مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تأکید کرد:

کتابخانه مرکزی رشت غم فرهنگی گیلان است | با گذشت ۱۵ سال کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی استان را در شهرستان های لنگرود، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا، تالش و رشت دانست و تصریح کرد: کتابخانه مرکزی رشت غم بزرگ فرهنگی ماست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه گیلان در مجموع ۹۹ باب کتابخانه شامل ۸۲ باب کتابخانه نهادی، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل دارد، اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

وی موجودی کتابخانه های عمومی گیلان را حدود ۱.۵ میلیون جلد کتاب دانست و افزود: شاخص مطلوب کتاب پنج میلیون و ۴۶۰ میلیون جلد است که کتابخانه های استان حدود چهار میلیون جلد با کمبود مواجه هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان زیربنای فضای مطالعه در استان را ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع دانست و تصریح کرد: به ازای هر یکصد نفر باید ۵.۲۵ مترمربع فضا زیربنا داشته باشیم که این میزان برای گیلان ۲.۱۶ مترمربع است.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه امروزه کتابخانه ها از حالت صرفا بده و بستان کتاب خارج شده است، گفت: کتابخانه های عمومی نقش فرهنگی و اجتماعی دارند.

وی نوسازی و بهینه سازی فضاها و امکانات را یکی از سیاست های راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: مدیریت توسعه کتابخانه های عمومی و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب در دستور کار قرار دارد لذا اولویت نهاد کتابخانه های عمومی در استان اتمام طرح های کتابخانه ای دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت است.

کرمی با تاکید بر لزوم نوسازی، بهسازی و استانداردسازی فضاهای کتابخانه ای به ویژه در مناطق محروم، متذکر شد: ایجاد فضاهای کتابخانه ای استاندارد در شهرهای فاقد کتابخانه عمومی به شرط تامین اعتبار ساخت و تجهیز از سوی خیران و یا کمک های ملی و استانی انجام می شود.

وی با بیان اینکه جامعه کتابخوان در گرو کودکان کتابخوان امروز است، خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی برای کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم لذت خوانش را در کودکان ایجاد کنیم. در این راستا دو کتابخانه سیار در رشت و منطقه آزاد انزلی راه اندازی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از دسترسی ۲۵ باب از کتابخانه های عمومی استان به وای.فای رایگان خبر داد و اضافه کرد: یکی از شاخص های کتابخانه ای ایجاد زمینه مناسب جهت دسترسی آسان به کتاب است لذا نرم افزار جامع مدیریت کتابخانه ها(سامان) امکان امانت، عضویت سراسری و جستجوی کتاب در کلیه کتابخانه های کشور را برای کاربران فراهم می کند.

وی کتابخانه عمومی را تنها مرکز فرهنگی برخی از روستاها و بخش ها دانست و یادآور شد: سال گذشته ۲۶۵ جلد کتاب به مبلغ ۶۶ میلیون تومان خریداری کردیم. همچنین به منظور حمایت از منابع بومی ۴۹۲ جلد به مبلغ ۱۲ میلیون تومان خریداری شد. ۴۰ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب نیز به صورت رایگان طی سال گذشته جذب شد.

کرمی از اجرای طرح انتخاب کتابدار با رویکرد افزایش نقش اعضا و کتابداران در انتخاب منابع خبر داد و گفت: ارتقا و توسعه آموزش های مهارتی کاربران کتابخانه های عمومی با رویکرد تقویت کسب و کارهای کوچک و رونق تولید و ارتقا و توسعه آموزش سواد اجتماعی جزو برنامه های فرهنگی و اجتماعی نهاد کتابخانه های عمومی است.

این مسئول فرهنگی از اجرای یک هزار و ۵۰۲ فعالیت فرهنگی در بخش کودک و برگزاری حدود ۵۵۰ نشست کتابخوان طی سال گذشته خبر داد و گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب گیلان در سال ۹۷ حدود چهار هزار عضو به کتابخانه ها ی عمومی استان اضافه شدند. همچنین سال گذشته میزبان مرحله منطقه ای جشنواره قصه گویی بودیم.

وی با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در گیلان با حضور ۴۰ هزار شرکت کننده در سال جاری، عنوان کرد: ۶۴ درصد شرکت کنندگان جوان بودند. همچنین چهار هزار قلم کالای فرهنگی توسط اعضای کتابخانه های عمومی گیلان برای کودکان مناطق سیل زده جمع آوری شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از برگزاری ۵۳ جلسه انجمن کتابخانه های عمومی در استان خبر داد و متذکر شد: سال گذشته ۱۰ تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و دستگاه های اجرایی از جمله تبلیغات اسلامی، انتقال خون، سپاه و… منعقد شد.

وی پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی استان را در شهرستان های لنگرود، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا، تالش و رشت دانست و تصریح کرد: کتابخانه مرکزی رشت غم بزرگ فرهنگی ماست، زیرا بیش از ۱۵ سال از کلنگ خوردن این پروژه می گذرد و هنوز کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کتابخانه مرکزی رشت نماد فرهنگی استان گیلان است و نباید چنین پروژه ای نیمه کاره بماند.

کرمی از برگزاری جشنواره اهدای کتاب از ۱۵ آبان ماه لغایت ۱۵ دی ماه امسال در گیلان خبر داد و متذکر شد: نخستین کتابخانه مشارکتی کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش پنجشنبه هفته جاری در انزلی به بهره برداری می رسد.

Share