معاون کل وزارت بهداشت:

۶۰ درصد مردم چاق هستند|سامانه بیمه اجباری سلامت در آبان ماه بهره برداری می‌شود

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ۸۱ درصد عوامل مرگ و میر و سال‌های از دست رفته عمر در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون کل وزارت بهداشت گفت: دو ماه قبل آیین نامه بیمه اجباری سلامت توسط دولت تصویب شد که بر اساس آن، مردم با حمایت دولت تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و در آبان ماه از سامانه آن بهره برداری می‌شود.

ایرج حریرچی شامگاه سه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: یکی از بسته‌های اصلی طرح تحول سلامت، افزایش پوشش بیمه‌ای بود و در حال حاضر ۹۱.۵ درصد مردم کشورمان بیمه هستند و حتی مهاجران قانونی داخل کشور هم بیمه شده‌اند، اما از طرفی ۸.۵ درصد مردم بیمه درمانی ندارند.

وی ادامه داد: با آغاز طرح بیمه اجباری سلامت، مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و انجام ارزیابی وسع، بیمه شوند. اگر درآمد آنها کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق بر اساس قانون کار باشد، صد در صد حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود. امیدواریم طی ۶ ماه پوشش بیمه‌ای را به حداکثر ممکن برسانیم.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در خصوص اینکه برخی بیمه را در کشور ما را ناکارآمد می‌دانند، یکی از دلایل اختلاف تعرفه دولتی و خصوصی است. زیرا وقتی افراد برای درمان به بخش خصوصی می‌روند، باید مابه التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را از جیب پرداخت کنند و در نتیجه این‌گونه تلقی می‌شود که بیمه‌ها کارآمد نیستند. برای حل این مشکل باید بیمه‌های تکمیلی تقویت شود یا به گونه‌ای تعریف شود که تعرفه دولتی و خصوصی به هم نزدیک شود تا پرداختی از جیب مردم به حداقل برسد و رابطه مالی بین بیمار و پزشک حذف شود.

شاخص پوشش خدمات سلامت در ایران

حریرچی گفت: ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر شاخص پوشش خدمات سلامت با پوشش ۷۱.۷ درصدی در جایگاه بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد. برآورد سازمان جهانی بهداشت از شاخص پوشش خدمات سلامت کشور ایران این است که در سال ۲۰۲۳ جایگاه ایران در منطقه EMRO به ۸۰ خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به کاهش سرانه تولید ناخالص ملی، افزایش درصد یا سهم هزینه‌های عمومی سلامت از تولید ناخالص ملی و نیز کاهش درصد پرداختی از جیب از تولید ناخالص ملی بعد از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کاهش مقدار سرانه تولید ناخالص ملی و کاهش سهم پرداختی از جیب از تولید ناخالص ملی، مقدار خالص پرداختی از جیب مردم هم به طور قابل توجه کاهش یافت.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: بر این مبنا، شاخص رخداد هزینه‌های فقرزای سلامت بر اساس روش پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که کاهش خوبی در سال‌های اخیر در نسبت جمعیت مواجه شده با هزینه‌های فقرزای سلامت اتفاق افتاده است.  در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۴ در تعداد افراد مواجه شده با هزینه‌های فقرزای سلامت ۳۳.۵ درصد کاهش وجود داشته است.

حریرچی بیان کرد: نسبت جمعیت مواجه شده با هزینه‌های کمرشکن سلامت بر اساس روش توصیه شده اهداف توسعه پایدار یعنی رخداد هزینه‌های کمرشکن سلامت به‌ صورت تجاوز پرداخت‌های مستقیم از جیب از ۲۵ درصد کل هزینه‌های مصرفی خانوار که در سطح کل جمعیت روند کاهشی بسیار کمی داشته است.  مقدار این شاخص در سال ۲۰۱۷ به ۷۶/۳ درصد رسیده است.

۶۰ درصد مردم چاق هستند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ۸۱ درصد عوامل مرگ و میر و سال‌های از دست رفته عمر در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. البته در هر کشوری که به سمت توسعه یافتگی می‌رود، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی کم می‌شود و امید به زندگی افزایش می‌یابد. بیماری‌های سرطان، دیابت و بیماری‌های دوران کهن سالی افزایش پیدا می‌کند. به خصوص اگر سبک زندگی به سمت زندگی غربی برود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد مردم چاق هستند و ۸۰  درصد مردم تحرک کمی دارند و مصرف قلیان در حال افزایش است.  متاسفانه در ایران مالیات سیگار کمترین مالیات در منطقه و جهان و قیمت سیگار بسیار ارزان است. در تحربم‌ها همه چیز تحربم شد،  اما ورود سیگار خارجی حتی تسهیل هم می‌شود. وزارت بهداشت نهایت تلاش را می‌کند، اما متاسفانه مالیات بر خرده فروشی سیگار تبدیل به درب کارخانه شد که به ضرر بود.

در دوره جدید، عمده اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشتی است

حریرچی اظهار داشت: در حوزه عوامل افزایش دهنده بیماری‌های غیر واگیر باید هوشیار باشیم، مثلا رشد سیگار را کنترل کنیم یا میزان نمک را در نان کم کردیم، زیرا نمک عامل فشار خون است. همچنین در نوشابه‌ها ۱۵ درصد قند را کاهش دادیم، ولی این یک راه بسیار طولانی است که با تغییر سبک زندگی مردم حاصل می‌شود.

وی بیان کرد: با حضور دکتر نمکی در وزارت بهداشت عمده اقدامات ما در حوزه بهداشتی است. ما فشار خون ۳۱ میلیون نفر را کنترل کردیم و الان طرح  «هر خانه، یک پایگاه سلامت» مطرح شده و گسترش فعالیت‌های بهورزی در حال انجام است.

Share