در جلسه بررسی آخرین وضعیت بهداشت و درمان گیلان مطرح شد:

اورژانس تنها بخش فعال بیمارستان رضوانشهر است | فاصله زیاد دستمزد پرستاران با پزشکان

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه اوضاع دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار وخیم است، اظهار کرد: ایجاد بیمارستان مگاهاسپیتال در گیلان یک مطالبه ملی است، همان‌گونه که این بیمارستان در ۱۵ استان کشور احداث شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بررسی آخرین وضعیت بهداشت و درمان استان گیلان با حضور وزیر بهداشت و درمان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، استاندار و مجمع نمایندگان گیلان شامگاه امروز در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد.

وخامت اوضاع دانشگاه علوم پزشکی گیلان

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه اوضاع دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار وخیم است، اظهار کرد: ایجاد بیمارستان مگاهاسپیتال در گیلان یک مطالبه ملی است، همان‌گونه که این بیمارستان در ۱۵ استان کشور احداث شده است.

محمدصادق حسنی با انتقاد از ناکافی بودن تخت‌های درمانی در گیلان افزود: بیمارستان‌های استان به‌ویژه مرکز استان به‌هیچ‌وجه پاسخگوی بیماران و همراهان آن‌ها نیست و تمام بار درمانی استان بر دوش بیمارستان‌های خصوصی است.

وی با انتقاد از ضعف ساختاری و تجهیزاتی انتقال خون گیلان گفت: دستگاه‌ها و ابنیه انتقال خون در گیلان بسیار مستهلک هستند و لازم است وزارت بهداشت توجه جدی به این بخش در گیلان کند.

انتقاد از حجم بالای بدهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کمی عقب‌تر است، اظهار کرد: پرداخت از درآمد دانشگاه برای حقوق کارمندان شرکتی یکی از مطالباتی است که مقام عالی وزارت باید به آن توجه داشته باشد.

منوچهر جمالی با انتقاد از حجم بالای بدهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بدهکاری‌های سنگینی در دانشگاه وجود دارد که ارائه خدمات درمانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با انتقاد از سرعت کند پروژه‌های عمرانی در بخش بهداشت و درمان، گفت: کمبود منابع موجود شده تا افتتاح بخش‌های عمرانی در دانشگاه شاهد نباشیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس با انتقاد از عدم توازن تخت‌های درمانی در مراکز درمانی و بیمارستانی استان گفت: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی ما در رودبار به‌طور متوسط ۲۰ درصد است و همه بیماران از سطح استان به مرکز استان ارجاع داده می‌شوند و موجب شده ضریب اشغال تخت‌های درمانی در مرکز استان بیش از ۱۰۰ درصد باشد.

جمالی با اشاره به ظرفیت گیلان در داشتن مرکز کاشت حلزون شمال کشور گفت: گیلان با داشتن نخبگان پزشکی استحقاق کاشت حلزون در گیلان را دارد و امیدواریم این بخش در گیلان احداث شود.

وی با تأکید بر لزوم منطقه آزاد در تجهیز و نوسازی ناوگان بهداشت و درمان گیلان افزود: باید از ظرفیت منطقه آزاد برای واردات خودروهای امدادی حداقل برای استان گیلان استفاده کرد.

مشکلات بیمه درمانی مراکز بیمارستانی

عضو گیلانی دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ضعف‌های موجود در بیمارستان پیروز لاهیجان اظهار کرد: عدم وجود دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان پیروز لاهیجان یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود.

ذبیح نیکفر با اشاره به مشکلات بیمه درمانی مراکز بیمارستانی افزود: باید شرایطی به وجود بیاید تا بدهی‌های بیمه‌ها به مراکز درمانی سریعاً پرداخت شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت نظارت در وزارت بهداشت تأکید کرد و گفت: تا نظارت در بدنه وزارت بهداشت تقویت نشود فاکتور سازی‌ها در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا می‌کند.

فاصله زیاد دستمزد پرستاران با پزشکان

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه وزیر بهداشت اعتقاد به برنامه ششم توسعه ر سرلوحه کار خود اعلام کرده بود، اظهار کرد: حل مشکل پرستاران از وعده‌های دکتر نمکی بود اما تاکنون به این وعده جامه عمل پوشانده نشده است.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه فاصله دستمزد پرستاران با پزشکان در کشور بسیار بالا است، افزود: باید با اتخاذ تصمیم درست و هدفمند فاصله حقوق و دستمزد پرستاران با کادر پزشکی به حداقل برسد.

وی بر لزوم بازدید و نظارت وزارتی از بخش‌های درمانی و بهداشتی گیلان تأکید کرد و گفت: خانه‌های بهداشت گیلان را مکلف می‌کنند تا با یک‌صد هزار تومان خود را بچرخانند و این نوع اداره در حوزه بهداشتی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت گیلان به‌گونه‌ای است که نخبگان حوزه پزشکی و تحقیقاتی مایل به حضور در آن هستند، بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر بهداشت ایجاد شهرک فناوری پزشکی تحقیقاتی را در گیلان کلیک بزند.

کوچکی نژاد با انتقاد از وضعت بسیار بد بیمارستان‌های دولتی در گیلان گفت: اگر بیمارستان‌های خصوصی در گیلان نباشند مردم گیلان از بین می‌روند و تنها مشکل در این زمینه افزایش تعرفه درمانی در آن‌ها است که لازم است وزارتخانه برای درمان گیلانی‌ها یارانه پرداخت کند.

وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن گیلان و ورود بیشمار مسافران در ایام تعطیل بیان کرد: مسافران گرچه خوراک خود را به هر نحوی به دست می‌آورند اما درمان آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود و لازم است وزارتخانه بیشتر به مراکز درمانی گیلان توجه کند.

اورژانس تنها بخش فعال بیمارستان رضوانشهر

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه ساختمان بیمارستان رضوانشهر در سال ۹۶ افتتاح‌شده اما فقط اورژانس آن فعال است، اظهار کرد: هر چه سریع‌تر باید بخش‌های دیگر بیمارستان رضوانشهر فعال شود.

محمود شکری با بیان اینکه بیمارستان تالش نیز تنها یک درصد باقی‌مانده دارد، افزود: این بیمارستان پس از تکمیل لازم است به‌طور کامل تجهیز شود نه اینکه تنها یک بخش آن فعال شود و مابقی بخش‌ها ابتر بماند.

وی با بیان اینکه بخش سلامت بخش حویق توسط بنیاد علوی ساخته و افتتاح‌شده، گفت: این مرکز جامع به دلیل نداشتن پزشک، پرستار و کادر درمانی از ارائه خدمات به مردم محروم است.

نماینده تالش همچنین از ابتر ماندن سایر پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه خود انتقاد و علاوه بر آن تأکید کرد باید معوقات بیمه‌ای در بیمارستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال پرداخت شود.

وضعیت درمانی در بیمارستان فومن بسیار اسف‌بار است

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به رنج‌های حوزه بهداشت و درمان در گیلان اظهار کرد: وضعیت درمانی در بیمارستان فومن بسیار اسف‌بار است و قربت در بیمارستان امام حسن مجتبی این شهرستان برای همگان آشنا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی افتخاری بر لزوم تکریم ارباب‌رجوع در مراکز درمانی تأکید کرد و گفت: در بیمارستان شفت ۲۴ بیمار دیالیزی وجود درند اما ۴ دستگاه دیالیز که یکی معیوب است به بیماران ارائه خدمت می‌دهند.

وی با اشاره به آمار بالای سرطان در گیلان گفت: گیلان نیاز دارد تا مرکز جامع سرطان در آن ایجاد شود.

Share