این واقعا بی‌وجدانی است که آدم پول را بشناسد اما یک معلول 92 درصد را نشناسد!

اشکهای بانوی معلول فومنی سرازیر شد؛ یک معلول نباید تقاص حذف عوارضی را پس بدهد!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فریبا معصومی متولد ۱۳۶۴ در روستای شولم از شهرستان فومن، هنرمند معلول ایرانی است که در زمینه صنایع دستی از قبیل پولک‌دوزی، کاموابافی، عروسک‌سازی، گل‌سازی و … فعالیت دارد. معصومی از زمان تولد دچار بیماری راشیتیسم بوده و تنها سرش رشد کرده و بخشی از انگشت‌ها و مچ دستش حرکت می‌کند.

فریبا معصومی، هنرمند معلول، مربی فنی و حرفه‌ای و کارآفرین برتر گیلانی که یک آموزشگاه به نام «امید به زندگی» دارد و همیشه این جمله ورد زبان اوست که «از سختی ها جلو بزنید نگذارید سختی ها از شما جلو بزند».

او با هنر کاموابافی و عروسک‌بافی مخارج زندگی پدری که یک دست خود را از دست داده، مادری که سکته کرده و خواهر زاده‌ یتیمش را که با وی زندگی می‌کند تامین می‌کند.

معصومی برای فروش محصولات خود غرفه‌ای در قلعه‌رودخان اجاره کرده تا ثمره هنر ذاتی‎اش را به گردشگران بفروشد اما طی ماهای اخیر حذف عوارض ورودی به قلعه رودخان که به دستور مقام قضایی صورت گرفته، سبب شده تا اجاره غرفه‎ها نیز دو برابر شوند و این هنرمند معلول نیز به دلیل اینکه توان پرداخت اجاره بها را ندارد، باید غرفه را تحویل دهد.

به گزارش دیارمیرزا، او که از شرایط به وجود آمده بسیار غمگین است و خود را قربانی حذف عوارض ورودی به قلعه رودخان می‌داند، در این گفتگوی کوتاه بارها اشک ریخته و اینگونه از مشکلاتش برای ما گفته است: «من یک معلول چطور باید ۲۰ میلیون برای اینجا بپردازم وقتی این مقدار درآمد ندارم، من باید کرایه بدم برای اینجا!؟ ماهی سه تا چهار میلیون برای جایی که کسی نمی‌تواند داخلش بنشیند کرایه بدهم!؟ چه حمایتی مسئولین از من کردند!؟ این مردم دارند از من حمایت می‌کنند، مردم هنرهای من را می‌خرند، مردم به من می‌گویند باریکلا، هیچ مسئولی نیامد از من تشکر کند، هیچکس!

آموزشگاه دارم اما آموزشگاه من جای پرتی است و همیشه تبلیغاتم در قلعه‌رودخان بود. این واقعا بی‌وجدانی هست که آدم پول را بشناسد اما یک معلول ۹۲ درصد را نشناسد!

نباید آدم پول را بشناسد، آدم باید وجدان داشته باشد، آدم باید زندگی خودش را تأمین کند من خودم یک کارآفرینم، هنر من پیش خدا عزیز بود اما به خدا برای مسئولین هیچ چیز عزیز نبود، من داشتم به ۵۵ نفر نان می‌رساندم آن هم با این وضعیتی که دارم، انتظار داشتم کمی حمایت می‌کردند. یک مسئول نمی‌تواند قدر اینجور آمدها را داشته باشد و قدر یک نفر را داشته باشد و از آن حمایت کند، من ۵۵ نفر را حمایت می‌کردم هرماه به آنها حقوق می‌دادم. یک معلول نباید تقاص حذف عوارضی را پس بدهد. راضی نیستم»

جثه‌ای ۷۰ سانتی با حداکثر ۱۵ کیلوگرم وزن، درازکش بر روی میزی خوابیده اما خالق آثار هنری زیبایی است که میتوان او را قربانی شرایط اقتصادی این روزها و افزایش هزینه اجاره بها توسط مالک خصوصی غرفه‌های قلعه‌رودخان دانست. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط پیش آمده ضروری است، اداره کل بهزیستی گیلان به عنوان متولی اصلی رسیدگی به وضعیت معلولان با همکاری سایر نهادهای دولتی، حمایت لازم را از این معلول هنرمند فراهم آورند.

گفتنی است پس از دستور معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان مبنی بر حذف عوارض ورودی از بناهای تاریخی و طبیعی گیلان، شهرداری ماسوله نیز تنها منبع درآمدی خود را از دست داده و کارگران شهرداری نیز با وضعیت نه چندان مناسبی رو به رو هستند.

Share