استاندار گیلان در همایش روز آمار:

بدون آمار کافی، صحیح و دقیق برنامه‌ریزی برای توسعه ممکن نیست

استاندار گیلان توسعه را بدون داشتن آمار دقیق از بخش های مختلف ممکن ندانست و گفت: آمار رکن اصلی برنامه ریزی برای توسعه کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی با اشاره به نقش آمار در دنیای امروز،گفت: امروزه رسیدن به دانایی در گرو بهره گیری داده ها و اطلاعاتی است که ماهیت سمت و سوی حرکت جامعه را تعیین و تغییر می‌دهد.

وی برنامه‌ریزی را از جمله اولویت‌هایی خواند که در زندگی شخصی و اجتماعی نقش موثری داشته و تحلیل وضعیت موجود و پیش‌بینی وضعیت آینده را در پی خواهد داشت.

دکتر زارع با بیان اینکه توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست،تصریح کرد: آمار رکن اصلی برنامه ریزی برای توسعه کشور است و در نظام قانونگذاری نیز مرکز آمار جایگاه ویژه‌ای دارد ،به گونه ای که بازوی توانمندی در امر راهبری و رشد توسعه محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان، نظام های آماری و بانک‌های اطلاعاتی را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی دانست و خاطرنشان کرد: بدون آمار کافی، صحیح و دقیق برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی ممکن نیست.

وی افزود: آمار در مدیریت و برنامه‌ریزی برای آینده کشور نقش اساسی و تعیین کننده‌ای دارد و نظام تصمیم‌گیری‌ها با بهره‌گیری از آمار صحیح پیش می‌رود و باید نسبت به آمارهای تولید شده مراکز متولی ، اطمینان و اعتماد داشته باشیم.

دکتر زارع تصریح کرد: اعتماد به نظام برنامه ریزی و آمار از موضوعات پذیرفته شده در کشورهای توسعه یافته است و زیر سوال بردن آماری که افراد متخصص برای احصاء آن تلاش کردند پسندیده و منطقی نیست.

وی تاکید کرد: با ارائه آمارهای واقعی و البته بر اساس واقعیات جامعه، موجبات امید آفرینی عمومی را فراهم کنیم.

استاندار گیلان از همه دستگاه اجرایی و نهادهای دولتی و خصوصی خواست تا نسبت به مقوله مهم آمار حساس باشند و برای احصای آن،متولیان امر نسبت به انجام هرگونه همکاری و تعامل کوشا باشند.

دکتر زارع بر ضرورت فرهنگسازی برای مشارکت در حوزه آمار و برنامه ریزی تاکید کرد و گفت: همگان باید برای ارتقای فرهنگ آماری تلاش کنند.

وی استفاده از نتایج و محتوای پایگاه اطلاعات آماری استان را موجب بهبود برنامه‌ریزی‌ها خواند و تصریح کرد: باید تلاش شود تا در جهت بهبود روند برنامه ریزی و مدیریت بهینه اطلاعات، آمارهای موجود به هنگام و بروز باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای استفاده مطلوب از داده‌ها نیازمند مکان‌مند شدن داده‌ها هستیم، گفت: برای تدوین سند توسعه روستایی و اشتغالزایی می توان از این نوع اطلاعات به نحو کاربردی بهره مند شد.

گفتنی است در پایان این مراسم از مدیران و فعالان حوزه های آمار و برنامه ریزی استان که در کسب رتبه های برترمعاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در مراسم روز آمار و برنامه ریزی سال ۹۸ و کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی جشنواره شهیدرجایی نقش داشتند قدردانی شد.

Share