جنازه بغدادی به دلیل انفجار به کلی متلاشی شد

ترامپ با تائید خبر کشته شدن رهبر داعش: او شبیه به یک سگ کشته شد!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ابوبکر بغدادی رهبر داعش در جریان حمله نیروهای این کشور در سوریه کشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ابوبکر بغدادی رهبر داعش در جریان حمله نیروهای این کشور در سوریه کشته شده است.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، وقتی رهبر داعش با هجوم نیروهای آمریکایی روبه‌رو شد، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و به همراه او سه کودک نیز کشته شدند.

وی همچنین گفت که بعد از کشته شدن ابوبکر بغدادی، تعدادی از ساکنین مخفیگاه تسلیم شدند. او گفت که در میان ساکنین، ۱۱ کودک نیز حضور داشتند که آسیب ندیدند.

آنطور که ترامپ گفت، جنازه بغدادی به دلیل انفجار به کلی متلاشی شد، اما نظامیان آمریکایی موفق شدند از طریق آزمایش دی‌ان‌ای بازمانده جسد، هویت ابوبکر بغدادی را تایید کنند.

ابوبکر بغدادی که در پنج سال گذشته رهبری داعش را بر عهده داشت، خود را “خلیفه مسلمانان” اعلام کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که در این عملیات هیچ یک از نیروهای آمریکایی آسیب ندیدند.

آقای ترامپ تاکید کرد که نظامیان آمریکایی در این عملیات تنها بودند، اما او در عین حال از کشورهای سوریه، ترکیه و عراق و همچنین کردهای سوریه تشکر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره رهبر داعش گفت: “او شبیه به یک سگ کشته شد. دنیای بدون او جای امن‌تری خواهد بود.”

وی همچنین تاکید کرد که ترکیه از عملیات مطلع بوده و نیروهای آمریکایی از فضای هوایی این کشور استفاده کردند.

به گفته آقای ترامپ، کردهای سوریه نیز به نیروهای آمریکایی “کمک اطلاعاتی” کردند.

بر اساس روایتی که دونالد ترامپ ارائه کرد، در پی حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاه ابوبکر بغدادی، او به تونلی که در زیر این مخفیگاه قرار داشت، گریخت و در همین تونل در انفجار انتحاری کشته شد.

او گفت که عملیات کشتن بغدادی از دو هفته پیش آغاز شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که دولت این کشور از هویت جانشین ابوبکر بغدادی به عنوان رهبر داعش مطلع است.

بازگشت نیروهای آمریکایی

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی دیگر از سخنان روز یکشنبه گفت که او همچنان خواستار بازگرداندن سربازان آمریکایی از خاورمیانه است.

او با این حال افزود که همچنان خواستار “حفاظت از نفت” است، اما توضیح بیشتری ارائه نکرد که این موضوع به چه معناست.

دونالد ترامپ گفت از زمان آغاز جنگ عراق او با این جنگ مخالف بوده است.

دو مقام عراقی: از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشتیم

همزمان دو منبع امنیتی عراق روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که کشته شدن ابوبکر البغدادی از طریق منابع اطلاعاتی‌ در سوریه به اطلاع بغداد رسانده شده است.

یکی از این مقام‌ها که نام او در گزارش رویترز ذکر نشده است گفت: «منابع ما از داخل خاک سوریه به تیم اطلاعاتی عراقی که مامور تعقیب البغدادی بودند، اطلاع دادند که او همراه محافظ شخصی‌اش در ادلب کشته شده است.» وی افزوده است که البغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرزهای ترکیه ببرد.

همچنین تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق گفت که این نهاد نقش مهمی در ارائه اطلاعات دست اول به طرف آمریکایی در عملیات علیه البغدادی ایفا کرده است.

از سوی دیگر رویترز در خبری مشابه به نقل از دو مقام ایرانی گفته است که دولت مرکزی سوریه کشته شدن البغدادی را به تهران اطلاع داده است.

روایت نیروهای اطلاعاتی عراق از چگونگی کشته شدن البغدادی

یک مقام اطلاعاتی عراق به رویترز گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور مکان دقیق ابوبکر البغدادی را به آمریکایی‌ها خبر داده و راه را برای حمله‌ای که گفته می‌شود در آن رهبر داعش کشته شد، فراهم کرده‌اند.

سرویس اطلاعاتی عراق در تشریح جزییات این ماجرا گفت که از مکان البغدادی پس از بازداشت یک زن و مرد عراقی که از حلقه نزدیک رهبر داعش بودند اطلاع یافته‌اند.

طبق روایت این مقام اطلاعاتی، افراد بازداشت شده، نیروهای عراقی را به مکانی مخفی در صحرایی در غرب عراق هدایت کرده‌اند. در این مکان عراقی‌ها به اسناد و اطلاعاتی دست پیدا کردند که به شناسایی دقیق محل اختفای البغدادی منجر شد.

این مقام همچنین به رویترز گفت: «ما به‌طور مداوم با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) هماهنگ بودیم و اطلاعات ارزشمندی را که سرویس اطلاعات ملی عراق در مورد جابجایی‌ها و مکان‌ اختفای البغدادی داشت در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دادیم.» وی افزود: «این همکاری موفقیت آمیز بود و به نتیجه اصلی که کشتن البغدادی بود رسید.»

فرمانده نیروهای کُرد: این عملیات نتیجه همکاری مشترک با آمریکا بود

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در توئیتی گفت که این «عملیات موفقیت آمیز و تاریخی» نتیجه همکاری اطلاعاتی مشترک این نیروها با ایالات متحده آمریکا بود.

عبدی در توییت دیگری با اشاره به «ردیابی دقیق و اطلاعات موثق» نوشته است که نیروهای کٌرد در پیدا کردن و از بین بردن رهبر داعش به مدت پنج ماه در عملیاتی مشترک نقش داشته‌اند.

Share