پیمان بازدیدی در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد:

اقدامات شهرداری رشت در دو ماه اخیر بی‌نظیر است | رشتی‌ها عوارض شهرهای دیگر را می‌دهند

بازدیدی اقدامات دو ماه اخیر شهرداری رشت در حوزه پسماند سراوان را بی‌نظیر دانست و ادامه داد: شهرداری رشت در این دو ماه به اندازه سه چهار سال اخیر کار کرده است و اگر پول باشد در دو سه ماه مشکل سراوان حل می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روند احداث تصفیه خانه سراوان طی دو ماه اخیر شتاب بیشتری یافته است و روزی نیست که ناصر حاج محمدی شهردار رشت با همراهی مدیران شهرستانی و استانی از محل دفن زباله سراوان بازدیدی نداشته باشد.

در همین راستا پیمان بازدیدی، مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما در گفتگو با دیارمیرزا در خصوص عملکرد دو ماه اخیر شهرداری رشت در حوزه تصفیه‌خانه سراوان اظهار کرد: پس از بیش از یکسال شهرداری رشت صاحب شهردار شده است و انتظار داریم سرعت کار در حوزه پسماند سراوان به همین صورت پیش برود.

وی با ضرورت روشنگری درباره وضعیت سراوان یادآور شد: متأسفانه مردم استان گیلان، فعالان محیط زیست حتی خیلی از مسئولین گیلان نمی‌دانند در سراوان چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

انتقال زباله از ۶ شهرستان، ۲۲ شهر و بیش از یکصد دهیاری به سراوان رشت

این فعال محیط زیستی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ شهرستان، ۲۲ شهر و بیش از یکصد دهیاری زباله‌‌های خود را به دفنگاه سراوان منتقل می‌کنند، تصریح کرد: فومن، صومعه‌سرا و ماسال از جمله شهرهایی هستند که جمعیت قابل توجهی دارند و زباله‌های آنها در سراوان تخلیه می‌شود.

بازدیدی افزود: اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از این شهرها در این زمینه به شهرداری رشت پولی پرداخت نکردند، برای مثال بنده اطلاع دارم که سنگر سالهاست که به شهرداری رشت ریالی نداده است یا یک شهرداری گیلان ۷۰۰ میلیون تومان به شهرداری رشت بدهکار است.

همه شهرها به شهرداری رشت بدهکار هستند

وی گفت: آمدند و شهرها را تجمیع کردند و مدیریت آن را به شهری بزرگتر یعنی رشت دادند و گفتند زباله‌ها به شهر رشت بیاید با این وجود هیچ پرداختی به رشت ندارند و همه شهرها به شهرداری رشت بدهکار هستند و ما رشتی‌ها عوارض آن شهرها را می‌دهیم و شهر ما هزینه آنها را پرداخت می‌کند.

بازدیدی در گفتگو با دیارمیرزا افزود: من چرا باید هزینه شهرهای مانند فومن، صومعه‌سرا یا ماسال را پرداخت کنم!؟ آن شهرها معضل پسماند ندارند و شهردار آنها خیلی راحت پشت میز خود نشسته است و زباله آنها به سراوان می‌آید.

عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت ادامه داد: بیمارستان‌ها نیز به شهرداری رشت بدهکار هستند و پولی پرداخت نمی‌کنند، وقتی با بحران روبرو می‌شویم همه می‌آیند به شهرداری رشت می‌گویند شما مدیریت خوبی نداشتید.

مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما اظهار کرد: جالب است بدانید برخی افرادی که زباله شهر آنها به رشت منتقل می‌شود، کمپین‌هایی برای سراوان رشت درست می‌کنند آیا شما نمی‌دانید زباله‌های شهرتان به رشت منتقل می‌شود!؟

نقش سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی در موضوع سراوان چیست!؟

بازدیدی گفت: بنده به عنوان یک فعال محیط زیست و عضو هیأت مدیره سازمان پسماند می‌گویم که وقتی شهرداری رشت نمی‌تواند حقوق پرسنل خودش را پرداخت کند چگونه باید هزینه‌های رفع مشکلات سراوان را تأمین کند!؟

وی با تاکید بر اینکه باید نقش سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی در موضوع سراوان مشخص شود، افزود: این سازمان‌ها درباره سراوان گلایه می‌کنند اما خودشان کجای کار هستند!؟ شما چقدر کمک کردید تا معضل سراوان حل شود!؟

بازدیدی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست حدود ۵ سال ارزیابی محیط زیستی زباله‌سوز سراوان را به‌تأخیر انداخت و تأیید نکرد، گفت: همزمان با رشت، شهرهای ساری و نوشهر کار احداث زباله‌سوز را شروع کردند چطور برای آنها تأیید شد اما برای ما تأیید نمی‌شد و بعدا با هزار زور و زحمت تأیید شد! حالا این عقب‌ماندگی را چه کسی باید جبران کند!؟

بازدیدی افزود: سازمان محیط زیست باید در این خصوص پاسخگو باشد اگر مخالف موضوع زباله‌سوز هستید چرا همکاران شما در شهرهای ساری، تهران و نوشهر این سیستم را تأیید کردند!؟

اگر قرار است در زمینه سراوان دنبال مقصر بگردید خیلی‌ها مقصر هستند

این فعال محیط زیستی گفت: اگر قرار است در زمینه سراوان دنبال مقصر بگردید خیلی‌ها مقصر هستند و تنها شهرداری رشت مقصر به وجود آمدن مشکلات سراوان نیست که انگشت اتهام به سوی آن بگیریم و بگوییم ما مدیران خوبی نداشتیم؛ ما اگر شهردار از نیویورک و لندن و بهترین شهردار دنیا را هم بیاوریم باز هم همین اتفاق می‌افتد زیرا سیستم به گونه‌ای است که در شهرداری‌ها مدیریت جامع و کامل نداریم.

عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در ادامه گفتگوی خود با دیارمیرزا اظهار کرد: جالب این است که هیچ کسی از آن دسته شهرداری‌ها که زباله‌های خود را به رشت انتقال می‎دهند، نمی‌پرسد که شما چرا از مردم شهر خودتان عوارض زباله را دریافت می‌کنید اما به شهرداری رشت چیزی پرداخت نمی‌کنید.

 

اقدامات شهرداری رشت در دو ماه اخیر بی‌نظیر است

بازدیدی اقدامات دو ماه اخیر شهرداری رشت در حوزه پسماند سراوان را بی‌نظیر دانست و ادامه داد: شهرداری رشت در این دو ماه به اندازه سه چهار سال اخیر کار کرده است و اگر پول باشد در دو سه ماه مشکل سراوان حل می‌شود، بالاخره پولی از سوی دولت پرداخت شده است و کارها در حال انجام است و اگر انجام نمی‌شد بد بود.

مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما افزود: کار شهرداری رشت برای من قابل تحسین است زیرا هر قدمی که برای محیط زیست برداشته شود در این وضعیت اقتصادی قابل تقدیر است.

این فعال محیط زیستی اظهار داشت: اگر اقدامات شهرداری رشت با همین سرعت ادامه پیدا کند و با وجود حساسیت شهردار رشت چشم‌انداز خوبی را در حوزه محیط زیست شهر رشت مشاهده می‌کنم اما مستلزم این است که کار با همین سرعت ادامه پیدا کند و تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها مرتبط در این این زمینه همکاری کنند.

وی ادامه داد: وقتی کاری شروع می‌شود اول همه با انرژی کار می‌کنند اما پس از مدتی موضوع را فراموش می‌کنند امیداورم سازمان‌های مرتبط با مشکلات سراوان به اینگونه عمل نکنند و همیشه با شهرداری رشت همکاری خود را دامه دهند.

بازدیدی افزود: خطاب صحبت‌های من بیشتر با سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی است که سنگ‌اندازی می‌کنند برای مثال برای تحویل زمین تصفیه‌خانه شیرابه زباله نزدیک یکی دو سال طول کشید تا سازمان منابع طبیعی تأیید کند که زمین برای این کار تحویل داده شود!

منابع طبیعی و محیط زیست سنگ‌اندازی نکنند

وی در ادامه گفتگوی خود با دیارمیرزا اظهار داشت: تحویل زمین برای تصفیه‌خانه سراوان در استانداری تأیید شده بود و قرار بود این کار انجام شود پس چرا باید این کار اینقدر به طول انجامد!؟ قطعا دود اینگونه عملکردها به چشم مردم می‎رود.

بازدیدی با بیان اینکه متأسفانه منابع طبیعی جز سنگ‌اندازی کار دیگری نمی‌کند، افزود: آن زمان که اعتراضی می‌شود منابع طبیعی و محیط زیست در صف اول اعتراضات قرار می‌گیرند حتی محیط زیست می‌آید در خصوص سراوان علیه شهرداری اعلام جرم می‌کند در صورتی که خودش مجرم است زیرا کسی بوده که در گذشته تأیید کرده است که زباله‌ها به سراوان منتقل شوند و ارزیابی شما اشتباه بوده است.

 نمایندگان مجلس حق مردم استان را از دولت بگیرند

بازدیدی در پایان گفتگوی خود با دیارمیرزا با بیان اینکه امیدوارم یک بار برای همیشه همه به روند حل مشکل سراوان کمک کنند تا مشکل مردم حل شود، افزود: اینطور نباشد که جزیره‌ای عمل کنند، از نمایندگان مجلس هم می‌خواهم حق مردم استان را از دولت بگیرند زیرا مشکل سراوان به راحتی حل می‌شود و تنها باید بودجه مورد نظر آن تأمین شود. همچنین محیط زیست و منابع طبیعی نیز سنگ‌اندازی نکنند زیرا برخی مواقع مدتها شهرداری منتظر می‌ماند تا یک امضاء از این سازمان‌ها بگیرد.

Share