یادداشت/ رضا سیف پور

ژئوپولتیک ارز و پیش بینی دلار

با توجه به اثر گذاری ابعاد چهارگانه فوق در ژئوپولتیک آینده منطقه که می‌توان عوامل دیگری همچون بی عملی و سردرگمی اروپا در قبال سیاست‌های مرتبط با ایران، فعال شدن بیشتر اقتصاد چین و توجه بیشترآمریکا به چشم بادامی‌ها را به آن افزود، به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده باید شاهد ثبات یا روند ملایم کاهشی در قیمت ارز و بخصوص دلار باشیم.

  • رضا سیف پور

 دکترای مدیریت کسب و کار و مدرس سوادمالی

یکی از مهارت‌های مهم در «سوادمالی» قدرت و توانایی کافی برای پیش بینی مؤلفه‌های مهم و اثر گذار بر روند قیمت‌هاست. این مهم نیز اغلب از طریق مهارت و آگاهی چندگانه در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، رسانه و اقتصاد حاصل می‌شود. از این رو باید سواد مالی و در کل سواد را مفهومی چند بعدی و چند تخصصی معرفی نمود. این پیوستگی باعث می‌شد که فرد بتواند در تصمیمات خود به جای اخباربازار به روندهای آتی توجه کند.

اگر خاطرتان باشد در اوج نوسانات قیمت دلار، در تمام یادداشت‌هایم عنوان می‌کردم که بازی دلار بازی مردم عادی نیست و افراد عادی جامعه بهتر است هرچه سریع‌تر از آن خارج شوند اما بسیاری از افراد طعم سودهای مقطعی حاصل از افزایش قیمت دلار برایشان خوشایند بود و حاضر به نگاه واقع بینانه تر به موضوع کسب درآمد و سود مادی نبودند و حالا یکی از مهمترین پرسش‌های جاماندگان بازار دلار، پیش بینی قیمت آن طی ماه‌های آتی است. بدون شک پیش بینی قیمت کاری بسیار دشوار و چه بسا غیر ممکن است اما در اغلب موارد با توجه به مؤلفه‌های مختلف اثر گذار، می‌توان روند قیمت‌ها را حدس زد. اجازه دهید پس از این مقدمه با رسم یک مدل چهار گوش تلاش کنیم تا به کمک یکدیگر حدس بزنیم طی ماه‌های آینده قرار است قیمت دلار با چه روندی روبه رو شود:

۱- مؤلفه آمریکا: یکی از مهمترین بازیگران در اقتصاد جهانی آمریکا است که هجمه‌های روانی رسانه‌ای و تحریم‌های اقتصادی آن در کنار یک دیگر، اغلب باعث افزایش قیمت دلار در مقابل ریال شده است. به عبارت دیگر هرگاه آمریکا و بهتر بگوییم ترامپ فراغ بالی داشته تلاش کرده تا با طراحی‌ها و بخصوص تحریم‌های جدید اقتصاد ایران را با چالش‌های مختلف روبرو سازد اما به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر یعنی ناکامی‌های پس از جلسه عمومی سازمان ملل، افشای مکالمات تلفنی وی با رئیس جمهور اوکراین، درگیری با مجلس نمایندگان و انتخابات پیش رو باعث خواهد شد طی ماه‌های آتی شاهد تمرکز کمتر ترامپ بر روی ایران باشیم.

۲- مؤلفه اسرائیل: شکی نیست که اسرائیل به عنوان عامل اجرایی مهم آمریکا در منطقه، در هر شرایطی تلاش کرده و خواهد کرد تا در راستای سیاست‌های آمریکا وحتی گاهی جلوتر از او، ضربه‌هایی را بر پیکره اقتصاد ایران وارد کند و بر اثر گذاری دلار در بازار ایران بیافزاید اما اسرائیل هم طی ماه‌های آتی با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود که مهمترین آن تشکیل دولت جدید و تنش‌های اساسی در طراحی کابینه است که در کنار وضعیت آمریکا باعث می‌شود، طی چند ماه آتی سیاست خارجه از اولویت دولت اسرائیل کاسته شود.

۳- عربستان: شاید ناکام اصلی رخدادهای اخیر رقیب سنتی ایران در منطقه یعنی عربستان باشد که در اغلب موارد رقابت وی به دشمنی ختم شده است. دولت عربستان که همواره تلاش کرده تا بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر اقتصاد ایران تاثیرات مخربی را تحمیل کند حالا به خوبی فهمیده که نمی‌توان چندان بر روی آمریکا حساب کرد وهرگونه تنش آفرینی یا دامن زدن به اختلافات موجود، تنها باعث می‌شود تا فاکتورهای سنگینی از سوی متحدان غربی برایش ارسال شود که این می‌تواند در نهایت پایه‌های حاکمیت او در داخل و زمامداریش بر کشورهای کوچک عربی منطقه را سست‌تر کند.

۴- ایران: بدون شک اوضاع سیاست داخلی و خارجی ایران اصلی‌ترین ضلع این مطالعه را تشکیل می‌دهد. ایران به خوبی نشان داد که فشارها و سیاست‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند آن گونه که اعلام شده بود اثر گذار باشد. دولت توانست وضعیت روانی حاکم بر جامعه را علی رغم تورم و رکود موجود کنترل کند و با بهره گیری از تجارب گذشته به نحو شایسته‌تری تحریم‌ها را دور بزند. قوه قضائیه با اقدامات خود تلاش کرد تا نشان دهد هزینه فساد برای آقازادگان ونزدیکان حکومت بالاست و اگر قرار باشد آنها آتش بیار معرکه باشند مجبور به تحمل هزینه‌های هنگفتی خواهند شد و در کنار همه اینها ایران توانست بازارهای مبادلاتی جدیدی را پیش روی اقتصاد ایران بگشاید و همه اینها در کنار رفتار دیپلماتیک ایران در اجلاس اخیر سازمان ملل این پیام را به همراه داشت که علی رغم تمام کاستی‌ها هنوز اقتصاد ایران فاصله بسیاری تا مرز ورشکستگی دارد.

با توجه به اثر گذاری ابعاد چهارگانه فوق در ژئوپولتیک آینده منطقه که می‌توان عوامل دیگری همچون بی عملی و سردرگمی اروپا در قبال سیاست‌های مرتبط با ایران، فعال شدن بیشتر اقتصاد چین و توجه بیشترآمریکا به چشم بادامی‌ها را به آن افزود، به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده باید شاهد ثبات یا روند ملایم کاهشی در قیمت ارز و بخصوص دلار باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share