جعفرزاده ایمن‌آبادی مطرح کرد:

پیشنهاد رفراندوم بر سر کدام موضوع؟ | رئیس‌جمهور به صورت شفاف درخواست خود را مطرح کند

رفراندوم به عنوان یکی از اصول قانون اساسی بارها از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده اما علی‌رغم اصرار به اجرای این قانون، موضوع برگزاری همه‌پرسی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، ایران در تاریخ معاصر خود برگزاری پنج «رفراندوم» را ثبت کرده که نخستین آن در سال ۱۳۳۲ برای انحلال یا ابقای دوره هفدهم مجلس شورای ملی و آخرین همه‌پرسی نیز در سال ۱۳۶۸ برای بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

در قانون اساسی، راه بر برگزاری همه پرسی بسته نیست. بر اساس ماده ۳۶ قانون «همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۳۶۸، همه‌پرسی به پیشنهاد رئیس جمهور یا یکصد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد. برگزاری آن بر عهده وزارت کشور است و نظارت و تأیید آن توسط شورای نگهبان انجام می‌شود. پس از تأیید نتایج، با امضای رئیس‌جمهور ایران نتیجه آن برای اجرا ابلاغ می‌شود.

حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها به موضوع «رفراندوم» پرداخته و درباره ضرورت مراجعه به آراء عمومی اظهارنظر کرده است. وی در روزهای اخیر در مراسم آئین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مجدد به این مسئله پرداخته و گفته که «دانشگاه‌ها باید وارد مسائل استراتژیک شوند، حتی اگر در این مسائل به نتیجه نرسیدیم، باید همه‌پرسی از مردم را برگزار کنیم. راهی نداریم چراکه این ۴۰ سال دائماً بحث کردیم و حال ما باید راه را انتخاب کنیم.»

حجت السلام روحانی پیش از این و در سال‌های گذشته نیز به اصل ۵۹ قانون اساسی اشاره کرده و در سخنرانی‌های مختلف یادآور شده «قانون اساسی را باید پاس بداریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم و اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به این اصل مراجعه کنیم که طبق آن باید به آرای مردم مراجعه کرد.»

بر اساس اصل پنجاه و نهم قانون اساسی؛ در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏‌پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد.

از آنجا که برگزاری رفراندوم، در نهایت باید با تایید نمایندگان مردم در بهارستان به اجرا گذاشته شود، در گفت و گو با چهره هایی از فراکسیون های مختلف سیاسی مجلس، موضوع برگزاری رفراندوم را به بحث گذاشته ایم.

 
رفراندوم تعریف و معنای مشخصی دارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در خصوص «رفراندوم» از نپرداختن به اصل قانون انتقاد می‌کند و به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت می‌گوید: اگر کسی فکر می‌کند که این قانون ناقص است می‌تواند درخواست اصلاح قانون را مطرح کند، متاسفانه برخی دستگاه‌ها به جای مردم اظهارنظر می‌کنند و خود را در نقش قیم مردم می‌دانند، حال آنکه رفراندوم تعریف و معنای مشخصی دارد و در کشوری مانند سوئیس برای تنظیم ساعت کار بازار نظر مردم را خواستند.

این نماینده مردم رشت در مجلس دهم معتقد است که نظر مردم برای برخی مقامات و مدیران ارزش ندارد. وی همچنین تاکید می‌کند نمایندگان هرچند منتخبان مردم هستند اما نمی‌توانند به جای مردم نظر دهند، زیرا در برخی موارد نمایندگان درجریان نظر اکثریت مردم نیستند.

رئیس‌جمهور به صورت شفاف درخواست خود را مطرح کند

وی می‌گوید: اگر این اصل در قانون اساسی گنجانده شده، به طور حتمی تدبیری هم برای آن شده است. بنابراین رئیس‌جمهور باید درخواست خود را مطرح کند تا از همه ظرفیت‌های قانون اساسی برای شنیدن صدای مردم باید استفاده کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی معتقد است: برخی از برگزاری رفراندوم خوف دارند، متاسفانه در برخی موارد هم بعضی از آقایون خودشان مصلحت نظام را تشخیص می‌دهند و تصمیم می‌گیرند. در چنین شرایطی آقای روحانی باید به صورت مشخص موضوع برگزاری همه پرسی را مطرح کند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس لوایح ارجاعی CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام را یادآور می‌شود و می‌گوید: ایران تا بهمن ماه فرصت تعیین تکلیف این لوایح را دارد، از آنجایی که اختلاف نظر بسیار در این دو مورد وجود دارد می‌توان لوایح را به همه پرسی گذاشت. صدا و سیما نیز باید برنامه بگذارد تا موافقان و مخالفان اظهارنظر کنند سپس نظر مردم اخذ شود.

Share