پاسخ قربانی، شجریان و علیزاده به انتقادات

از استفاده اشتباه نام «سایه» تا بیان دلایل عدم استقبال مردم از افسانه چشم‌هایت

همایون شجریان خواننده آلبوم «افسانه چشم‌هایت» گفت: اگر این آلبوم در یک پرده پایین‌تر تولید می‌شد، با این هجمه مواجه نمی‌شد. این آلبوم فضای مینوری دارد و می‌توان گفت دربرگیرنده فضای یک‌دستی است که ممکن است به برخی مخاطبان بعد از شنیدن، پاسخ مناسب ندهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای آلبوم «افسانه چشم‌هایت» به آهنگسازی «مهیار علیزاده» و خوانندگی مشترک «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ۹۸ در تالار وحدت برگزار شد.

مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم «افسانه چشم‌هایت» با اذعان به اشتباه پیش آمده در مورد شبهات انتصاب یکی از اشعار آلبوم مذکور توضیح داد.

اولین سخنران این مراسم رامین حیدری فاروقی کارگردان تیزرهای تبلیغاتی آلبوم «افسانه چشمهایت» بود که مراسم را اینچنین آغاز کرد: خیلی خوشحالیم و دلیل این خوشحالی هم فقط موسیقی است و اینکه شرایطی ایجاد شده تا بتوانیم در این مجموعه، نتیجه زحماتی که برای این کار کشیده شده را پیش  روی شما اصحاب رسانه قرار دهیم. من از این همکاری بسیار لذت بردم و از هنرمندان محترم می‌خواهم درباره این کیفیت سخن بگویند.

علیرضا قربانی یکی از دو خواننده این آلبوم در این نشست گفت: بسیار خوشحالم که بعد از گذشت پنج سال می‌توانیم شاهد برگزاری مراسم رونمایی آلبومی باشم که نتیجه زحمت گروهی از هنرمندان از جمله همایون شجریان و مهیار علیزاده است.

مهیار علیزاده آهنگساز اثر در مورد مدت زمان نسبتا طولانی خلق تا انتشار آلبوم گفت: پنج سال زمان زیادی برای تولید یک اثر موسیقایی است و همان طور که اعلام خبرش در پنج سال پیش برای ما شیرین بود اما همان قدر هم کار را برای ما سخت کرد. من بسیار دوست داشتم که این کار هرچه زودتر منتشر شود تا ببینم مخاطبان چه حس و حالی بعد از شنیدن آن پیدا می‌کنند.

آهنگساز «افسانه چشم‌هایت» در مورد شعری که منتسب به هوشنگ ابتهاج متخلص به «سایه» و به اشتباه با نام او در آلبوم ارائه کرده‌اند توضیح داد: شعر را در اینترنت جستجو کردم و دیدم همه آن‌ها با اسم استاد ابتهاج است، وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم که تصمیم به استفاده از شعر را دارم. کما اینکه اگر می‌گفتم امروز این جنجال‌ها اتفاق نمی‌افتاد. من در تمام آن دوران واقعا فکر می‌کردم شعر از آن استاد سایه است و بعد متوجه اشتباه شدم و مقصر اصلی و اولی خودم هستم. البته من هر بار به آلمان سفر می‌کنم همواره تلاش می‌کنم تا با ایشان ملاقاتی داشته باشم. حتی وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم که تصمیم به استفاده از شعر را دارم. کما اینکه اگر می‌گفتم امروز این جنجال‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

علیزاده همچنین درباره نحوه همکاری خود با علیرضا قربانی و همایون شجریان برای تولید این آلبوم گفت: طبیعتاً وقتی یک آهنگساز یک فرد جاه‌طلب باشد، به طور حتم دوست دارد که بهترین‌ها را همراه خود داشته باشد. به همین دلیل من بعد از اینکه در ابتدا با علیرضا قربانی صحبت کردم با همایون عزیز هم موضوع را در میان گذاشتم و پس از آن شرایطی فراهم شد که در خدمت دوستان باشیم. به هر حال من فکر نمی‌کنم اشتباه عمیقی در این حوزه صورت گرفته باشد. اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیه‌ها دیدم ماجرا این چنین شده، مراتب عذرخواهی‌ام را اعلام کرد.

رامین حیدری فاروقی که تمام فیلم‌های مستند و تیزرهای مربوط به این آلبوم را کارگردانی کرده در مورد انتخاب مجموعه بحث‌برانگیز ایران مال گفت: ما به همین سادگی دنبال کتابخانه‌ای بودیم که بتوان در آن فیلمبرداری و عکاسی کرد و اصلا هم بنا نبود که در این مکان کنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود.

همایون شجریان دیگر خواننده این آلبوم گفت: برای شخص من هم حضور علیرضا قربانی در این کار جذاب بود و هم شعرهایی که مهیار علیزاده برای آهنگسازی انتخاب کرده بود. بعد از اینکه مهیار علیزاده آهنگسازی را انجام داد با من صحبت کرد و من نیز به او پیشنهاداتی دادم. بعد از این نکات کوچک که نظر شخصی من است، ما تلاش کردیم که مجموعه‌ای شکل بگیرد و امروز بسیار خوشحالم که در این آلبوم حضور داشته‌ام. چیزی که برایم اهمیت داشت این بود که این اثر اگر یک پرده پایین‌تر نوشته می‌شد آلبوم برای من جذاب‌تر بود.

علیرضا قربانی درباره انگیزه‌های خود برای همکاری در آلبوم «افسانه چشم‌هایت» گفت: هیچ اجباری برای حضور من و همایون در کنار هم نبود، مگر احساس همدلی و صمیمتی که با هم داشتیم. در عین حال برای من بسیار ارزشمند بود که حضور او برای من نشانه‌ای از حضور استاد شجریان بود که این نیز برای من ارزشمند بود. برای من این احساس حائز اهمیت بود، چرا که فکر می‌کردم در این زمان، همدلی و صمیمیت میان هنرمندان لازم است.

قربانی افزود: این روحیه که سرنوشت آرتیست‌ها برای یکدیگر مهم است نکته بسیار قابل اهمیتی است که در حوزه نگاه فرهنگی می‌توانیم به آن توجه کنیم. این‌ها انگیزه‌هایی بود که می‌خواستم به سرانجام برسد و بدون تعارف باید بگویم که این انتخاب برای من سخت بود. شاید بهترین گزینه در این فضا با افتخار، همایون شجریان بود.

علیرضا قربانی در پاسخ به پرسشی مبنی‌ بر اینکه آیا اگر این آلبوم را بجای پنج سال پیش الان به شما پیشنهاد می‌کردند می‌خواندید؟ گفت: قطعا با ایجاد تغییراتی در ساختار و فرم این آلبوم، دوباره حضور در این اثر را می‌پذیرفتم. البته ما همان زمان نیز می‌خواستیم تغییراتی را ایجاد کنیم اما واقعاً فرصتی پیش نیامد. اغراق نیست بگویم ما حتی در طول ضبط، عاشقانه در کنار هم به تولید اثر مشغول بودیم.

قربانی در پاسخ به یکی از سوالات که چرا این آلبوم تماماً از گام مینور(کوچک) بهره برده و اینکه این فواصل زیاد با گوش شنونده ایرانی آشنا نیست توضیح داد و گفت: معتقدم گوش ما به فواصل موسیقایی کلاسیک عادت نکرده و شاید برخی از انتقاداتی که در این حوزه مطرح می‌شود به همین دلیل باشد. پس از شما می‌خواهم ماجرا را به عنوان ایراد نبینید، بلکه آن را به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید که هنوز به آن عادت نکرده است. انتخاب فضای ارکسترال کار به نگاه و نگرش آهنگسازی مهیار علیزاده برمی‌گردد. کما اینکه ما در آلبوم «حریق خزان» بازتاب خوبی را از مخاطبان دریافت کردیم که فکر می‌کنم برای ما تجربه خوبی بود. در این آلبوم هم تلاش کردیم که نگاه جدیدی در کار داشته باشیم.

همایون شجریان در بخش دیگری از این نشست درباره حضور کمرنگ خود در رسانه‌ها گفت: هیچ دلیل خاصی ندارد. تنها دلیلش این است که شاید فکر کردم بهتر است کسانی صحبت کنند که بیشتر می‌توانند در رسانه‌ها باشند. من به اهالی رسانه احترام می‌گذارم اما بدانید نبودم فقط به دلیل گوشه‌گیری خودم بوده و دلیل دیگری ندارد. مطمئن باشید اگر شما نیایید، من به سراغ شما می‌آیم.

او نیز در مورد انتقاد از ساختار آهنگسازی اثر گفت: اگر این آلبوم در یک پرده پایین‌تر تولید می‌شد، با این هجمه مواجه نمی‌شد. این آلبوم فضای مینوری دارد و می‌توان گفت دربرگیرنده فضای یک‌دستی است که ممکن است به برخی مخاطبان بعد از شنیدن، پاسخ مناسب ندهد.

علیرضا قربانی هم گفت: سابقه موسیقایی ارکسترال در کشور ما چندان طولانی نیست و اگر امروز شما بسیاری از اپراهای دنیا را ببینید، متوجه برخی سلایق می‌شوید که ما هنوز به شنیدن آن‌ها عادت نکرده‌ایم. پس از شما می‌خواهم ماجرا را به عنوان ایراد نبینید، بلکه آن را به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید که هنوز به آن عادت نکرده است.

همایون شجریان درباره احتمال برگزاری کنسرت مشترک این آلبوم هم گفت: قطعا ادامه همکاری برای من جذاب است و شما مطمئن باشید اگر شرایطی فراهم شود و علیرضا قربانی موافق همکاری باشد قطعا من از آن استقبال خواهم کرد و کنسرت این آلبوم را برگزار خواهیم کرد.

 

شجریان در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره متن انتقادی‌ای که از وی در صفحات مجازی منتشر شد، بیان کرد: خود شما شاید بهتر از هرکسی بنده را بشناسید، بنده آدم تکلیف روشنی هستم که دوست ندارم وارد حواشی شوم. فقط در این مورد، اتفاقاتی افتاد که باعث ایجاد موضوعاتی از طرف برخی‌ها شد که شاید خبرنگار هم نبودند. شما مطمئن باشید بنده عاشق نقد هستم و حاضرم هر کاریکاتوری هم از من دوست داشتید بکشید. از این موضوع هم اصلا ناراحت نمی‌شوم. اما متاسفانه برخی از اوقات برخی از افراد بنا به انگیزه شخصی دست به تخریب هنرمندان می‌زنند که هواداران را پریشان می‌کند. شما مطمئن باشید برای من هودارانم بسیار مهم هستند و دوست ندارم کسی آن‌ها را ناراحت کند.

وی افزود: اینکه من در متن اعتراضی‌ام از کلید واژه «قلم‌کشان» استفاده کردم، به این دلیل است که قلم برای همه ما حرمت دارد. اما قبول کنید برای برخی‌ها شرایط به گونه‌ای است که اندک حرمت را هم نگه نمی‌دارند و با ابزار قلم همه را تخریب می‌کنند. من فکر می‌کنم تنها خواننده‌ای هستم که حتی یک کار سفارشی هم نخوانده‌ام. اما این نشانه رفتن من فقط به این دلیل بود که این حرف‌های مطرح شده بسیار کذب بود و من را وادار کرد که نه با عصبانیت بلکه با واکنشی به این افرادبگویم که به من نگویند چه کاری بکنم یا نکنم. و باز هم تاکید می‌کنم که من مخاطبانم را با تمام وجود دوست دارم و نتوانستم هرآنچه را که موجب پریشان خاطری ایشان می‌گردد را تحمل کنم. البته دیگر به هیچ‌گونه حواشی و ازین دست مسائل پاسخ نخواهم داد.

بیژن کامکار، کیخسرو پور ناظری، نوید محمدزاده، حمیدرضا نوربخش، تهمورس پور ناظری، محسن حسینی، علی سرابی، بهنوش طباطبایی، محمد علی بهمنی، لیندا کیانی، محمد لقمانیان، حامد کمیلی و رضا کیانیان از هنرمندان حاضر در مراسم رونمایی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» بودند.

بخش پایانی این مراسم به خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی اختصاص داشت که بدون ساز و به صورت سوال و جواب یکی از قطعات آلبوم مذکور را به صورت زنده اجرا کردند.

Share