علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

ترویج چند همسری، قبح این پدیده را می شکند | زنان در کنار هم علیه چندهمسری اقدام کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه طرح مسئله چندهمسری و تبلیغ و ترویج آن تنها به شکسته شدن قبح این پدیده غیر فرهنگی کمک می‌کند، گفت: فتاوای علما و مراجع دینی نیز پدیده چندهمسری را توصیه نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، رضا علیزاده  با اشاره به طرح مسئله چندهمسری از سوی برخی از افراد به ویژه در فضای مجازی، اظهار کرد: مطرح کردن مسئله چندهمسری به نوعی انحراف در افکار عمومی جامعه و دور کردن مردم از واقعیت‌های موجود است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۱ میلیون نفری مجردین در جامعه، افزود: بی‌تردید اگر حاکمیت شرایط فرهنگی و اقتصادی لازم از جمله ازدواج آسان، اشتغال، مسکن و… را برای جوانان فراهم کنند، شاهد افزایش تشکیل خانواده و فرزندآوری خواهیم بود. این در حالی است که پدیده چندهمسری نه تنها کمکی به کاهش تعداد مجردین نمی‌کند، بلکه می‌تواند به تشدید تجرد و حتی تزلزل بنیان خانواده‌های فعلی نیز بی‌انجامد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه پدیده چندهمسری در جامعه ایرانی و شیعی ما کارکردی ندارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش چندهمسری نه در مردان وجود دارد و نه در زنان و لذا ضرورتی به مطرح کردن چنین پدیده‌ای نیست.

علیزاده چندهمسری را یک راهکار سطحی و بدون تبعات مثبت دانست و ادامه داد: مادامی که نهادهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند، جامعه برای رفع مشکلات دست به دامان خطاهای بزرگتر می‌شود.

وی با بیان اینکه فتاوای علما و مراجع دینی نیز پدیده چندهمسری را توصیه نمی‌کنند، متذکر شد:‌ ازدواج امری مقدس و خانواده نهادی مهم و اثرگذار در دین مبین اسلام است و لذا به نظر می‌رسد پدیده مذکور خانواده را تحت‌الشعاع قرار داده و کارکردهای تربیتی آن را دچار اختلال می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان طرح مسئله چندهمسری را تنها یک مجوز برای مردانی دانست که پایبند به خانواده نیستند و گفت: امروزه جامعه با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند لذا در گام نخست باید وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود ببخشیم.

وی با تاکید بر لزوم نظرسنجی از زنان درباره پدیده چندهمسری، اضافه کرد: بی‌تردید بالای ۹۵ درصد زنان جامعه ما به ویژه زنان معتقد و مذهبی با چندهمسری مخالف هستند. متاسفانه در اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیازسنجی و ارزیابی دقیق و علمی صورت نمی‌گیرد و تبعات مثبت و منفی پدیده‌ها به درستی احصا نمی‌شود لذا مسئله چندهمسری نیز جزو مسائل هیجانی و غیر کارشناسی است.

علیزاده کاهش و پیری جمعیت را ناشی از کاهش آمار ازدواج و عمومیت تک‌فرزندی خانواده‌ها دانست و عنوان کرد:‌ خانواده‌ها درگیر مسائل اقتصادی هستند و خط فقر به مردم نزدیک شده لذا علاقمند به فرزندآوری نیستند. در چنین شرایطی چرا باید مسئله چندهمسری مطرح شود؟!

وی با بیان اینکه طرح مسئله چندهمسری و تبلیغ و ترویج آن تنها به شکسته شدن قبح این پدیده غیر فرهنگی کمک می‌کند، یادآور شد: به واسطه تعدد جنگ‌هایی که در صدر اسلام وجود داشت، آمار سربازان کشته شده بالا بود و به نسبت زنان شوهر از دست داده زیادی در جامعه وجود داشت. شاید پدیده چندهمسری در جوامع گذشته جوابگو بوده باشد، اما تسری این امر به زمان حال کاملا غیر عقلانی است و علمای دینی نیز مخالف چنین اقدامی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر لزوم همراهی زنان و مردان در مقابله با پدیده چندهمسری، اظهار کرد: همانگونه که زنان جامعه باید در کنار هم و علیه چندهمسری اقدام کنند، مردان نیز باید با پایبندی به کانون خانواده به ایفای نقش اجتماعی خود در ناکارآمد کردن چندهمسری بپردازند.

Share