دیارمیرزا گزارش می‌دهد

آغاز مهر و کمبود معلم در مدارس ابتدایی گیلان | کلاس‌های مملو از دانش‌آموز اما خالی از معلم

کمبود معلم تنها در بخش‌های محروم و شهرستان‌های دور از مرکز استان نیست بلکه در شهر رشت نیز نواحی یک و دو آموزش و پرورش از کمبود معلم در مقطع ابتدایی رنج می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در حالی شروع شده که آموزش و پرورش استان گیلان با کمبود معلم در حوزه آموزش ابتدایی مواجه شده است، به طوری که تعداد زیادی از کلاس‌های مدارس در مقطع ابتدایی با وجود پر بودن ظرفیت دانش آموزان اما خالی از معلم هستند!

به گزارش دیارمیرزا، کمبود معلم تنها در بخش‌های محروم و شهرستان‌های دور از مرکز استان نیست بلکه در شهر رشت نیز نواحی یک و دو آموزش و پرورش از کمبود معلم در مقطع ابتدایی رنج می‌برند، این در حالی است که نادر جهان‌آرای، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در اظهارات خود که ۲۶ شهریور سال جاری در جلسه روسای ادارات مناطق استان گیلان مطرح کرد که «اول مهر امسال هیچ کلاسی در مدرسه نباید بدون معلم باشد»(اینجا بخوانید) اما این وعده مدیرکل محقق نشد و دانش آموزان زیادی در استان گیلان چند روز اول مهر را بدون معلم آغاز کرد‎ه‎اند.

شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که در حالی بسیاری از کلاس‌های مدارس خالی از معلم است که تعداد زیادی از پرسنل آموزش و پرورش در ادارات مشغول به کار هستند و برخی نیز سمت‌های دارند که بعضا کاربردی ندارند؛ نظیر مسئول توزیع شیر در مدارس. در برخی از دوایر نیز بیشتر از تعداد مراجع‌کننده کارمند وجود دارد!

البته آموزش و پرورش علاوه بر نیروهای رسمی، پیمانی، حق‌التدریس و سرباز معلم خود از ظرفیتی به نام اضافه‌کار نیز استفاده می‌کرد و در این راهکار معلمی ابتدایی علاوه بر شیفت موظف خود شیفتی را به عنوان اضافه‌کار در کلاس درس حاضر می‌شد اما با توجه به عدم پرداخت به موقع‌ اضافه‌کارها تعداد زیادی از آموزگاران امسال رغبتی برای حضور در شیفت غیرموظف(اضافه‌کار) ندارند زیرا از ۹ ماه اضافه‌کار سال تحصیلی گذشته خود تنها دو ماه آن را دریافت کرده‌اند!

اینکه آموزش و پرورش گیلان با چه ابزاری و چگونه می‌خواهد کلاس‌های خالی خود را پر نماید جای سوال دارد اما باید دانست که کمبود معلم در گیلان به ضرر فرزندان این استان بوده و می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

پس از گذشتن سه روز از آغاز سال تحصیلی جدید و عدم تحقق وعده‌ مدیرکل آموزش و پرورش، باید دید آیا اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان می‌تواند در روزهای تعطیلی مدارس(پنجشنبه و جمعه) فکری به حال کلاس‌های خالی خود در مدارس کند تا از روز شنبه تمامی کلاس‌های مدرسه‌های استان گیلان دارای معلم باشند!؟

 

 

Share