهم نامه امضا کردند و ۱۵ آبان ماه روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن است و در این طرح ۱۰ استان انتخاب شدند. در استان های زنجان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، سمنان، چهار محال و بختیاری و همدان  این طرح اجرایی می شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مسکن های دهک های یک و دو توسط سازمان های حمایتی دنبال می شود و برای اقشار مورد هدف هم نرخ تسهیلات مطابق تسهیلات ارزان قیمت و پایین است. تسهیلات ۱۸ درصد در بافت های فرسوده دارای ۵۰ درصد یارانه و با پروانه رایگان است.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با واردات ذرت آلوده به کشور تاکید کرد: این موضوع برای بار سوم است که مطرح می شود اما بیانیات مختلف موجب نگرانی هایی بوده به همین دلیل از دوستان می خواهم که در بیانات شان دقت کنند که موجب ناآرامی جامعه در این شرایط نشود.

هیچ ذرت آلوده ای وارد کشور نشده است

وی تاکید کرد: آنچه مشخص است و سازمان استاندارد امروز به آن پاسخ داد این است که هیچ ذرت آلوده ای وارد کشور نشده است و آنچه مطرح بوده مقداری ذرت توسط بخش های دیگری وارد شده بود و سازمان استاندارد و دامپزشکی هم آن را گزارش داده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اتفاق شب گذشته در کربلا و حمله به کنسولگری و اینکه موضع ایران در این باره چیست، تصریح کرد: جالب این است ترامپ چرا اینقدر زود توئیت می کند و تا عکس می بیند ذوق می کند و توئیت می زند بحث عراق برای ما حائز اهمیت است عراق کشور همسایه است و سرنوشت آن با ایران از دیرین مرتبط بوده است.

«ترامپ» روی موج خواسته های مردم عراق سوار شده است

ربیعی ادامه داد: مردم عراق از دولت عراق مطالبات مشروعی داشتند که پاسخ های مناسب به درخواست های مشروع آنها داده شده است. مطمئن هستیم خواسته قانونی مردم عراق میان همه اقشار و مذاهب قابل توجه است اما در این میان شواهد اطلاعاتی، توئیت عجولانه ترامپ و اقدامات رژیم اسرائیل نشان می دهد آنها روی موج خواسته های به حق مردم سوار شده و عملیات روانی می کنند.

وی گفت: قطعا عده ای تحریک می شوند و به آنها نشانه های غلط داده می شود از اربعین و راهپیمایی اربعین زمان زیادی نگذشته و ما وظیفه همسایگان را در این می دانیم که در سیاست داخلی عراق دخالت نشود.

سخنگوی دولت بیان کرد: با تعامل های عراق و ملت عراق رفاه و امنیت مردم عراق هم به دست خواهد آمد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پخش مستندی از بخش خبری نیمروز در رابطه با خام فروشی و اینکه آیا برنامه ای برای مقابله با این موضوع وجود دارید؟ گفت: یکی از دلایل این اقدام تفاوت قیمت گازوئیل است، ارزان بودن گاز برای برخی این شرایط را به وجود می آورد. ما حتی کشتی هایی را  داشتیم که بخشی از آن قاچاق و بخشی از آن دارای مجوز بود اینها سیاست دولت نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست دولت خام فروشی نبوده و اینها تخلف است که در حال صورت گرفتن است، گفت: تحریم ها منجر به ایجاد فرصت می شود. در صنعت فولاد و صنایع مرتبط دریافت اقلام یارانه ای برخی شرکت ها این اقدامات را صورت می دهد.

Share