منشاء این مصوبه درخواست برخی از مدیران ارشد وزارت بهداشت بود

توضیح رئیس دانشگاه آزاد درباره تغییر رشته فرزندان هیأت علمی از دامپزشکی به پزشکی

طهرانچی گفت: منشاء این مصوبه درخواست برخی از مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و  آموزشی پزشکی بودند که حتی پیگیر اجرای خواسته خود به شکل دیگری در سال ۹۷ نیز بودند که موضوع در دوره اینجانب ادامه پیدا نکرد و مصوبه هیات رئیسه نیز در اسفند ماه سال قبل لغو گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی مطرح شدن اخبار و اظهار نظرهایی در محافل مختلف مبنی بر تغییر رشته فرزندان هیأت علمی از دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس این دانشگاه توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

در یک ماه اخیر بحث امتیاز «فرزندان هیات علمی» در دانشگاه‌ها در قالب اخباری مبنی بر تغییر رشته فرزندان هیأت علمی از دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی و در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح شد. در این زمینه دکتر کریم همتی معاون حقوقی وزارت بهداشت چندی پیش در خبری از توقف تغییر رشته فرزندان هیات علمی دانشگاه آزاد از دامپزشکی به پزشکی خبرداد و اعلام کرد: با تصمیم شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، نامه شماره ۵۲۰/۵۰۵ مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۱ معاونت آموزشی وزارت بهداشت کماکان لازم الاجرا است و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی از دامپزشکی به دیگر رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متوقف شده است.

پس از اعلام این خبر، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی درباره تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی پرداخت و گفت: آیین‌نامه‌ای داریم که دانشجویانی که در رشته دامپزشکی هستند و پدرشان هیئت‌علمی است با امتیاز۹۲.۵ می‌توانند به پزشکی تغییر رشته دهند. این آیین‌نامه امضای وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد و وزیر بهداشت را دارد و براساس آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است.

لاریجانی ادامه داد: بعد از مدتی متوجه شدیم که حدود ۲۰۰ مورد در دانشگاه آزاد در حال استفاده از این آیین‌نامه‌اند در حالی که شرایطش را ندارند. از ما خواستند امضا بگیرند که این کار را انجام دهند ولی ما قبول نکردیم اما متوجه شدیم در گذشته این تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی انجام گرفته است. می‌بایست برای این کار امضای دو وزیر و رئیس دانشگاه را می‌داشتند که لااقل وزیر بهداشت این را امضا نکردند.

پس از طرح این مسایل در فضای رسانه‌ها دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی از دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در سال ۹۵ دو نفر از مدیران وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که فرزندان آنها در رشته دامپزشکی قبول شده بودند، تمایل به تغییر رشته از دامپزشکی به داروسازی داشتند که با توجه به عدم کسب نمره لازم این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: با توجه به فشارهایی که از مجاری مختلف برای حل این مشکل به دانشگاه آزاد اسلامی وارد می‌شد، رئیس وقت این دانشگاه در شهریور ۹۶ پس از استعلام از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و اعلام موافقت آن وزارتخانه با انتقال فرزندان این افراد، با تعمیم این موضوع به کلیه فرزندان هیات علمی برای جلوگیری از رفتار تبعیض آمیز با توجه به اختیار مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تفویض اختیار وضعیت فرزندان اعضای هیأت علمی به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌نماید و لذا تصمیم می‌گیرد جابجایی رشته دامپزشکی به پزشکی شامل حال همه فرزندان اعضای هیأت علمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین این تصمیم که فرزندان هیأت علمی بتوانند از تسهیلات تغییر رشته دامپزشکی به پزشکی استفاده کنند، مهرماه ۱۳۹۶ در هیأت رئیسه به تصویب می‌رسد و دانشگاه آزاد اسلامی افراد متقاضی را به صورت مشروط قبل از دوره تصدی ریاست دانشگاه از سوی اینجانب ثبت نام می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در واقع منشاء این مصوبه درخواست برخی از مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و  آموزشی پزشکی بودند که حتی پیگیر اجرای خواسته خود به شکل دیگری در سال ۹۷ نیز بودند که موضوع در دوره اینجانب ادامه پیدا نکرد و مصوبه هیات رئیسه نیز در اسفند ماه سال قبل لغو گردید و با دستور دکتر نمکی وزیر بهداشت مبنی بر لغو مصوبه کمیسیون موارد خاص وزارت بهداشت در سال ۹۷، موضوع کاملاً منتفی گردید.

Share