حجت الاسلام حمیدرضا کریمی خبرداد

افتتاح ساختمان سه بقعه همزمان با دهه وقف در رشت | انجام وقف مشارکتی و محله محور

کریمی با بیان اینکه در دهه وقف امسال سه بقعه مراحل عمرانی آن اتمام و به بهره برداری می رسد، یادآور شد: بقعه ابوجعفر بیجارپس سنگر، پیر خلوت سنگر و آقا سیدقاسم چولاب و نیز پروژه مسجد آیت طالقانی خیابان بیستون رشت از جمله پروژه های در دست افتتاح هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با اشاره به اینکه همه ساله هفته آخر ماه صفر به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است، گفت: وقف میراث ماندگاری است که از پیوند دین، تعقل، ثروت و به نیت خدمت به جامعه سرچشمه گرفته است.

حجت الاسلام حمیدرضا کریمی با اشاره خدمات گرانبهای وقف در جامعه اشاره کرد و افزود: دهه وقف فرصتی گرانبها برای بیان خدماتی است که از طریق موقوفات به فرهنگ و اقتصاد جامعه ارائه می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دهه وقف امسال سه بقعه مراحل عمرانی آن اتمام و به بهره برداری می رسد، یادآور شد: بقعه ابوجعفر بیجارپس سنگر، پیر خلوت سنگر و آقا سیدقاسم چولاب و نیز پروژه مسجد آیت طالقانی خیابان بیستون رشت از جمله پروژه های در دست افتتاح هستند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با اشاره به دعوت از ۶۰ مبلغ متخصص از شهرستان قم تاکید داشت: این مبلغین در خیمه های معرفت به اقدامات و فعالیتهایی ارزنده‌ای چون گرایش به مذهب و واجبات دینی، مشاوره و جلوگیری از طلاق و خودکشی و… مبادرت داشته اند.

وی به خدمات اوقاف و امور خیریه در ایام اربعین به زائرین امام حسین اشاره کرد و گفت: تمام زائرینی که از حوزه قفقاز وارد استان گیلان شده و به عراق رفتند در دو نقظه امامزادگان آستارا و امامزاده هاشم رشت مورد استقبال قرار گرفتند و طبق آمار ارائه شده ۱۶۸۰۰ نفر پذیرایی شدند.

وی با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی از فعالیتهای مهم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت است، افزود: شهرستان رشت توانست با برپایی ۵۲ کلاس فعال رتبه اول را در گیلان در حوزه حفظ قرآن به خود اختصاص دهد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان های رشت تعداد وقف های جدید سال ۹۸ را چهار وقف اعلام کرد و گفت: در ایام دهه وقف امسال چهارمین وقف را در محله جماران رشت به نیت کمک به فقرا و ختم قرآن در ساختمانی به ارزش سیصد میلیون تومان داشته ایم.

کریمی به وقف مشارکتی و محله محور اشاره کرد و افزود: این نوع وقف که یکی دیگر از نیات واقفین است درآن واقف تنها یک نفر نیست و با نیت رفع مشکلات از محلات، خیرین با هر میزان از توان مالی اقدام به وقف خواهند کرد.

کریمی با بیان اینکه تاکنون در حوزه تثبیت اداره موقوفات نیز ۴۲ پرونده در محاکم قضایی مطرح شد، گفت: نزدیک به ۳۰ پرونده انجام شده و دوازده پرونده در دست اقدام است، همچنین حدود ۶۰ پرونده به روش کدخدامنشی حل و فصل شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد موقوفات دارای سند مالکیت هستند، خاطرنشان کرد: مابقی نیز با همراهی اداره ثبت املاک و بنیاد مسکن دارای سند خواهند شد.
وی حضور در نماز جمعه بخش خشکببجار، تهیه و توزیع بروشور، برگزاری آیین غبار روبی از مزار سهدا، برگزاری یک دوره مسابقه نقاشی، دو مرحله ویزیت رایگان در بقاع متبرکه خواهر امام و دانای علی در روز چهارشنبه را از اهم برنامه های دهه وقف برشمرد و گفت: تمامی کارشناسی های که در اداره وقف و امور خیریه شهرستان انجام میشود در ایام دهه وقف رایگان خواهد بود.

کریمی در پایان گفت: همچنین در سه روز پایانی دهه وقف برگزاری کرسی های گفتمان انقلابی در سه بقعه خواهر امام، امامزاده هاشم و امامزاده حسن خمام برگزار خواهد شد.

گفتنی است شهرستان رشت دارای ۴۰۰ موقوفه، ۶ هزار رقبه و ۲۰۷ بقعه است.

Share