جعفرزاده ایمن‌آبادی: برخی قوانین مصوب مجلس کارایی خاصی ندارند

با انباشت قانون در مجلس مواجهیم |تنها ۶۰۸ قانون از ۲۷۲۱ قانون مجلس مهم هستند

جعفرزاده با اشاره به حجم بالای مصوبات مجلس گفت: از ۲۷۲۱ قانون مصوب مجالس دور اول تا هشتم تنها ۶۰۸ قانون مهم بودند و صرفاً ۲۰۸ قانون آن اقتصادی هستند؛ یعنی رقمی معادل ۰۶/۷ درصد از کل ۲۷۲۱ قانون در هشت دوره مهم بوده و مابقی قوانین دست‌وپاگیری هستند که کارایی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حجم بالای قوانین دست‌وپاگیر و بلااستفاده در مجلس گفت: متاسفانه طی همه ادوار گذشته با انباشت قانون در مجلس مواجهیم و برخی از آن قوانین کارایی خاصی ندارند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به ارائه آماری از میزان قوانین طی مجالس گذشته تا دور هشتم مجلس پرداخت و توضیح داد: در هشت دوره اول مجلس ۲۷۲۱ قانون به تصویب رسید که از این میزان صرفاً ۶۰۸ قانون مهم بودند و مابقی قوانین کم‌اهمیتی هستند که عملاً کارایی ندارند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در تشریح اینکه از قوانین مصوب در مجالس اول تا هشتم شورای اسلامی تنها ۲۰۸ عنوان آن مربوط به امور اقتصادی است، گفت: از این ۶۰۸ قانون مهم فقط ۲۰۸ عنوان قانون مربوط به امور اقتصادی است و از ۲۰۸ قانون ۰۶/۷ درصد از کل ۲۷۲۱ قانون در هشت دوره مهم بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم این‌طور نتیجه‌گیری کرد: پس ما تنها کمتر از هشت درصد قانون مهم اقتصادی طی هشت دوره مجلس تصویب کرده‌ایم که این روند نیاز به بازنگری دارد.

او ادامه داد: این حرف بدان معناست که در ارزیابی قوانین طی هشت دوره کمتر از هشت درصد به اقتصاد توجه شده است که جای کار بسیار زیادی دارد. همچنین باید برای رفع خلأهای قانونی، وضع قوانین مورد نیاز و بازنگری در اقتصاد کار بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بیانات رهبری درباره توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفتند قوانین زائد و دست‌وپاگیر اقتصادی را بردارید، ولی این آمار و ارقام نشان می‌دهد کوچک‌ترین توجهی به بیانات ایشان در این باره نشده و توجه به اقتصاد در حوزه تقنین بسیار ضعیف و نامناسب بوده است، بنابراین باید توجه و دقت نظر خود را در این زمینه بالا ببریم.

Share