رئیس اتحادیه باغداران:

پرتقال‌های نارس با رنگ مصنوعی خود را به بازار رساندند!

عضو هیأت مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه زمان برداشت پرتقال شمال و جنوب کشور هنوز نرسیده است، گفت: آنچه که امروز به عنوان پرتقال شمال در بازار عرضه می شود میوه نارس و رنگ‌آوری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، « مجتبی شادلو» وضعیت تولید مرکبات کشور را مطلوب عنوان کرد و افزود: زمان برداشت محصول پرتقال مربوط به اواخر آبان ماه است و هنوز میوه پرتقال به بازار عرضه نشده است.

وی اظهارداشت: پرتقالی که اکنون در بازار عرضه می شود میوه نارسی است که توسط برخی سودجو  از درختان چیده و به شکل مصنوعی با دستگاه های گرماده و سورتینگ رنگ آوری می شود.

۶۰ درصد کاهش قیمت نارنگی به دلیل فراوانی تولید

رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه امسال نارنگی به وفور تولید شده است، تصریح کرد: اکنون نارنگی پیش رس وارد بازار شده است که به دلیل فراوانی نرخ آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش قیمت پیدا کرده است.

شادلو افزود: درحال حاضر هر کیلوگرم نارنگی روی درخت از باغداران به قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰  تومان خریداری می شود درحالی که همین محصول سال گذشته از باغداران با نرخ بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خریداری می شد.

وی فاصله قیمت خرید مرکبات از باغداران تا بازار را غیرمنصفانه دانست و گفت: اکنون نرخ تمام شده هر کیلوگرم نارنگی تازه خوری با توجه به نرخ خرید از باغداران  و هزینه جمع آوری میوه ، کارگری، بسته بندی  و حمل و نقل برای عمده فروشی بین دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان است و برای خرده فروشی ها مبلغی برای بارگیری و حق عمل کاری در نظر گرفته می شود.

به گفته وی، درحالی که قیمت این محصول در بازار بیش از ۶ هزارتومان به فروش می رسد.

افزایش ۳۰ درصدی تولید پرتقال و نارنگی

شادلو اظهار داشت: با وجود بروز سیل و خسارت‌های ناشی از آن در ابتدای سالجاری، اما تولید مرکبات از جمله نارنگی و پرتقال افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد که همین امر موجب کاهش قیمت این محصول در بازار نسبت به سال گذشته شده است.

وی از شدت بروز آفات در باغات مرکبات خبر داد و افزود: به دلیل بارندگی های ابتدای سال، باغات مرکبات ما امسال نسبت به سالهای گذشته با آفات بیشتری همچون حلزون‌ها، مگس مدیترانه ، قارچ‌ها و حشرات مواجه شده است.

وی ادامه داد: البته با همکاری و توصیه های سازمان حفظ نباتات در استان ها باغداران اقدامات لازم را جهت مقابله با آفات انجام می دهند و جای نگرانی نیست.

عضو هیات مدیره باغداران کشور وضعیت تولید کیوی امسال را نیز مطلوب عنوان کرد و گفت: تولید کیوی امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است که باید برای صادرات به موقع آن اقدام شود.

Share